In dit artikel
- Inzicht in de backoffice
- Voor de eerste keer inloggen
- Door de backoffice navigeren
- Over de Configuratiehandleiding
In de webgebaseerde backoffice kun je de meeste zaken voor Lightspeed Restaurant configureren en dingen zoals de menu's, instellingen, rapportage en gewerkte uren van werknemers beheren. In dit artikel leggen we uit wat er allemaal mogelijk is in de backoffice, hoe je de eerste keer kunt inloggen en door de omgeving kunt navigeren, en welke andere belangrijke functies er allemaal zijn.
Inzicht in de backoffice
De backoffice is de operationele machinekamer van je bedrijf. De omgeving speelt een essentiële rol bij verschillende taken, van het configureren van Lightspeed tot het beheren van de dagelijkse gang van zaken. Je start met één set inloggegevens voor de backoffice, maar je kunt altijd meer backoffice-gebruikers aanmaken indien nodig.
De functies en kenmerken van de backoffice
Je gebruikt de backoffice om:
- het grootste deel van de configuratie in de Aan de slag-handleiding uit te voeren;
- kortingen, rekening-/bestelprofielen en shiftperiodes te configureren, net als andere elementen die niet in de handleiding worden genoemd;
- de gewerkte uren van werknemers bekijken en beheren;
- verbinding te maken met Lightspeed-add-ons en deze te beheren, zoals online bestellen via Order Anywhere, Lightspeed Delivery en integraties van externe partijen;
- verkooprapporten te controleren.
Voor de eerste keer inloggen
De eerste keer dat je in de backoffice inlogt, moet je een bedrijfsprofiel kiezen waarmee de initiële instellingen voor jouw bedrijfstype geoptimaliseerd worden.
- Ga in een webbrowser naar https://manager.lsk.lightspeed.app/ om naar de inlogpagina voor de backoffice te gaan.
Opmerking: We raden aan om een computer te gebruiken voor de backoffice, omdat deze sneller reageert dan een tablet. De backoffice wordt niet ondersteund op mobiele telefoons.
- Voer je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord in.
- Klik op inloggen om te door te gaan.
- Selecteer het profiel dat het best bij je bedrijf past en klik vervolgens op Doorgaan. Maak je geen zorgen, je kunt de individuele instellingen later altijd nog wijzigen.
Opmerking: de beschikbare bedrijfsprofielen kunnen per regio verschillen.
Profiel Voordelen Fast casual/QSR Ideaal voor restaurants zonder tafels, zoals foodtrucks of bezorgrestaurants. Functies die beschikbaar zijn in het profiel Fast casual/QSR zijn onder andere:
- basisondersteuning voor tafelnummer zonder vloerplannen;
- automatisch printen van kassabonnen voor klanten bij het sluiten van bestellingen;
- geen fooien.
Café/bakkerij Ideaal voor restaurants met snelle service die wel tafels hebben, zoals een koffiebar of snackbar. Functies die beschikbaar zijn in het profiel Café/bakkerij zijn onder andere:
- volledige ondersteuning voor tafelnummers, inclusief vloerplannen;
- automatisch printen van kassabonnen voor klanten bij het sluiten van bestellingen.
Bar/kroeg Ideaal voor bars, kroegen en cafés met verkoop aan de bar of aan tafel. Functies die beschikbaar zijn in het profiel Bar/kroeg zijn onder andere:
- volledige ondersteuning voor tafelnummers, inclusief vloerplannen;
- automatisch printen van kassabonnen voor klanten bij het sluiten van bestellingen;
- Mogelijkheid om bestellingen te ordenen per zitplaats
Informeel/formeel dineren Ideaal voor zowel traditionele als luxe restaurants die volledig tafelbeheer nodig hebben. De functies die beschikbaar zijn in het profiel Informeel/formeel dineren zijn onder andere:
- volledige ondersteuning voor tafelnummers, inclusief vloerplannen;
- op productiebonnen wordt de volledige ganggeschiedenis geprint;
- geen directeverkoopmodus;
- gebruikers worden automatisch uitgelogd na het voltooien van een bestelling.
Hotel Ideaal voor hotels. Functies die beschikbaar zijn in het profiel Hotel zijn onder andere:
- volledige ondersteuning voor tafelnummers, inclusief vloerplannen;
- op productiebonnen wordt de volledige ganggeschiedenis en de naam van het vloerplan geprint;
- geen directeverkoopmodus;
- gebruikers worden automatisch uitgelogd na het voltooien van een bestelling.
Door de backoffice navigeren
Om je weg te vinden in de backoffice, moet je de twee belangrijkste onderdelen ervan begrijpen: het navigatiemenu en de kopregel. Het navigatiemenu bevat links naar alle backoffice-secties en -functies, en de kopregel geeft je snel toegang tot accountbeheer en supportpagina's.
Navigatiemenu
Het navigatiemenu in de linker zijbalk bevat links naar alle secties en functies van de backoffice. De tabel in deze sectie geeft een overzicht van elke standaard menusectie op het hoogste niveau en de functie ervan.
Sectie | Beschrijving |
Home | Ga terug naar het Dashboard dat als eerste verschijnt nadat je inlogt in de backoffice. |
Menubeheer | Waar je items, menu's en omzetgroepen kunt toevoegen, bewerken en beheren. |
Configuratie | Waar je accountinstellingen, POS-apparaten en apparaatconfiguraties, printers en printerinstellingen, gebruikers en gebruikersgroepen en betaalmethoden beheert. |
Rapporten | Krijg toegang tot het verkoopdashboard en andere rapportage, zoals verkopen en personeelsrapporten. |
Advanced Insights | Onze add-on Advanced Insights is een bedrijfseigen rapportagesysteem dat uitgebreid toegang geeft tot je belangrijkste bedrijfsstatistieken. |
Uren | Bekijk de gebruikersshifts en gewerkte uren en voeg nieuwe gebruikersshifts toe. |
Integratie | Configureer en beheer add-ons en externe integraties, zoals bijvoorbeeld online bestellen en Lightspeed Delivery. |
Klanten | Klantinformatie, cadeaubonnen en loyaliteitskaarten toevoegen, bekijken en beheren. |
Financiën | Meer informatie over Lightspeed Payments en Lightspeed Capital. |
Zoeken in PMS | Zoek naar specifieke kassabonnen wanneer je gebruikmaakt van een externe property management system-integratie. |
Kopregel
De kopregel, bovenaan de backoffice, bevat links naar ondersteuningsbronnen en functies voor accountbeheer, zoals het wijzigen van de taal van de backoffice en uitloggen. De tabel in deze sectie geeft een overzicht van elke sectie in de kopregel en de functie ervan.
Sectie | Beschrijving |
Configuratiehandleiding | Stapsgewijze handleiding voor het initiële configuratieproces. De Configuratiehandleiding is alleen zichtbaar als je account nog in de configuratiemodus staat. |
Help | Klik om je bedrijfs-ID te bekijken en toegang te krijgen tot links naar het Helpcentrum, tutorialvideo's, het e-mailadres voor Support en de pagina Systeemstatus. |
Taal | Wijzig de taal in de menu's en secties van backoffice in Duits, Engels, Spaans, Frans, Italiaans of Nederlands. |
App-switcher (raster) | Met de app-switcher kun je schakelen tussen je bestaande Lightspeed-add-ons, zoals Order Anywhere. Ook kun je een gratis proefversie proberen voor de add-ons waar je nog geen abonnement op hebt. |
Gebruikersnaam of pictogram | Bekijk en wijzig de naam, het e-mailadres en het wachtwoord van je account, beheer je abonnement en facturen (alleen voor geselecteerde accounts) en log uit bij de backoffice. |
Over de Configuratiehandleiding
De Configuratiehandleiding, die te vinden is in de rechterbovenhoek van de kopregel in de backoffice, is een handige toevoeging aan onze Aan de slag-handleiding. De handleiding is alleen beschikbaar wanneer je account in de configuratiemodus staat (alle accounts starten in de configuratiemodus tot je live gaat).
Met de handleiding kun je aan de hand van een checklist je voortgang bijhouden tot het starten van Lightspeed Restaurant voor je bedrijf. Klik op een onderwerp in de handleiding, zoals Menubeheer, om te zien of je alle stappen voor dat onderwerp hebt voltooid.