Communicatie van de App binnen het Netwerk

Communicatie van de App binnen het Netwerk

App versie < 3.x

De communicatie loopt door een constant geopende poort TCP 3333. Om dit te kunnen waarborgen is een netwerk, welke minimaal VOIP kwaliteit heeft een vereiste.
In het optimale geval wordt hierbij gebruik gemaakt van fast roaming zodat alle clients (kassa's) binnen het netwerk snel tussen de verschillende access points kunnen wisselen.
iedere uitval van de verbinding zorgt ervoor dat de communicatie middels deze poort niet goed wordt gesloten, dit heeft als gevolg dat deze ook niet meer zuiver kan worden geopend.
In een worst-case scenario worden mogelijk tafels en bestellingen op apparaten geblokkeerd of valt de verbinding met de hoofdkassa weg.

Algemene vereisten voor het netwerk

Over het algemeen geven iPads/ iPods de voorkeur aan een zendvermogen van 16dBm. tot en met 17 dBm. Het kan voorkomen dat gegevens (pakketten) meermaals heen- en weer worden verzonden voordat deze worden geaccepteerd. Het datagebruik, welke hierbij ontstaat, kan de prestaties van het netwerk beïnvloeden. In deze tijd kunnen andere apparaten namelijk geen data verzenden.

Roaming tussen access points is zeer belangrijk. Wanneer een hoofdkassa tussen twee access points staat kan dit ervoor zorgen dat deze heen en weer schakelt tussen access points.
Hierdoor kunnen mobiele apparaten de verbinding met de hoofdkassa verliezen.

Het "verspringen" van de hoofdkassa kan worden verholpen wanneer u voor de hoofdkassa een apart SSID aanmaakt, welke zich op de 2,4 Ghz. frequentie of op de 5 Ghz. frequentie bevindt en enkel op één access point aanwezig is. Een voorkeur instellen voor de 5 Ghz. frequentie help zelden, beter is het om de SSID's per frequentie een andere naam te geven.
Voor een nog stabielere verbinding kan de hoofdkassa ook bekabeld op het netwerk worden aangesloten.

Versleuteling

Wij adviseren het gebruik van WPA2 versleuteling. WEP is niet meer van deze tijd en WPA kan binnen iOS voor verschillende problemen zorgen. Ook al is dit niet officieel bevestigd, zijn de  prestaties van iOPS bij het gebruik van WPA2-AES het besten.

De "mixed mode" (WPA/WPA2) is enkel van toepassing wanneer zich apparaten op het netwerk bevinden welke nog niet met WPA2 zijn uitgerust.

Frequenties/ Kanalen

Een kanaalbreedte van 20 Mhz., in plaats van de standaard 40 Mhz. (en 80Mhz. bij gebruik van de 5Ghz. frequentie), heeft een positieve invloed op de prestaties. Hoe meer andere WiFi apparaten in de buurt zijn, hoe midner tijd uw router/ access point heeft voor het zenden van de data. Hierdoor heeft de access point bij een kleinere kanaalbreedte minder te verwerken om niet met andere netwerken te conflicteren.
Ieder WiFi netwerk met een gedeelde frequentie heeft het recht om gegevens te zenden. Binnen deze tijd kunnen andere apparaten geen data verzenden wat ervoor zorgt dat het langer duurt voordat gegevens verzonden kunnen worden en het bij een slechte verbinding voor uitval kan zorgen.

Uit veiligheidsoverwegingen is het aan te bevelen om voor het werken op de kassa een eigen, afgeschermd netwerk te gebruiken. Ook al worden alle gegevens versleuteld verzonden, zijn storingen door clients, welke niet bij de kassa's behoren, op deze manier beter te onderdrukken.

Meer informatie over WiFi kanalen en frequenties.

Kort samengevat

  • WPA2 als standaard versleuteling
  • Gescheiden SSID's voor 2,4 en 5 Ghz., op het volledige netwerk
  • Zendvermogen in het optimale geval op 16/ 17 dBm
  • Hoofdkassa bekabeld op het netwerk aansluiten
  • Kanaalbreedte 20 Mhz.
  • Indeling van de kanalen naar IEEE 802.b 1, 7, 13 of IEEE 802.11g/n 1, 5, 9, 13
  • Fast roaming/ Beam Forming IEEE 802.11k/r/v
  • Out/In port TCP 80 en 443
  • Slechtste ontvangst -60 dBm (zonder gasten)

 

Let op, WiFi kan per locatie anders zijn. Deze waarden kunnen per locatie en bedrijf afwijken.
Wij kunnen hier geen rechten of garanties op verlenen.

    • Related Articles

    • Updaten van de GASTROFIX App

      GASTROFIX brengt met regelmaat updates uit voor haar App. Het is aan te bevelen om steeds met de nieuwste App versie te werken. Wij zullen u bij iedere App update altijd per e-mail informeren. Het updaten van de App kunt u het beste handmatig en ...
    • Artikelinformatie in de App

      Met behulp van de functie artikelinformatie kunt u in de cloud extra informatie aan een product (bijvoorbeeld ingrediënten, allergenen,  algemene informatie, etc.) toegevoegd worden, welke u in het bestelscherm van de App kunt opvragen. Deze ...
    • Uitschakelen van automatische App updates

      Om afwijkende App-versies en updates tijdens werktijden te voorkomen is het aan te bevelen om de automatische updates van uw App's uit te schakelen en uw App's enkel handmatig te updaten. Dit kan door op uw iPad of iPod onder "Instellingen > iTunes ...
    • Uitbreiding van de product icoontjes

      De grafische bibliotheek, die tot nu toe alleen iconen uit de horeca (eten en drinken) bevatte, werd met de App-versie 2.15 uitgebreid tot iconen voor de detailhandel en servicebedrijven. Bij het maken van artikelen of artikelgroepen onder ...
    • Productinformatie weergeven in de App

      Met de uitgebreide artikelinformatie kan aanvullende informatie over een item (bijv. Ingrediënten, allergenen, algemene informatie, etc.) in de cloud worden gedeponeerd, die toegankelijk is via het bestelformulier in de app. Deze functie is een ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.