Lightspeed-K Menu's aanmaken

Lightspeed-K Menu's aanmaken

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


In dit artikel

  1. Onderdelen van het menu
  2. Een menu toevoegen
  3. Hoofdschermen toevoegen
  4. Knoppen toevoegen aan de hoofdschermen

Menu's met een duidelijke structuur vereenvoudigen het gebruik van de POS, zodat gebruikers itemknoppen snel kunnen vinden, wat zorgt voor een efficiënte service. Voeg hoofdschermen toe aan menu's en organiseer knoppen, zoals items of kortingen, in hoofdschermen. Zodra een specifiek menu is ingesteld, verschijnen alleen items in dat menu op de POS. Items moeten in een menu zijn ingesteld om zichtbaar te zijn op de POS.

Inhoudsopgave:

  • Onderdelen van het menu
  • Een menu toevoegen
  • Hoofdschermen toevoegen
  • Knoppen toevoegen aan het hoofdscherm

Onderdelen van het menu

Menu's bestaan uit de volgende onderdelen:



Een menu kan bijvoorbeeld Dinermenu heten, met 6 hoofdschermen: VoorgerechtHoofdgerechtDessertFrisdrankBier en Wijn. Het hoofdscherm Wijn kan de subschermen Witte wijn en Rode wijn bevatten met alle wijnitems toegevoegd als knoppen.

 

Een menu toevoegen

Het toevoegen van een menu definieert de naam van het menu. De naam wordt weergegeven in de backoffice en op de POS. Nadat je een menu hebt toegevoegd, kun je het wijzigen om hoofdschermen en knoppen toe te voegen.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed Restaurant-inloggegevens.
  2. Selecteer in het hoofdnavigatiemenu Menubeheer > Menu's.
  3. Klik op Nieuw menu aanmaken.
  4. Voer een naam in voor het menu.
  5. Klik op Opslaan om de menunaam op te slaan en naar de pagina met menu-instellingen te gaan.
  6. Ga verder met Hoofdschermen toevoegen.


Hoofdschermen toevoegen

Zodra je een menu hebt toegevoegd, voeg je er hoofdschermen aan toe. Hoofdschermen zijn menucategorieën die knoppen sorteren in groepen. In één menu kun je maximaal 20 hoofdschermen hebben.

De pagina met menu-instellingen wordt direct geladen na het toevoegen van een menu. Om deze pagina op een later tijdstip te openen, zie stappen 1 en 2 hieronder.

  1. Selecteer in het hoofdnavigatiemenu Menubeheer > Menu's.
  2. Klik op de naam van het menu waaraan je hoofdschermen wilt toevoegen.
  3. Klik op Toevoegen in de kolom HOOFDSCHERMEN.
  4. Voer de naam van het hoofdscherm in. Bijvoorbeeld Wijnen.
  5. (Optioneel) Schakel Kleurthema toevoegen in en kies een kleur onder Knopkleur om de knop een achtergrondkleur te geven die wordt weergegeven op het POS.
  6. (Optioneel) Herhaal stappen 3-5 om extra hoofdschermen toe te voegen.
  7. Klik op Opslaan om het/de hoofdscherm(en) aan het menu toe te voegen.
  8. Ga verder met Knoppen toevoegen aan het hoofdscherm.


Knoppen toevoegen aan de hoofdschermen

Knoppen kunnen items, subschermen (schermen binnen een hoofdscherm), kortingenproductie-instructiesoverboekingenrekeningprofielen of webextensies zijn die op de POS binnen een hoofdscherm kunnen worden geselecteerd.
Voeg na het toevoegen van een menu en hoofdschermen knoppen toe aan elk hoofdscherm om die knoppen op de POS te gebruiken om bestellingen te plaatsen en te verwerken.

Je komt direct na het toevoegen van een menu en hoofdschermen op de pagina met menu-instellingen. Zie stappen 1 en 2 hieronder om de pagina op een later tijdstip te openen.

  1. Selecteer in het navigatiemenu Menubeheer > Menu's.
  2. Klik op de naam van het menu waaraan je knoppen wilt toevoegen.
  3. Selecteer een hoofdscherm uit de kolom HOOFDSCHERMEN om knoppen aan toe te voegen. Het scherm voor het hoofdscherm wordt aan de rechterkant geopend.
  4. Klik op Knop toevoegen.
  5. Selecteer een type knop in het vervolgkeuzemenu.
  6. Voer de vereiste informatie in. Zie de onderstaande tabel met Knopinstellingen voor details.
  7. (Optioneel) Om knoppen aan te passen, zoals ze een achtergrondkleur geven, raadpleeg je het gedeelte Menu's bewerken in Menu's bewerken, dupliceren en verwijderen.
  8. Klik op Knop toevoegen om de knop toe te voegen aan het hoofdscherm.


Knopinstellingen

Type knopBeschrijvingVereiste instelling
ItemItems zijn standaard voedselproducten en dranken die aan een bestelling kunnen worden toegevoegd. Items worden aangemaakt vanuit de backoffice (Menubeheer > Items).
  1. Kies uit alle items, uit een specifieke rekeninggroep, of zoek naar items bovenaan het venster.
  2. Schakel de selectievakjes van een of meer items in.
SubschermSubschermen maken verdere groepering van items mogelijk. Je kunt bepalen of per subscherm slechts één item kan worden besteld of meerdere, of dat een subscherm alleen is voorbehouden aan managers (bijvoorbeeld een kortingsknop). Managers hebben de gebruikersmachtiging De POS-gebruiker is een manager ingeschakeld in het gedeelte Gebruikers van de backoffice. Zie Over POS-gebruikers voor details over gebruikersmachtigingen.
  1. Definieer de instellingen voor de subschermen:
    Naam subscherm: naam die verschijnt in de backoffice en op de POS.
    Knopkleur: gekleurde achtergrond voor de schermknop die op de POS wordt weergegeven wanneer Toevoegen als achtergrondkleur is ingeschakeld.
    Toevoegen als achtergrondkleur: indien ingeschakeld, wordt de eerder geselecteerde achtergrondkleur weergegeven op de POS.
    Uitsluitend voor de manager: indien ingeschakeld, is het subscherm alleen toegankelijk voor managers.
    Toestaan dat gebruikers meerdere knoppen kunnen selecteren in subschermen: indien ingeschakeld, kunnen meerdere items worden geselecteerd in het subscherm.
KortingKortingen verlagen de prijs van een hele bestelling of van afzonderlijke items in de bestelling op de POS. Kortingen worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Kortingen). Zie Over kortingen voor meer informatie.
  1. Zoek naar specifieke kortingen of kies een korting uit de tabel.
  2. Schakel de selectievakjes van een of meer kortingen in.
Productie-instructiesProductie-instructies worden gebruikt om de keuken te informeren over specifieke bereidingsinstructies, zoals bereidingsopties voor vlees (rare, medium of well). Productie-instructies worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Productie-instructies). Zie Over modificatoren (productie-instructie) voor details.
  1. Zoek naar specifieke productie-instructies of kies ze uit de tabel.
  2. Schakel de selectievakjes van een of meer productie-instructies in.
OverboekingsactieOverboekingsacties worden gebruikt om een bedrag van de ene naar de andere betaalmethode over te boeken. Overboekingsacties worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Overboekingsacties). Zie Inzicht in overboekingsacties voor meer informatie.
  1. Zoek naar specifieke overboekingsacties of kies ze uit de tabel.
  2. Schakel de selectievakjes van één of meer overboekingsacties in.
RekeningprofielRekeningprofielen zijn bestellingstypes die invloed hebben op de instellingen van een item tijdens een verkoop. Zo veranderen bijvoorbeeld de belastingen wanneer een item wordt besteld voor afhalen of bezorgen. Rekeningprofielen worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Rekeningprofielen). Zie Over rekeningprofielen voor meer informatie.
  1. Zoek naar specifieke rekeningprofielen of kies ze uit de tabel.
  2. Schakel de selectievakjes van één of meer rekeningprofielen in.
WebextensieWebpagina's integreren op de POS. Bij het selecteren van de knop Webextensie wordt de gekoppelde webpagina automatisch geladen. Webextensies worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Webextensies).
  1. Zoek naar specifieke webextensies of kies ze uit de tabel.
  2. Schakel de selectievakjes van een of meer webextensies in.

 

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 

    • Related Articles

    • Lightspeed-K Menu's importeren en exporteren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over menu's

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Menu's en producten in Lightspeed Delivery beheren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Menu's aan POS-apparaten koppelen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Menu's bewerken, dupliceren en verwijderen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.