Menu's met een duidelijke structuur vereenvoudigen het gebruik van de POS, zodat gebruikers itemknoppen snel kunnen vinden, wat zorgt voor een efficiënte service. Voeg hoofdschermen toe aan menu's en organiseer knoppen, zoals items of kortingen, in hoofdschermen. Zodra een specifiek menu is ingesteld, verschijnen alleen items in dat menu op de POS. Items moeten in een menu zijn ingesteld om zichtbaar te zijn op de POS.
Inhoudsopgave:
Menu's bestaan uit de volgende onderdelen:
Een menu kan bijvoorbeeld Dinermenu heten, met 6 hoofdschermen: Voorgerecht, Hoofdgerecht, Dessert, Frisdrank, Bier en Wijn. Het hoofdscherm Wijn kan de subschermen Witte wijn en Rode wijn bevatten met alle wijnitems toegevoegd als knoppen.
Het toevoegen van een menu definieert de naam van het menu. De naam wordt weergegeven in de backoffice en op de POS. Nadat je een menu hebt toegevoegd, kun je het wijzigen om hoofdschermen en knoppen toe te voegen.
Zodra je een menu hebt toegevoegd, voeg je er hoofdschermen aan toe. Hoofdschermen zijn menucategorieën die knoppen sorteren in groepen. In één menu kun je maximaal 20 hoofdschermen hebben.
De pagina met menu-instellingen wordt direct geladen na het toevoegen van een menu. Om deze pagina op een later tijdstip te openen, zie stappen 1 en 2 hieronder.
Knoppen kunnen items, subschermen (schermen binnen een hoofdscherm), kortingen, productie-instructies, overboekingen, rekeningprofielen of webextensies zijn die op de POS binnen een hoofdscherm kunnen worden geselecteerd.
Voeg na het toevoegen van een menu en hoofdschermen knoppen toe aan elk hoofdscherm om die knoppen op de POS te gebruiken om bestellingen te plaatsen en te verwerken.
Je komt direct na het toevoegen van een menu en hoofdschermen op de pagina met menu-instellingen. Zie stappen 1 en 2 hieronder om de pagina op een later tijdstip te openen.
Type knop | Beschrijving | Vereiste instelling |
Item | Items zijn standaard voedselproducten en dranken die aan een bestelling kunnen worden toegevoegd. Items worden aangemaakt vanuit de backoffice (Menubeheer > Items). |
|
Subscherm | Subschermen maken verdere groepering van items mogelijk. Je kunt bepalen of per subscherm slechts één item kan worden besteld of meerdere, of dat een subscherm alleen is voorbehouden aan managers (bijvoorbeeld een kortingsknop). Managers hebben de gebruikersmachtiging De POS-gebruiker is een manager ingeschakeld in het gedeelte Gebruikers van de backoffice. Zie Over POS-gebruikers voor details over gebruikersmachtigingen. |
|
Korting | Kortingen verlagen de prijs van een hele bestelling of van afzonderlijke items in de bestelling op de POS. Kortingen worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Kortingen). Zie Over kortingen voor meer informatie. |
|
Productie-instructies | Productie-instructies worden gebruikt om de keuken te informeren over specifieke bereidingsinstructies, zoals bereidingsopties voor vlees (rare, medium of well). Productie-instructies worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Productie-instructies). Zie Over modificatoren (productie-instructie) voor details. |
|
Overboekingsactie | Overboekingsacties worden gebruikt om een bedrag van de ene naar de andere betaalmethode over te boeken. Overboekingsacties worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Overboekingsacties). Zie Inzicht in overboekingsacties voor meer informatie. |
|
Rekeningprofiel | Rekeningprofielen zijn bestellingstypes die invloed hebben op de instellingen van een item tijdens een verkoop. Zo veranderen bijvoorbeeld de belastingen wanneer een item wordt besteld voor afhalen of bezorgen. Rekeningprofielen worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Rekeningprofielen). Zie Over rekeningprofielen voor meer informatie. |
|
Webextensie | Webpagina's integreren op de POS. Bij het selecteren van de knop Webextensie wordt de gekoppelde webpagina automatisch geladen. Webextensies worden aangemaakt vanuit de backoffice (Configuratie > Instellingen > Webextensies). |
|