Lightspeed-K DHCP-reserveringen voor je apparaten instellen

Lightspeed-K DHCP-reserveringen voor je apparaten instellen

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


DHCP-reserveringen voor je apparaten instellen

Om Lightspeed Restaurant en eventuele netwerkhardware (zoals bonprinters of betaalterminals) te gebruiken, moeten je apparaten een robuuste en betrouwbare verbinding met een netwerk hebben. Hiervoor kun je DHCP-reserveringen inschakelen om ervoor te zorgen dat specifieke IP's beschikbaar zijn voor je apparaten.

Wat is DHCP en DHCP-reservering?

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) is het systeem waarmee je router elk apparaat op je lokale netwerk een unieke identificatiecode geeft: een IP-adres. Een DHCP-reservering (soms "IP-reservering" of "Gereserveerde IP" genoemd, afhankelijk van je router) is een manier om ervoor te zorgen dat al je apparaten diezelfde ID behouden. Bij het instellen van bonprinters in de backoffice heb je ze bijvoorbeeld via je netwerk verbonden met Lightspeed Restaurant door het IP-adres van de printer in te voeren. Met behulp van DHCP-reservering kun je garanderen dat het specifieke IP-adres dat aan de bonprinter is toegewezen, niet verandert en dat je apparaat verbonden blijft met Lightspeed. Lees voor meer informatie over best practices voor netwerken Inzicht in de basisprincipes van netwerken.

Dit artikel bespreekt de basisstappen voor het maken van een DHCP-reservering. Omdat elke router echter anders is, moet je wellicht contact opnemen met je internetprovider (ISP) om toegang te krijgen tot de functies die in deze handleiding worden besproken. Vaak kun je gedetailleerde instructies voor het instellen van een DHCP-reservering vinden door op internet te zoeken naar het model van je router en de zin "DHCP-reservering".

Instellen van DHCP-reserveringen

  1. Toegang tot de instellingen van je router
  2. Log in met je inloggegevens
  3. Maak een DHCP-reservering voor je apparaten 
  4. Herstart je router

1. Ga naar de instellingen van je router

Om toegang te krijgen tot je routerinstellingen, sluit je een computer aan op je netwerk en typ je je standaard gateway-IP-adres in de zoekbalk van je webbrowser. Een tablet werkt ook, maar de responsiviteit is wellicht betrouwbaarder bij gebruik van een computer.

Wat is een standaard gateway-IP-adres?

Een standaard gateway is een brug tussen je lokale netwerk en het internet. Met een standaard gateway kunnen apparaten op het ene netwerk communiceren met apparaten op een ander netwerk, waarbij interne gegevens van je lokale netwerk naar het internet worden overgebracht en weer terug.

Zo vind je een standaard gateway op je router:

  1. Het standaard gateway-adres staat meestal op een sticker die op je router is geplakt. Als je je standaard gateway-adres daar niet kunt vinden, kun je een van de volgende opties selecteren voor instructies over hoe je het met een Mac, iPad of pc kunt vinden.

Zo vind je een standaard gateway op:

  1. Klik op het wifi-pictogram  op je menubalk bovenaan het scherm en selecteer Netwerkvoorkeuren in het vervolgkeuzemenu.
  2. Klik op Geavanceerd onderaan het venster.

network-mac-os.png

  1. Selecteer TCP/IP in het navigatiemenu.
  2. Het standaard gateway-IP-adres van je router staat naast Router.

default-gateway-mac-os.png

  1. Zodra je je standaard gateway-IP hebt, typ je dit adres in de zoekbalk van je webbrowser.

2. Log in met je inloggegevens

Nadat je je standaard gateway-IP-adres in de zoekbalk van je webbrowser hebt getypt en op Enter hebt gedrukt, kom je op de configuratiepagina van je router, waar je de admin-inloggegevens van je router kunt invoeren.

Je inloggegevens vinden

    • Je vindt de standaard adminnaam en het wachtwoord vaak op de sticker onder je router, dicht bij het standaard gateway-adres.
    • Als je ze niet kunt vinden of niet gemakkelijk toegang hebt tot je router, kun je op internet zoeken naar [Naam routermodel] + admin-inloggegevens. Deze instructies kunnen variëren afhankelijk van je routermodel en ISP.
Sommige routers geven een melding om je wachtwoord opnieuw in te stellen als je voor de eerste keer inlogt. Als je je wachtwoord eerder opnieuw hebt ingesteld en bent vergeten wat het is, moet je je wachtwoord mogelijk opnieuw instellen. De instructies voor het opnieuw instellen van een vergeten wachtwoord kunnen per router verschillen.

3. Maak een DHCP-reservering voor je apparaten

Afhankelijk van het merk en model van je router zijn er twee mogelijkheden om een IP-adres te reserveren:

  1. De meeste huidige routers geven je een lijst van alle aangesloten apparaten. Door op een apparaat te klikken kom je in het detailpaneel terecht. Hier kun je het IP-adres van het apparaat wijzigen en een DHCP-reservering maken.
  2. Als je apparaat ouder is, moet je het reserveringsproces op je apparaten mogelijk handmatig voltooien:
      • Navigeer naar de TCP/IP-instellingen van je router en voeg één voor één een DHCP-reservering toe.
      • Reserveer het IP van elk apparaat door het MAC-adres op te geven.

    Wat is een MAC-adres?

    Een Media Access Control (MAC)-adres is een lange reeks alfanumerieke tekens die dienen als  permanente ID voor netwerkapparaten. Hier vind je het MAC-adres voor hardware-apparaten die Lightspeed gebruiken:

    • Printers: Het MAC-adres kun je vinden op hetzelfde kaartje waarvan je het IP-adres hebt gekregen bij het aansluiten van de printer op Lightspeed. Als je niet meer weet hoe je dit kaartje moet afdrukken, kijk dan naar ons artikel Over printen.
    • Betaalterminals: je vindt het MAC-adres op de configuratieprint of in het netwerkconfiguratiescherm, afhankelijk van het apparaat.

    4. Start je router opnieuw op

    Hoewel de meeste routers automatisch herstarten nadat je je wijzigingen hebt geconfigureerd en opgeslagen, kan het zijn dat je je apparaat handmatig opnieuw moet opstarten. Zodra je router weer online is, is het DHCP-reserveringsproces voltooid en behouden je apparaten dezelfde adressen.



    K-Series Support
    Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
    Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
    Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
    Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
    Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 
      • Related Articles

      • Lightspeed-K Je netwerk optimaliseren voor Lightspeed Restaurant

        K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
      • Lightspeed-K Over POS-apparaten

        K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
      • Lightspeed-K POS-apparaten bewerken

        K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
      • Lightspeed-K Over apparaten

        K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
      • Lightspeed-K Een bonprinter instellen

        K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

      Remote Support

      Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.