Lightspeed-K Je netwerk optimaliseren voor Lightspeed Restaurant

Lightspeed-K Je netwerk optimaliseren voor Lightspeed Restaurant

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


Je netwerk optimaliseren voor Lightspeed Restaurant

In dit artikel

  1. De juiste hardware kiezen
  2. Je netwerk configureren
  3. Inzicht in netwerkcommunicatie

In dit artikel bespreken we de essentiële aspecten van het instellen van je netwerk voor optimaal gebruik met Lightspeed Restaurant. We benoemen de aanbevolen hardware, netwerkinstellingen en hoe Lightspeed binnen je netwerk communiceert. Wanneer je deze elementen begrijpt, kun je een stabiele en efficiënte omgeving creëren voor je Lightspeed-systeem.


De juiste hardware kiezen

Het optimaliseren van de prestaties van je netwerk begint bij je hardware. Hieronder valt de netwerkhardware, zoals routers, maar ook de POS-hardware, zoals printers. Dit zijn een aantal overwegingen voor het aanschaffen van de hardware.


Netwerkhardware

  • Koop, indien mogelijk, je netwerkhardware direct bij Lightspeed. Ons supportteam is getraind in de ondersteunde netwerkproducten waar wij op afstand toegang toe hebben.
  • Gebruik een aparte router voor je Lightspeed POS-apparaten, -printers en -betaalterminals, zodat er geen interferentie is door andere hardware die met het internet is verbonden (zoals beveiligingscamera's).
  • We bevelen aan om netwerkhardware aan te schaffen die is gemaakt door UniFi or IgniteNet.

Printers

  • LAN-gebaseerde kassabon- en keukenprinters zijn het betrouwbaarst vanwege de bedrade verbinding met je netwerk.
  • Je kunt beter geen wifi- of bluetooth-printers gebruiken in een keuken of andere omgeving met storingveroorzakende apparaten (zoals elektromotoren of draadloze telefoons) of grote fysieke obstakels (zoals grote metalen apparaten).

Betaalterminals

Overweeg een betaalterminal te kopen die met 4G werkt. Als je hoofdverbinding offline is, kun je in dat geval nog wel standalone-betalingen verwerken via de mobiele verbinding.


Je netwerk configureren

In dit gedeelte bespreken we de beste manier om je netwerk in te stellen en te configureren voor gebruik met Lightspeed Restaurant. Onder Fysieke configuratie bespreken we de plaatsing van de hardware en verbindingen en onder Netwerkconfiguratie bekijken we de configuratieprotocollen voor veilige en efficiënte communicatie.


Fysieke configuratie

Als je niet zeker weet of een aanpassing van de fysieke configuratie van je netwerk dit negatief zal beïnvloeden, moet je voordat je dit wijzigt advies vragen aan een IT-professional. Lightspeed Support kan geen problemen oplossen of helpen met netwerkhardware die niet bij Lightspeed is gekocht.
Plaatsing van de router

Plaats de router op een open, centrale en hoge plek. Deze plek moet:

  • vrij zijn van interferentie door elektromotoren, draadloze telefoons, magnetrons of andere elektronische apparaten;
  • niet in de buurt zijn van fysieke barrières zoals muren, vloeren en metalen objecten die het wifisignaal kunnen absorberen of reflecteren;
  • voldoende lucht langs de router hebben stromen zodat deze niet oververhit raakt, dus niet in een afgesloten ruimte plaatsen;
  • in de buurt zijn van je Lightspeed-apparaten zodat er voldoende internetsnelheid en wifisterkte wordt bereikt.
Netwerkinfrastructuur
  • Gebruik een aparte router alleen voor je Lightspeed POS-apparaten en -hardware.
  • Als je router verstrekt is door je internetprovider, koop dan een aparte router voor meer controle en beveiliging voor je netwerk. Met een eigen router kan een provider geen updates uitvoeren die mogelijk de bedrijfsactiviteiten verstoren.
  • Koppel LAN-gebaseerde apparaten met een RJ45-kabel (categorie 5 of hoger) aan de router.
InternetsnelheidVoor POS-apparaten is een minimale verbindingssnelheid van 512 Kbps nodig. Voer een snelheidstest uit op elk apparaat om dit te controleren.
Wifisterkte

Test de wifiverbinding op elk POS-apparaat tijdens piekuren om te controleren of de sterkte tussen de -67dBm en -30dBm blijft wanneer je een maximumaantal klanten hebt. Voor POS-apparaten die gebruikmaken van roaming, moet je ervoor zorgen dat er overal in het restaurant voldoende dekking is. Je hoeft de POS-apparaten die zijn verbonden via ethernet niet te testen.

Je kunt, indien nodig, extra toegangspunten voor je netwerk toevoegen of de bestaande punten verplaatsen om de signaalsterkte te verbeteren, zodat de verbinding betrouwbaar is voor alle apparaten.

Instellingen iOS/iPadOS

Configureer de netwerkinstellingen op elk iOS- of iPadOS-apparaat volgens onze aanbevelingen. Zo kun je mogelijke storingen van bepaalde POS-functies voorkomen.

  • Verbind automatisch: ingeschakeld
  • Databesparingsmodus: uitgeschakeld
  • Privé wifi-adres: uitgeschakeld
  • Beperk IP-adrestracking: uitgeschakeld
  • Configureer DNS: Handmatig, gebruik 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Netwerkconfiguratie

Als je niet zeker weet of een aanpassing van de configuratie van je netwerk dit negatief zal beïnvloeden, moet je voordat je dit wijzigt advies vragen aan een IT-professional. Lightspeed Support kan geen problemen oplossen of helpen met netwerkhardware die niet bij Lightspeed is gekocht.

Netwerkarchitectuur
  • Gebruik een speciaal netwerk voor POS-apparaten en hardware om te zorgen voor een stabiele verbinding zonder conflicten.
  • Om een dergelijk netwerk aan te maken, gebruik je een aparte router of gebruik je een virtueel lokaal netwerk (VLAN) of extra service set identifier (SSID) op een bestaand netwerk.
Wifi
  • Gebruik een 2.4 GHz-wifinetwerk voor je POS-apparaten en -hardware.
  • 5 GHz-wifinetwerken zijn niet compatibel met sommige betaalterminals en printers.
  • Gebruik de encryptie WPA2-Enterprise, WPA2-Personal, WPA-Enterprise of WPA-Personal.
FirewallConfigureer je firewall op zo'n manier dat open communicatie tussen je apparaten en Lightspeed mogelijk is. Lees verder voor meer informatie.
PoortenOpen netwerkpoort 22, 80, 443, 7373, 8080, 8883, 9140, 8443, 9100 en 9880 zodat apparaten en hardware met elkaar en met de cloudservers van Lightspeed kunnen communiceren.
Domeinnaam

Whitelist netwerkverkeer van en naar:

  • *.ikentoo.com en *.lightspeed.app (voor apparaten om de cloudservers van Lightspeed te bereiken)
  • *.adyen.com en *.adyenpayments.com (voor het verwerken van betalingen via Lightspeed Payments)
IP-adressenEr zijn geen specifieke IP-adressen die gewhitelist moeten worden.
Functies die uitgeschakeld moeten wordenSchakel draadloze isolatie, access point-isolatie, client-isolatie of andere functies waardoor de apparaten op je netwerk minder goed met elkaar kunnen communiceren uit.
Andere overwegingen
  • Update de firmware en ondertekeningen van netwerkbeveiligingstools regelmatig, zoals de inbraakdetectie (IDS, intrusion detection) en preventiesystemen (IPS, prevention systems).
  • Configureer DHCP-reserveringen in je router voor printers, betaalterminals en andere hardware op je netwerk, om te zorgen dat er specifieke IP's beschikbaar zijn voor deze apparaten.
  • In de netwerkhandleiding van Apple vind je extra aanbevelingen voor Apple-producten.

Inzicht in netwerkcommunicatie

In dit gedeelte bespreken we hoe het Lightspeed-netwerk werkt. We bekijken bijvoorbeeld verschillende typen POS-apparaten en hoe gegevens worden verplaatst. Hierdoor begrijp je waar de netwerkactiviteit van Lightspeed wordt veroorzaakt, waardoor je het systeem beter kunt beheren.

De rol van actieve en passieve POS-apparaten

Actieve en passieve POS-apparaten spelen een cruciale rol in je netwerk. Ze werken op OSI-laag 2, wat zorgt voor een betrouwbare communicatie tussen apparaat en gateway en tussen de apparaten in de unicast- of broadcastmodus.

  • Actieve POS-apparaten werken als lokale servers, slaan financiële transacties op, houden open bestellingen bij en zetten gegevens over naar de backoffice.
    • Normaal gesproken wordt aanbevolen om slechts een actief POS-apparaat te hebben. Voor optimale prestaties verbind je dit apparaat direct met je router met een ethernetadapter.
    • Probeer voordat je meer actieve POS-apparaten toevoegt de verbinding van je bestaande actieve apparaat te verbeteren door ethernet te gebruiken of door het dichter bij de router te plaatsen. Eén actief apparaat met een sterke verbinding zal beter presteren dan meerdere actieve apparaten met zwakkere verbindingen.
    • Actieve POS-apparaten moeten tijdens openingstijden verbonden blijven met je netwerk en ingeschakeld zijn met de Lightspeed-app open. Als de verbinding verbreekt met een actief apparaat, werken andere apparaten die de Restaurant POS-app gebruiken niet goed meer.
  • Passieve POS-apparaten sturen gegevens naar een actief apparaat, die deze vervolgens naar de backoffice sturen.
    • Gebruik passieve apparaten voor POS-apparaten in je restaurant na je eerste actieve apparaat, zeker voor apparaten die regelmatig worden uitgeschakeld of de verbindingen verbreken met je netwerk.
    • Passieve apparaten moeten met hetzelfde netwerk zijn verbonden als het actieve apparaat, met de Restaurant POS-app geopend.

Gegevensstroom van en naar POS-apparaten

restaurant-active-device-data-flow-2.png
Actieve POS-apparaten communiceren met:

Bankoffice
Actieve POS-apparaten versturen versleutelde blokken financiële gegevens naar de backoffice, waar een gedetailleerd rapport van de transacties wordt bijgehouden.

Passieve apparaten
Actieve POS-apparaten ontvangen verkoopgegevens en andere informatie van passieve apparaten. Het actieve apparaat verwerkt deze gegevens vervolgens en stuurt deze terug naar de backoffice.

Lightspeed-servers
Actieve apparaten sturen technische gegevens zoals logs, crashrapporten en foutmeldingen naar onze servers. Deze gegevens worden gebruikt om de prestaties te optimaliseren en problemen op te lossen.

Lightspeed Payments-betaalterminals
Actieve apparaten sturen en ontvangen gegevens van en naar de Lightspeed Payments-betaalterminals om kaartbetalingen en terugbetalingen mogelijk te maken. Een POS-apparaat geeft de betaalterminal een signaal dat de transactie gestart moet worden en de terminal communiceert vervolgens met Lightspeed Payments voor toestemming. Actieve apparaten ontvangen ook foutmeldingen van betaalterminals wanneer er een fout optreedt.

Printers
Actieve apparaten sturen printopdrachten naar verbonden printers en ontvangen foutmeldingen, zodat kassabonnen en productiebonnen geprint kunnen worden.

Externe integraties
Actieve apparaten kunnen communiceren met externe software via API en kunnen gegevens versturen naar en ontvangen van deze programma's. Hierdoor zijn extra functies mogelijk, zoals voorraadbeheer en klantbeheer.

Apple
Actieve apparaten communiceren met de servers van Apple, zodat zij software-updates ontvangen.


restaurant-passive-device-data-flow.png

Passieve POS-apparaten communiceren met:

Actieve POS-apparaten
Passieve apparaten versturen informatie naar actieve apparaten, die de gegevens vervolgens verwerken en naar de backoffice sturen. Ze zijn afhankelijk van actieve apparaten, die als tussenschakel voor de informatiestroom fungeren.

Lightspeed Payments-betaalterminals
Actieve apparaten sturen en ontvangen gegevens van en naar de Lightspeed Payments-betaalterminals om kaartbetalingen en terugbetalingen mogelijk te maken. Een POS-apparaat geeft de betaalterminal een signaal dat de transactie gestart moet worden en de terminal communiceert vervolgens met Lightspeed Payments voor toestemming. Actieve apparaten ontvangen ook foutmeldingen van betaalterminals wanneer er een fout optreedt.

Printers
Passieve apparaten sturen printopdrachten naar verbonden printers via actieve apparaten en ontvangen foutmeldingen wanneer een printopdracht mislukt. Hierdoor worden kassabonnen en productiebonnen geprint, ook op niet-actieve apparaten.

Apple
Passieve apparaten communiceren met de servers van Apple om software-updates te kunnen ontvangen.



K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 

    • Related Articles

    • Lightspeed-K DHCP-reserveringen voor je apparaten instellen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Introductie over hardware

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Je iPad gereedmaken voor Lightspeed

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K De Lightspeed-keukenprinter instellen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Een bonprinter instellen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.