Lightspeed-K Introductie over hardware

Lightspeed-K Introductie over hardware

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 



Introductie over hardware

In dit artikel

  1. Beschikbare hardware
  2. De juiste hardware kiezen
  3. Hardware kopen
  4. Je hardware configureren

Van printers tot kassalades tot betaalterminals, het selecteren van de juiste hardware voor je bedrijf helpt bij het optimaliseren van workflows en zorgt ervoor dat je bedrijf vlot loopt. Dit artikel leidt je door de beschikbare soorten hardware en hoe je hardware instelt met Lightspeed Restaurant.

Beschikbare hardware

Voor een optimale installatie van het Lightspeed Restaurant is het belangrijk om de juiste hardware te hebben. In dit gedeelte bespreken we de essentiële en optionele onderdelen en laten we zien hoe elk onderdeel samenwerkt om de prestaties van het systeem te maximaliseren.

Essentiële hardware

Essentiële hardware bestaat uit apparatuur die cruciaal is voor het runnen van je restaurant. Dit zijn de fundamentele tools die je nodig hebt voor kassatransacties, het voorbereiden van bestellingen en het beheren van de cashflow. Voor een volledige lijst van de verschillende apparaten die je kunt gebruiken, hun functies en compatibiliteitsgegevens, raadpleeg je ons artikel Ondersteunde hardware.

HardwareBeschrijving

iPads

iPad

De iPad is de belangrijkste interface voor de Lightspeed Restaurant POS App, die alle hardwarecomponenten met elkaar verbindt. Hoewel een enkele iPad voldoende kan zijn voor de basisbediening van Lightspeed Restaurant, kunnen extra iPads nodig zijn als je restaurant meerdere POS-stations heeft of integratie met een Kitchen Display System nodig heeft.
BonprintersEpson TM m30IIBonprinters, met name thermische printers, zijn essentieel voor het genereren van klantenbonnen. Ze printen snel en geruisloos, waardoor ze ideaal zijn voor de front of house. Maar omdat ze thermisch printen, zijn de kassabonnen gevoelig voor warmte en dus ongeschikt voor keukenomgevingen.
KeukenprinterEpson TMU220Keukenprinters, meestal dotmatrixprinters, worden gebruikt om productiebonnen te printen in je keuken, zodat je koks weten wat ze moeten maken. De productiebonnen die worden geprint door dotmatrixprinters zijn bestand tegen warme omstandigheden zonder vlekken door de hitte. Lightspeed gebruikt deze printers om een naadloze communicatie tussen front- en back-of-house te garanderen.
BetaalterminalsVerifone v400mMet betaalterminals kan je restaurant pin- en creditcardbetalingen accepteren. Ze versnellen niet alleen transacties, maar bieden je klanten ook meer manieren om voor hun bestellingen te betalen. Bovendien verminderen betaalterminals de noodzaak voor handmatige kaartinvoer, minimaliseren ze fouten en zorgen ze voor veilige, PCI-conforme transacties, wat je efficiëntie en klantenservice verbetert.
iPad-standaardRestaurant iPad-StandaardEen iPad-standaard is essentieel voor elk restaurant dat Lightspeed gebruikt. Het zorgt voor een veilige en ergonomische opstelling, zodat je tijdens het gebruik gemakkelijk met het POS-systeem kunt communiceren.
KassaladesKassaladeKassalades bewaren contant geld, munten en cheques. Met Lightspeed zijn ze verbonden met je printer en worden ze automatisch getriggerd om te openen wanneer dat nodig is, waardoor de organisatie en veiligheid van je verwerking van contant geld verbetert.

Optionele hardware

Optionele hardware omvat extra randapparatuur die, hoewel niet noodzakelijk voor de dagelijkse werkzaamheden, je workflow en klantenservice kan verbeteren. Deze hulpmiddelen bieden meer functionaliteit, efficiëntie en gemak.

HardwareBeschrijving
LabelprintersZD410 LabelprintersLabelprinters worden gebruikt in restaurants die ook detailhandelitems of verpakte goederen verkopen. Als je barcodescanners gebruikt, wordt een labelprinter gebruikt om zelfklevende labels met barcodes op items aan te brengen zodat ze kunnen worden gescand en toegevoegd aan een verkoop.
BarcodescannersD700 Socket MobileBarcodescanners zijn een geweldige oplossing voor restaurants die ook detailhandelitems of verpakte goederen verkopen. Met barcodescanners kun je snel items toevoegen aan de verkoop op de POS door simpelweg het label van het item te scannen.
Kitchen Display SystemLightspeed Kitchen Display iPadEen Kitchen Display System (KDS) kan de traditionele productiebonprinters in de keuken vervangen of aanvullen door een georganiseerde, digitale methode om bestellingen bij te houden. Hiervoor is een aparte iPad nodig naast de POS zelf.
Order Display SystemLightspeed Order Display SystemHet Lightspeed Order Display System (ODS) geeft de bestellingsstatus in realtime weer op een extern scherm, zodat je klanten de voortgang van hun bestelling kunnen volgen. Dit scherm wordt automatisch bijgewerkt wanneer bestellingen worden beheerd in de Lightspeed Restaurant-app. Voor de configuratie heb je een Apple TV (4e generatie of nieuwer) en een monitor met HDMI-aansluiting nodig.

De juiste hardware kiezen

Het kiezen van de juiste hardware hangt af van je bedrijf en de specifieke vereisten. Bij de aanschaf van hardware is het belangrijk om je bewust te zijn van verschillende factoren, zoals de verbindingsopties (bijv. LAN vs. Bluetooth), compatibiliteit met je apparaten en de specifieke eigenschappen van elk hardwaretype.

Type verbinding

Het kiezen van de juiste verbindingstypes voor je hardware is cruciaal voor een efficiënte werking van Lightspeed Restaurant. Verschillende verbindingen hebben op unieke manieren invloed op prestaties, betrouwbaarheid en veelzijdigheid.

LAN-verbinding

 

Aanbevolen

LAN-hardware communiceert via een bekabeld netwerk via een Ethernet-kabel. Het staat bekend om betrouwbaarheid en snelheid en wordt vaak aanbevolen als de meest stabiele optie. Door apparaten aan te sluiten via een gedeeld netwerk, kunnen ze worden gebruikt door meerdere POS-apparaten in je restaurant.

We raden sterk aan om printers en betaalterminals met een LAN-verbinding te gebruiken om een stevige en betrouwbare verbinding te ondersteunen. Mocht je ervoor kiezen om een Bluetooth- of USB-printer aan te schaffen, houd er dan rekening mee dat deze maar aan één iPad tegelijk gekoppeld kunnen worden. Zie ons artikel over Je netwerk optimaliseren voor Lightspeed Restaurant voor meer suggesties.

VoordelenOverwegingen
  • Betrouwbaar en snel.
  • Biedt een consistentere en ononderbroken verbinding.
  • Het is veiliger dan draadloze alternatieven.
  • Zorgt ervoor dat meerdere POS-apparaten verbinding kunnen maken met gedeelde hardware.
  • Vereist een bedrade configuratie.

Bluetooth-verbinding

Bluetooth apparaten maken draadloos verbinding en bieden flexibiliteit bij het plaatsen van hardware. Het bereik van Bluetooth is echter beperkt en interferentie van andere apparaten kan de kwaliteit van de verbinding beïnvloeden.

VoordelenOverwegingen
  • Zorgt ervoor dat apparaten binnen een bepaald bereik mobiel zijn.
  • Beperkt bereik.
  • Gevoelig voor storing door obstakels zoals muren.
  • Kan maar met één POS-apparaat tegelijk verbinding maken.

Wifi-verbinding

Net als Bluetooth maakt de wifi draadloze plaatsing van hardware mogelijk, maar met een groter bereik. Het is geschikt voor grotere gebouwen of mobiele apparaten, zoals sommige printers en betaalterminals. Wifi is echter gevoelig voor verbindingsproblemen door netwerkverzadiging of interferentie.

VoordelenOverwegingen
  • Zorgt ervoor dat apparaten binnen een bepaald bereik mobiel zijn.
  • Zorgt ervoor dat meerdere POS-apparaten verbinding kunnen maken met gedeelde hardware.
  • Kwetsbaar voor onbevoegde toegang als deze niet goed beveiligd is.
  • Langzamere verbinding die vatbaarder is voor onderbrekingen en verbroken verbindingen.

USB-verbinding

Op USB aangesloten hardware is eenvoudig in te stellen en betrouwbaar. Het is ideaal voor hardware zoals bonprinters die dicht bij de POS staan. Apparaten die op USB zijn aangesloten zijn echter minder flexibel omdat ze maar aan één iPad tegelijk kunnen worden gekoppeld.

VoordelenOverwegingen
  • Betrouwbaar en snel.
  • De meeste USB-apparaten kunnen rechtstreeks van stroom worden voorzien door het apparaat waarop ze zijn aangesloten.
  • Makkelijke configuratie.
  • Kan maar met één POS-apparaat tegelijk verbinding maken.
  • Moet fysiek in de buurt van de POS zijn.

Printertypes

In restaurants hebben thermische en impact-dotmatrixprinters meestal verschillende doelen. Thermische printers gebruiken warmte om kassabonnen te produceren, wat resulteert in stillere en snellere prints, ideaal voor front-of-housetoepassingen. Impactprinters daarentegen werken door een inktlint tegen het kassabonpapier te slaan en zijn niet onderhevig aan verkleuring, wat ideaal is voor printen in de keuken.

PrintertypeVoordelenOverwegingen
Thermische printer
  • Snelheid
  • Print geruisloos
  • Hittegevoelig: tekst of afbeeldingen kunnen zwart worden als ze worden blootgesteld aan hitte.
Impact-dotmatrixprinters
  • Hittebestendigheid: de tekst wordt niet aangetast door hitte.
  • Lawaaiierig
  • Trager printen

iPads en iPhones

De Lightspeed Restaurant POS App is ontworpen om te werken op Apple iOS, waarbij gebruik wordt gemaakt van het aanraakscherm om te zorgen voor een gebruiksvriendelijke ervaring voor jou en je personeel bij het opnemen van bestellingen. Met meerdere apparaten kan je personeel meerdere taken tegelijk uitvoeren, zoals bestellingen opnemen en betalingen verwerken.

iOS-apparaatVoordelenOverwegingen
iPad
  • Er is ten minste één apparaat vereist.
  • Extra iPads kunnen worden gebruikt als KDS- of klantgericht scherm.
  • Het grotere scherm van de iPad biedt een betere zichtbaarheid en navigatie.
  • iPads zijn groter en daarom zijn het meestal vaste apparaten.
iPhone / iPod
  • iPhones/iPods zijn gemakkelijker mee te nemen, vooral voor personeel dat bestellingen direct aan tafels opneemt.
  • Het kleinere scherm is misschien niet ideaal voor gedetailleerde POS-handelingen en kan tot fouten leiden.

Hardware kopen

Om hardware te kopen moet je contact opnemen met de verkoopafdeling via sales@lightspeedhq.com of rechtstreeks met je accountmanager. Je hebt ook de optie om bij andere bronnen te kopen, maar het wordt sterk aanbevolen om rechtstreeks bij Lightspeed aan te kopen om compatibiliteit en support te garanderen.

K Series productbundel met zwarte achtergrond

Je hardware configureren

Zodra je je hardware hebt gekozen en aangekocht, is de volgende stap het configureren ervan. Hieronder vind je algemene configuratiegidsen voor elk hardwaretype om je op weg te helpen. Deze gidsen bieden een stap-voor-stap oplossing om ervoor te zorgen dat je hardware correct wordt geconfigureerd met het Lightspeed systeem.

Als je al weet welk model je hebt, raadpleeg dan de relevante secties van het artikel Ondersteunde hardware om configuratie-instructies voor je specifieke apparaat te vinden.


K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 
    • Related Articles

    • Lightspeed-K Aan de slag

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Veelgestelde vragen over aan de slag gaan

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Introductie van de bankoffice

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K De Lightspeed Restaurant-checklist lanceren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Inleiding

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.