Lightspeed-L Algemene sluitingsrapporten X/Z inschakelen en bekijken

Lightspeed-L Algemene sluitingsrapporten X/Z inschakelen en bekijken

L-Series Support
Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken)
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact via e-mail, minder urgente zaken) via https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl/articles/227432888 


Algemene sluitingsrapporten X/Z inschakelen en bekijken


In dit artikel

Sluitingsrapporten inschakelen
Een algemeen sluitingsrapport (X) genereren
Een algemeen sluitingsrapport (Z) genereren
Gearchiveerde rapporten bekijken
Sluitingsrapporten begrijpen


Een sluitingsrapport (X/Z) is een algemene samenvatting van alle POS-activiteiten, waaronder inkomsten, betaalmethoden, kastickets en fooien. Als een gebruiker een sluitingsrapport (X) genereert, kan de gebruiker de verkooptotalen bekijken. Het aanmaken van een sluitingsrapport (Z) stelt de verkooptotalen opnieuw in.

Het genereren van een sluitingsrapport (Z) verwijdert alle verkoopgegevens die sinds het laatste Z-rapport zijn verzameld. Het is niet mogelijk om een gefinaliseerd kasticket te wijzigen nadat er een algemeen sluitingsrapport (Z) is aangemaakt. Als u samenvattende rapporten voor uw bedrijf wilt aanmaken zonder uw verkoopgegevens te opnieuw in te stellen, kunt u dag-, gebruikers- en/of geldladerapporten aanmaken.

Sluitingsrapporten (Z) worden elke dag op sluitingsuur of 24 uur nadat het laatste Z-rapport in Restaurant POS is aangemaakt, automatisch gegenereerd in Restaurant Manager. Sluitingsrapporten (X/Z) worden door een gebruiker handmatig gegenereerd in de Restaurant POS-app.

Voor Belgische gebruikers: vanwege de wetten in België inzake het afronden van contante betalingen, tonen de sluitingsrapporten (X/Z) de som van alle afrondingen die zijn toegepast op contante betalingen in vergelijking met het laatst gegenereerde rapport.

Inhoudsopgave:

  • Sluitingsrapporten inschakelen
  • Een algemeen sluitingsrapport (X) genereren
  • Een algemeen sluitingsrapport (Z) genereren
  • Gearchiveerde rapporten bekijken
  • Inzicht in sluitingsrapporten

Sluitingsrapporten inschakelen

U kunt pas sluitingsrapporten (X/Z) genereren in de Restaurant POS, wanneer u deze instelling in de Restaurant Manager heeft ingeschakeld. U kunt de instelling voor sluitingsrapporten terugvinden bij Instellingen> Rapportinstellingen > Sluitingsrapporten (X/Z). Zie voor gedetailleerde instructies voor het inschakelen van deze instelling in de Restaurant Manager het artikel Afsluitrapporten (Z) .

Als een gebruiker sluitingsrapporten in de Restaurant POS wil aanmaken, moet ook Gebruiker toestaan sluitingsrapporten (X/Z) te printen zijn ingeschakeld bij Gebruikersrollen. Zie Gebruikersrollen toewijzen.

Een algemeen sluitingsrapport (X) genereren

Een voorbeeld van het sluitingsrapport (X) genereren:

  1. Tik op Gebruiker Account in de navigatiebalk onderaan het scherm.
  2. Tik op Rapporten.
  3. Tik op Voorbeeld sluitingsrapport (X).
  4. Selecteer een printer of Opslaan naar foto's.

User_Reports.png

Een algemeen sluitingsrapport (Z) genereren

Het sluitingsrapport genereren (Z):

  1. Tik op Account in de navigatiebalk onderaan het scherm.
  2. Tik op Dag beëindigen.
  3. Sluit de resterende tafels en tik op Volgende (Zie Einde van de dag gebruiken).
  4. Tik op Sluitingsrapport (Z) aanmaken
  5. Selecteer een printer of Opslaan naar foto's.

ios_completion.png

Gearchiveerde rapporten bekijken

U kunt sluitingsrapporten (Z) bekijken en downloaden in de Restaurant Manager door te klikken op Rapporten Sluitingsrapporten (Z). Zie voor meer informatie Afsluitrapporten (Z).

Sluitingsrapporten (Z) bekijken en opnieuw printen in Restaurant POS:

  1. Tik op Account in de navigatiebalk onderaan het scherm
  2. Tik op Eerdere sluitingsrapporten (Z).
  3. Tik op Printen.

profile_zReports.png

Sluitingsrapporten begrijpen

Krijg meer informatie over de sluitingsrapporten om inzicht te krijgen in de verkopen, fooien, annuleringen en andere activiteiten die door gebruikers op het verkooppunt zijn uitgevoerd.

Deze rapporten zijn onderverdeeld in meerdere secties, waaronder de kop van het rapportRevenues (Omzet)Taxable Sales (Belastbare verkopen)Tax collected (Geïnde btw)Tax exempted sales (Verkopen vrijgesteld van btw)Tips) FooienTotals (Totalen)Payments and tips (Betalingen en fooien)Service charges (Servicekosten)Ticket void summary (Samenvatting geannuleerde tickets)Ticket void summary by reason (Samenvatting geannuleerde tickets per reden)Ticket void details for [User] (Informatie over geannuleerde tickets voor [User])Correction details (Correctiegegevens) en Category revenues (net) (Omzet per categorie (netto)).

Kop van het rapport

SectieOmschrijving
Titel en datumbereik van het rapportToont het type rapport, de tijdsperiode van het rapport en wanneer het rapport werd gegenereerd. De datums worden getoond in de indeling van uw land volgens de Lokale instellingen die in Restaurant Manager zijn geselecteerd.
RestaurantinformatieToont de naam en het adres van het restaurant (zoals ingesteld in Restaurant Manager) en de unieke ID van uw Lightspeed-account (Bedrijf-ID).

 

Revenues (Omzet)

RijOmschrijving
restaurant/takeaway/delivery/bar revenueHet bedrag aan omzet vóór btw op het verkooppunt, opgesplitst per tafeltype. Dit is exclusief fooien en servicekosten.
+ total net without discountsHet bedrag aan omzet vóór btw dat op het verkooppunt is verwerkt voordat de kortingen werden toegepast.
- total net discountsWaarde van de kortingen die zijn toegepast op bestellingen op het verkooppunt, min de kortingen op geannuleerde bestellingen.
= total netTotale bedrag aan omzet vóór btw verwerkt voor alle type tafels op het verkoopppunt nadat de kortingen zijn verantwoord (total net without discounts [totale netto-omzet zonder kortingen] - total net discounts [totale netto-kortingen]).
+ service chargesWaarde van alle servicekosten verwerkt op het verkooppunt.
+ taxBedrag aan btw ontvangen per elk afzonderlijk btw-tarief dat op verwerkte bestellingen op het verkooppunt in rekening is gebracht.
= totalTotale omzet gegenereerd per verwerkte bestellingen op het verkooppunt (total net [totale netto-omzet] + service charges [servicekosten] + tax [btw]).

 

Taxable sales (Belastbare verkopen)

KolomOmschrijving
Tax rateElk afzonderlijk btw-tarief dat in rekening werd gebracht op verwerkte bestellingen op het verkooppunt. Het btw-tarief 0% wordt gebruikt voor items en bestellingen die zijn vrijgesteld van btw.
Net revenueBedrag aan omzet ontvangen op verwerkte bestellingen op het verkooppunt. Dit wordt opgesplitst per btw-tarief en is exclusief btw en fooien.
TaxBedrag aan btw ontvangen per elk in rekening gebracht btw-tarief.
Total revenueTotale bedrag aan omzet gegenereerd door bestellingen (Net revenue [netto-omzet] + Tax [btw]).

 

Tax collected (Geïnde btw)

RijOmschrijving
+ taxable itemsBedrag aan btw ontvangen op producten die op het verkooppunt zijn verkocht.
- voided taxable itemsBedrag aan btw dat is terugbetaald aan klanten voor geannuleerde kastickets.
- returned itemsBedrag aan btw vervallen door geannuleerde items in bestellingen.
+ voided returned itemsBedrag aan btw dat terug is toegevoegd wanneer een kasticket met geannuleerde items in de bestelling wordt geannuleerd.
+ taxable service charge itemsBtw-bedrag ontvangen uit servicekosten die op het verkooppunt zijn verwerkt.
- voided taxable service charge itemsBtw-bedrag terugbetaald aan klanten voor servicekosten op geannuleerde kastickets.
- taxable discount itemsBtw-bedrag in mindering gebracht op bestellingen op basis van toegepaste kortingen.
+ voided taxable discount itemsBtw-bedrag terug toegevoegd wanneer een kasticket met kortingen wordt geannuleerd.
+ rounding differenceVerschil in btw op bestellingen waarbij een enkel item meerdere keren werd verkocht ten opzichte van wanneer dat item hetzelfde aantal keer werd verkocht, maar dan op afzonderlijke bestellingen.
=Totale nettobedrag aan geïnde btw.

 

Tax exempted sales (Verkopen vrijgesteld van btw)

RijOmschrijving
Tax exempted salesWaarde van items en bestellingen die zijn vrijgesteld van btw en verwerkt worden op het verkooppunt.

 

Tips (Fooien)

RijOmschrijving
+ Service chargesWaarde van alle servicekosten verwerkt op het verkooppunt.
+ Cash tipsWaarde van alle contante fooien die op het verkooppunt worden ontvangen.
+ Credit Card tipsWaarde van alle fooien die via betaalkaarten of kredietkaarten op het verkooppunt worden ontvangen.
+ Other tipsWaarde van alle fooien die niet-contant en niet via betaal-/kredietkaarten op het verkooppunt worden ontvangen.
= Total tips assignedWaarde van alle fooien en servicekosten verwerkt op het verkooppunt (Service charges [Servicekosten] + Cash tips [Contante fooien] + Credit Card tips [Fooien via kredietkaarten] + Other tips [Andere fooien]). Deze rij wordt alleen getoond wanneer de instellingen van het tarief voor de fooienpot of de terugbetaling van fooien zijn geconfigureerd in Restaurant Manager.
- Tip pool shareBedrag aan fooien dat wordt weggezet voor de fooienpot die onder het personeel wordt verdeeld. Dit wordt berekend op basis van het tarief van de fooienpot dat is ingesteld in Restaurant Manager en alleen wordt getoond wanneer deze instelling is geconfigureerd.
- Credit Card transaction fees (Tip refund share)Bedrag aan fooien dat in mindering wordt gebracht op fooien betaald per kredietkaart ter compensatie van transactievergoedingen voor kredietkaarten. Dit wordt berekend op basis van het tarief voor terugbetaling van fooien dat is ingesteld in Restaurant Manager en wordt alleen getoond wanneer deze instelling is geconfigureerd.
= Total tips earnedWaarde van alle fooien en servicekosten verwerkt op het verkooppunt, min een eventueel deel van de fooienpot en vergoedingen voor kredietkaarten (Service charges [Servickosten] + Cash tips [Contante fooien] + Credit Card tips [Fooien via kredietkaart] en + Other tips [Andere fooien] - Tip pool share [Deel van de fooienpot] - Credit Card transaction fees [Transactievergoedingen voor kredietkaarten]).

 

Totals (Totalen)

RijOmschrijving
Net SalesTotale omzet gegenereerd door bestellingen die op het verkooppunt zijn verwerkt. Dit is exclusief btw en fooien.
CustomersAantal klanten bediend op basis van het aantal bezoekende klanten bij het begin van elke bestelling. De gemiddelde netto-verkoop per klant wordt tussen haakjes getoond (Net Sales [Netto-verkopen] / Customers [Klanten]).
TicketsAantal bestellingen verwerkt op het verkooppunt. De gemiddelde netto-verkoop per bestelling wordt tussen haakjes getoond (Net Sales [Netto-verkopen] / Tickets).
Tables ServedAantal tafels bediend op het verkooppunt. De omzet (Tables Served [Bediende tafels] / total number of tables [totaalaantal tafels]) en gemiddelde netto-verkoop per tafel (Net Sales [Netto-verkopen] / Tables Served [Bediende tafels]) wordt tussen haakjes getoond.
Voided TicketsAantal en waarde van geannuleerde kastickets.
Corrected ItemsAantal en waarde van geannuleerde bestelitems.

 

Payments and tips (Betalingen en fooien)

KolomOmschrijving
Type (#)Vermeldt elke betaalmethode die is geaccepteerd voor verwerkte bestellingen op het verkooppunt. Het aantal tickets dat is betaald met elke betaalmethode wordt tussen haakjes getoond.
AmountWaarde van alle ontvangen betalingen per betaalmethode, exclusief fooien.
TipsBedrag aan fooien ontvangen per elke betaalmethode.
TotalTotale waarde van alle betalingen en fooien die zijn ontvangen per betaalmethode, inclusief (Amount [Bedrag] + Tips [Fooien]).

 

Service charges (Servicekosten)

De sectie Servicekosten wordt alleen getoond wanneer de instelling Gegevens van de servicekosten tonen is ingeschakeld in Restaurant Manager.

KolomOmschrijving
ChargeNaam van alle servicekosten die zijn toegepast op de verwerkte bestellingen op het verkooppunt.
SubtotalWaarde van alle servicekosten die zijn toegepast op de verwerkte bestellingen op het verkooppunt.

 

Ticket void summary (Samenvatting geannuleerde tickets)

RijOmschrijving
+ voided by managerWaarde van door een manager geannuleerde kastickets. Het aantal geannuleerde kastickets wordt tussen haakjes getoond.
+ voided by same waiterWaarde van kastickets geannuleerd door dezelfde gebruiker die elke bestelling is gestart. Het aantal geannuleerde kastickets wordt tussen haakjes getoond.
+ voided by other waiterWaarde van kastickets geannuleerd door een andere gebruiker dan de gebruiker die elke bestelling is gestart. Het aantal geannuleerde kastickets wordt tussen haakjes getoond.
= voided totalTotale waarde van alle geannuleerde kastickets (voided by manager [geannuleerd door manager] + voided by same waiter [geannuleerd door dezelfde ober] + voided by another waiter [geannuleerd door andere ober]).

 

Ticket void summary by reason (Samenvatting geannuleerde tickets per reden)

Deze sectie vermeldt alle annuleringsredenen die zijn gebruikt om kastickets te annuleren op het verkooppunt en de totale waarde van annuleringen per reden. Standaard annuleringsredenen bevatten: EntertainmentGratisWerknemersVerspillingVoedselproeverijNiet bereidt en Weggelopen tafel.

 

Ticket void details for [User] (Gegevens annulering ticket voor [User])

Deze sectie wordt alleen getoond wanneer kastickets zijn geannuleerd op het verkoopppunt. Indien er meer dan een gebruiker kastickets heeft geannuleerd, wordt deze sectie meerdere keren getoond (één keer voor elke gebruiker).

KolomOmschrijving
NameNaam van elk item op door de gebruiker geannuleerde kastickets.
AmountAantal van elk geannuleerd item.
PricePrijs van elk geannuleerd item.
TotalTotale waarde van elk geannuleerd item (Amount [Bedrag] x Price [Prijs]).
ReasonAnnuleringsreden geselecteerd bij annulering van het kasticket.

 

Correction details (other than ticket voids) (Correctiegegevens (anders dan ticketannuleringen))

Deze sectie wordt alleen getoond wanneer er correcties zijn doorgevoerd op het verkooppunt, zoals geannuleerde bestelitems.

KolomOmschrijving
NameNaam van elk gecorrigeerde item.
#Aantal van elk gecorrigeerde item.
PricePrijs van elk gecorrigeerde item.
TotalTotale waarde van elk gecorrigeerde item (Amount [Bedrag] x Price [Prijs]).
ReasonReden geselecteerd voor de correctie.
ReceiptNummer van het kasticket dat overeenkomt met elke correctie.
UserNaam van de gebruiker die de correctie heeft doorgevoerd.

 

Category revenues (net) (Omzetcategorieën (netto))

KolomOmschrijving
CategoryNaam van elke categorie waarin items werden verkocht.
#Aantal items verkocht in elke categorie.
TotalTotale waarde van items verkocht in elke categorie.


L-Series Support
Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken)
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact via e-mail, minder urgente zaken) via https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl/articles/227432888 
    • Related Articles

    • Lightspeed-L Gebruikers-, Gebruiker X- en Gebruiker Z-rapporten bekijken

      L-Series Support Helpcentrum: https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl Chat via de backoffice: https://www.lightspeedhq.nl/kassasysteem/restaurant/login/ Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken) Of dien een supportverzoek in ...
    • Lightspeed-L Over rapporten in Restaurant POS

      L-Series Support Helpcentrum: https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl Chat via de backoffice: https://www.lightspeedhq.nl/kassasysteem/restaurant/login/ Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken) Of dien een supportverzoek in ...
    • Lightspeed-L Afsluitrapporten (Z)

      L-Series Support Helpcentrum: https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl Chat via de backoffice: https://www.lightspeedhq.nl/kassasysteem/restaurant/login/ Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken) Of dien een supportverzoek in ...
    • Lightspeed-L Omtrent rapporten en gegevens

      L-Series Support Helpcentrum: https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl Chat via de backoffice: https://www.lightspeedhq.nl/kassasysteem/restaurant/login/ Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken) Of dien een supportverzoek in ...
    • Lightspeed-L Gebruikersrollen toewijzen

      L-Series Support Helpcentrum: https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl Chat via de backoffice: https://www.lightspeedhq.nl/kassasysteem/restaurant/login/ Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken) Of dien een supportverzoek in ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.