Netwerken is een belangrijk concept om te begrijpen met betrekking tot uw apparaten en Lightspeed Restaurant. Er is een lokaal netwerk vereist, zodat hardwareapparaten (zoals printers en betaalterminals) met elkaar en met Lightspeed Restaurant kunnen communiceren. In dit artikel duiken we in de basisbeginselen van netwerken, zodat u de verbinding tussen apparaten en Lightspeed Restaurant het beste kunt leren begrijpen.
In dit artikel wordt het volgende besproken:
- Wat is een netwerk?
- Wat is een IP-adres?
- Wat is het verschil tussen het internet en een lokaal netwerk?
- Waarom hebben uw apparaten een lokaal IP-adres nodig?
- Wat zijn DHCP-reserveringen en vaste IP-adressen?
- Wat zijn statische IP-adressen?
- Wat is het verschil tussen statische en vaste IP-adressen?
- Waar kan Lightspeed bij helpen met betrekking tot netwerken?
Wat is een netwerk?
Een lokaal netwerk verwijst naar de verbinding tussen apparaten in uw vestiging.
Apparaten hebben net als wij een manier nodig om elkaar te vinden, zodat ze belangrijke berichten kunnen overbrengen. Stel u voor dat u een brief naar een vriend probeert te sturen zonder dat u zijn adres weet. Posten werd mogelijk gemaakt door een systeem waarbij elk huishouden kan worden geïdentificeerd aan de hand van een civiel adres. Er is een vergelijkbaar proces gecreëerd met het internet, namelijk Internet Protocol (IP). Het Internet Protocol is een organisatorisch systeem voor het toewijzen van unieke identificatoren aan apparaten op een gedeeld netwerk.
Wat is een IP-adres?
De meeste van onze apparaten gebruiken momenteel het Internet Protocol versie 4 (IPv4). Voor dit protocol worden alle apparaten die met andere apparaten willen communiceren aan een adres gekoppeld dat uit vier sets van cijfers bestaat tussen de 0 en 255. Dit adres wordt over het algemeen door de router toegewezen en alleen de laatste set van drie cijfers verschilt van de andere apparaten. De laatste drie cijfers vormen de persoonlijke identificator van uw IP. Een veel voorkomend adres dat door de meeste routers wordt gebruikt is 192.168.0.1.
Wat is het verschil tussen het internet en een lokaal netwerk?
Hoewel de basisdefinitie hetzelfde is - een manier voor elektronische apparaten om met elkaar te communiceren - zijn er belangrijke verschillen tussen een internet- en een lokale netwerkverbinding. Een lokaal netwerk verwijst naar de verbinding tussen uw apparaten binnen uw vestiging. Het internet verwijst naar de verbinding tussen uw router en de buitenwereld. Het internet is ook een netwerk, maar uw lokale netwerk is dat wat uw apparaten met uw router - en met elkaar - verbindt.
Met andere woorden, een lokaal netwerk bestaat voor fysieke apparaten op één locatie, terwijl het internet een netwerk is dat uw router met de buitenwereld verbindt. iPads communiceren via uw lokale netwerk om printtaken naar uw printers te sturen. Zonder een internetverbinding heeft u geen toegang tot uw grondplan of producten in de cloud.
Waarom hebben uw apparaten een lokaal IP-adres nodig?
We weten nu dat IP staat voor Internet Protocol en dat het kan worden opgevat als het systeem waarmee uw apparaten elkaar kunnen vinden. Dat is waarom uw printers een IP-adres nodig hebben, ondanks dat dergelijke apparaten niet op het internet gaan. Zelfs zonder de noodzaak om toegang te krijgen tot het internet, hebben uw apparaten een identificator nodig voordat ze door andere lokale apparaten kunnen worden gevonden. De adressen die u krijgt als u een netwerkconfiguratiebon print of als u de wifigegevens op uw iPad bekijkt, zijn lokale IP-adressen die door uw router zijn toegewezen. Uw buren kunnen een apparaat hebben met hetzelfde IP-adres als uw printer, maar omdat dit apparaat zich op een ander lokaal netwerk dan de uwe bevindt, botsen deze apparaten niet met elkaar.
Uw modem - het apparaat dat uw internetserviceprovider gebruikt om u met diens infrastructuur te verbinden - ontvangt een openbaar IP-adres. U kunt uw openbare IP vinden door in een internetbrowser te zoeken op “Wat is mijn IP?” U zult merken dat uw IP-adres niet hetzelfde is als het IP-adres op uw Local Access Network (LAN). Uw openbare IP-adres wordt gebruikt om u buiten uw lokale netwerk te verbinden. Het verklaart ook waarom uw iPad toegang heeft tot de Cloud maar geen ticket kan printen via uw printers, als uw iPad wel is verbonden met het internet, maar zich op het verkeerde lokale netwerk bevindt. Alle apparaten in uw vestiging die met elkaar moeten communiceren, moeten zich op hetzelfde lokale netwerk bevinden en dus een lokaal IP-adres hebben. U kunt vaste lokale IP's inschakelen voor uw apparaten via DHCP-reservering.
Wat zijn een DHCP-reservering en een vast IP-adres?
Niet heel lang geleden had een apparaat wat extra handmatige configuratie nodig nadat het een IP-adres toegewezen had gekregen, alvorens het op een lokaal netwerk kon communiceren. Er was een tijd dat netwerkexperts op locatie vereist waren op het moment dat u een apparaat met uw lokale netwerk wilde verbinden. Dit handmatige proces werd opgelost met de introductie van Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP). Met dit proces is de configuratie van uw apparaten op uw netwerk geautomatiseerd en het is sinds 1997 de norm geworden in IPv4-netwerken.
DHCP-reservering is een hulpmiddel dat alle moderne routers hebben en waarmee u een vast lokaal IP-adres voor specifieke apparaten kunt reserveren. Met DHCP-reservering verloopt de lease van DHCP nooit en hoeft u het IP-adres van het apparaat nooit bij te werken in Lightspeed. Volg onze handleiding over DHCP inschakelen voor meer informatie over het configureren van een vast IP voor uw apparaten.
Wat zijn statische IP-adressen?
Een statisch IP-adres verwijst naar een IP dat aan een apparaat is toegewezen en niet veranderd. U kunt technisch gezien een statisch IP aan apparaten toewijzen door via de app van de fabrikant naar de netwerkinstellingen van het apparaat te gaan en het apparaat in statische modus te zetten. We bevelen echter niet aan om een statisch IP op uw apparaten in te stellen. We bevelen een vast IP-adres aan via DHCP-reservering.
OPMERKING: Als uw internetserviceprovider u de router die u voor uw Lightspeed-apparaten gebruikt levert of aan u verhuurt, kan die provider u proberen over te halen een forse maandelijkse vergoeding te betalen om al uw apparaten een statisch IP-adres te geven. Het statische IP-adres dat de provider aan u levert is echter een openbaar IP-adres, wat niet voordelig is voor uw apparaten zoals printers, omdat die een lokaal IP-adres nodig hebben om met uw lokale netwerk te kunnen verbinden. In werkelijkheid wordt er een vast IP-adres aan printers gegeven via de app van de fabrikant voor een apparaat op uw lokale netwerk. U kunt een vast IP-adres toewijzen aan uw apparaten via DHCP-reservering.
Wat is het verschil tussen statische IP's en vaste IP's?
Zoals hierboven vermeld, is het mogelijk om statische IP's aan uw hardware toe te wijzen. Dit voorkomt weer dat het IP-adres op apparaatniveau verandert. Het verschil is dat het geven van een statisch IP aan uw apparaat niet hetzelfde is als het inschakelen van een vast IP via DHCP-reservering. We bevelen in feite niet aan om uw apparaat op statische modus in te stellen, omdat dit tot conflicten in IP-adressering kan leiden. Als een van uw apparaten bijvoorbeeld een moment de verbinding met het lokale netwerk verliest, kan een dynamisch apparaat met uw netwerk verbinden en aan hetzelfde IP-adres worden toegewezen als het niet verbonden apparaat. Als uw eerste apparaat opnieuw verbinding maakt, heeft u twee apparaten die hetzelfde IP-adres gebruiken. Als gevolg hiervan worden de twee apparaten verstoord, waardoor er verbindingsproblemen op beide apparaten optreden.
Hoewel de meeste routers uit ongeveer 250 adressen kunnen kiezen als ze dynamische IP-adressen toewijzen, kan een conflict met een IP-adres nog steeds optreden. We bevelen aan om uw apparaat in de dynamische staat te laten staan en een vast IP-adres in te schakelen via DHCP-reservering. Dit type netwerkprotocol voorkomt veel problemen, zoals dat uw POS-apparaat uw printer niet kan vinden en er geen verbinding mee kan maken. Het ontbreken van een verbinding tussen uw POS-apparaat en printer kan resulteren in dit veel voorkomende foutbericht: “Time-out tijdens de poging verbinding te maken met [naam van uw printer].” Om dit te voorkomen en meer te weten te komen over het toewijzen van vaste IP's aan uw apparaten, kunt u de tutorial bekijken over DHCP-reservering.
Om het bovenstaande samen te vatten:
❌ Plaats apparaten niet in statische modus en wijs geen statisch IP toe.
✅ Laat apparaten in dynamische modus staan en wijs een vast IP toe via DHCP-reservering.
Waar kan Lightspeed mee helpen met betrekking tot netwerken en hardware?
Als uw hardware plotseling ophoudt met werken, kan dit komen door netwerkproblemen. Ons supportteam ontvangt netwerktraining en is bekend met ondersteunde hardware. Helaas zijn verbindingsproblemen van hardware vaak het gevolg van factoren buiten ons bereik.
Hierbij kunnen we wel ondersteuning bieden:
- Problemen met netwerkverbinding oplossen voor ondersteunde hardwareapparaten
- Verbindingsproblemen met LiteServer oplossen
- Verbindingsproblemen tussen Lightspeed en betaalterminals oplossen
Hierbij kunnen we geen ondersteuning bieden:
- Fysiek kapotte hardware
- Alle problemen (bijvoorbeeld met netwerken) voor hardware die niet wordt ondersteund door Lightspeed
- Verbindingsproblemen die het gevolg zijn van uw internetserviceprovider*
* Als uw netwerk werd geconfigureerd door een derde partij en het verbindingsprobleem komt van een van uw netwerkapparaten vandaan, moet u wellicht contact opnemen met het installatiebedrijf of de internetserviceprovider (ISP). Het installatiebedrijf of de ISP kan uw apparaten specifiek voor uw vestiging hebben geconfigureerd en wij hebben geen toegang tot deze specificaties.
Een ander veel voorkomend probleem kan voortvloeien uit het feit dat uw apparaten geen verbinding kunnen maken met Lightspeed omdat uw router ze de toegang tot hun account onthoudt. Als de router werd aangekocht of gehuurd van uw internetserviceprovider (ISP), kunnen de supportmedewerkers van uw ISP deze instellingen doorgaans op afstand aanpassen om het probleem op te lossen. Als u het apparaat zelf heeft gekocht, kunt u contact opnemen met de fabrikant voor meer informatie over het oplossen van problemen met routerinstellingen.
Wat nu?
Gefeliciteerd! Nu u de basisbeginselen van netwerken en IP-adressen begrijpt, kunt u DHCP-reservering configureren voor uw apparaten.