Lightspeed-L Een Epson TM-M30 LAN-kasticketprinter configureren (voor een iOS-apparaat)

Lightspeed-L Een Epson TM-M30 LAN-kasticketprinter configureren (voor een iOS-apparaat)

L-Series Support
Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken)
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact via e-mail, minder urgente zaken) via https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl/articles/227432888 


Een Epson TM-M30 LAN-kasticketprinter configureren (voor een iOS-apparaat)


In dit artikel

Hardwarevereisten
De kasticketprinter aansluiten op een voedingsbron
Een papierrol plaatsen
De printer en het iOS-apparaat met hetzelfde netwerk verbinden
De printer toevoegen aan het Restaurant POS-apparaat
Een kasticket printen
Wat nu?


De Epson TM-M30 LAN-kasticketprinter maakt direct verbinding met een internetrouter via een ethernetkabel. Vervolgens kunnen gebruikers kastickets printen met de TM-M30 vanaf een iOS-apparaat, door middel van een gedeelde netwerkverbinding.

Volg deze stappen voor het configureren van je Epson TM-M30-kasticketprinter

  1. Verifieer de hardwarevereisten
  2. Sluit de printer aan op een voedingsbron
  3. Plaats een papierrol
  4. Verbind de printer en het iOS-apparaat met hetzelfde netwerk
  5. Voeg de printer toe aan Lightspeed Restaurant
  6. Voer een kasticketprinttest uit

Screen_Shot_2020-03-20_at_4.38.57_PM.png

Hardwarevereisten

Om je kasticketprinter te configureren, heb je het volgende nodig: 

  • Epson TM-M30-kasticketprinter
  • 24V-netstroomadapter
  • Netstroomkabel
  • Ethernet-LAN-kabel (lang genoeg om je router te bereiken) 
  • Papierrol (breedte 58 mm)

en:

  • Verbonden router (we raden aan om routers in de buurt van je hardware en printers te gebruiken) 
  • iOS-apparaat waarop de nieuwste versie van de Lightspeed Restaurant POS-app is geïnstalleerd

 

De kasticketprinter aansluiten op een voedingsbron

  1. Zorg dat je netstroomkabel niet is aangesloten op een voedingsbron (koppel deze los als dit het geval is). 
  2. Sluit het vrouwelijke uiteinde van de netstroomkabel aan op het contact van de netstroomadapter met pinnen.
  3. Sluit het mannelijke uiteinde van de netstroomadapter aan op de ronde voedingspoort aan de onderkant van je printer.
  4. Sluit het uiteinde met pinnen van de netstroomkabel aanop een voedingsbron.
  5. Druk boven op de printer op de aan/uit-knop en wacht tot het blauwe aan/uit-lichtje verschijnt.

Printer_ports.png

 

Een papierrol plaatsen

  1. Om de klep van de printer te openen, duw je de hendel aan de rechterkant van de printer van je af en til je de klep omhoog.
  2. Plaats een papierrol zo dat het papier er onderaan uitsteekt (zie onderstaande afbeelding). Zorg er daarbij voor dat de papierrol strak opgerold blijft.
  3. Trek het papier voorbij de snijder aan de voorkant van de printer.
  4. Duw de klep omlaag om de hendel dicht te klikken. 

Paper_roll.png

De printer en het iOS-apparaat met hetzelfde netwerk verbinden

Om printopdrachten naar de Epson TM-M30 te versturen met het Restaurant POS-apparaat, moeten het iOS-apparaat en de printer met hetzelfde netwerk zijn verbonden. Je iPad moet simpelweg verbonden zijn met het internet (via wifi of LAN), maar de TM-M30-LAN-kasticketprinter moet direct op je internetrouter zijn aangesloten. 

De printer op je router aansluiten 

  1. Schakel de printer uit door op de aan/uit-knop te drukken. 
  2. Sluit het ene uiteinde van de ethernetkabel aan op de ethernetpoort aan de onderkant van je printer.

    Ethernet_port_on_printer.png

  3. Sluit het andere uiteinde van de ethernetkabel aan op een ethernetpoort op je internetrouter. 

    Ethernet_cable_in_router.png

  4. Schakel de printer in door op de aan/uit-knop te drukken.
  5. Na enkele seconden wordt het IP-adres van je kasticketprinter geprint. Noteer dit IP-adres. Dit heb je namelijk nodig wanneer je de printer toevoegt aan Lightspeed Restaurant. 

    IP_address_ticket.png

 

Het iOS-apparaat met je lokale netwerk verbinden 

  1. Tik op je iPad op Instellingen > Wifi.
  2. Selecteer je netwerk in de lijst aan de rechterkant van het wifi-paneel. Dit moet hetzelfde zijn als het netwerk waarmee je printer direct verbonden is.
  3. Voer je wachtwoord in en tik op Verbind. Je wifi-netwerk zou nu onder de wifi-schakelaar moeten staan.

Wifi_on_iPad.png

 

De printer toevoegen aan het Restaurant POS-apparaat

  1. Open de Restaurant POS-app op je iOS-apparaat en log in. Ga naar de pagina Manager
  2. Selecteer in het Restaurant Manager-navigatiemenu Printen > Printers
  3. Tik op de knop Nieuwe printer toevoegen rechtsboven in het scherm.
  4. Geef de printer een naam die verwijst naar zijn functie (bijv. kasticketprinter).
  5. Kies Epson als het type en TM-M30 als het model in de vervolgkeuzemenu‘s.
  6. Tik op de knop Opslaan rechtsboven in het scherm.
  7. Tik op Printertemplates in het menu links.
  8. Maak een kasticketprintertemplate aan of selecteer een bestaande template.
  9. In de pop-up Printertemplate bewerken kies je, naast de instelling Printer, ook Een printer selecteren.
  10. Selecteer de nieuwe printer aan de hand van zijn naam. 
  11. Selecteer OK om op te slaan.

Frame_1__29_.png

 

Een kasticket printen

Het is een goed idee om een printtest uit te voeren om zo de verbinding tussen het Restaurant POS-apparaat en de printer te controleren. Volg deze stappen voor het uitvoeren van een printtest:

  1. Tik in het POS-scherm Gebruiker op Tools.
  2. Tik op Printtest.
  3. Alle printers die zijn geconfigureerd in Restaurant Manager worden weergegeven. 
    • Groen: de printer is verbonden.
    • Rood: de printer is niet verbonden.
  4. Als de printer verbonden is (groen), tik je erop om een snelle printtest uit te voeren.

Raadpleeg Een printtest uitvoeren voor meer informatie. 

Klaar is Kees! Vanaf nu kun je kastickets printen vanaf het Restaurant POS-apparaat met de Epson TM-M30 LAN-kasticketprinter.   

 

Wat nu?

Heb je jouw geldlade al verbonden? Een geldlade is direct verbonden met een kasticketprinter. Raadpleeg Over geldlades voor meer informatie.



L-Series Support
Bel ons op: +31208085269 / +3292980667 (voor urgentere zaken)
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact via e-mail, minder urgente zaken) via https://resto-support.lightspeedhq.com/hc/nl/articles/227432888 

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.