Lightspeed-K Aan tafel betalen

Lightspeed-K Aan tafel betalen

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


Aan tafel betalen

In dit artikel

  1. Wat heb je nodig voor Aan tafel betalen?
  2. "Aan tafel betalen" configureren
  3. Verwerken van betalingen via Aan tafel betalen
  4. Veelgestelde vragen over Aan tafel betalen

Met de functie "Aan tafel betalen" van Lightspeed Payments kan je klant de rekening aan tafel betalen via de kaartlezer Verifone V400m of Castles S1F2. Deze functie ondersteunt gedeeltelijke betalingen en stelt je in staat om fooien voor kaartbetalingen te accepteren. Aan tafel betalen kan de efficiëntie in je restaurant verhogen omdat je geen POS aan tafel nodig hebt en je gasten bij één toestel kunt laten betalen. Bovendien bespaart het personeel tijd omdat er geen creditcards of pinpassen verzameld en teruggegeven hoeven te worden.

Wat heb je nodig voor Aan tafel betalen?

Voordat je "Aan tafel betalen" kunt gebruiken, heb je het volgende nodig:

  • Een Lightspeed Payments-account.
  • De nieuwste versie van de Lightspeed Restaurant-app.
  • Een stabiele internetverbinding. Om veilige betalingen te verwerken, moeten je POS-systeem en alle bijbehorende apparaten op een eigen privénetwerk draaien.
  • Een Verifone V400m- of Castles S1F2-betaalterminal. Andere betaalterminals worden momenteel niet ondersteund. Als je een apparaat nodig hebt, neem dan contact op met je Lightspeed-accountmanager om een bestelling te plaatsen.

Zodra je aan deze voorwaarden voldoet, kun je contact opnemen met Lightspeed-support om "Aan tafel betalen" te activeren.

Voor "Aan tafel betalen" heb je per locatie een unieke terminal-ID nodig. Je kunt daarom niet hetzelfde apparaat voor meerdere locaties gebruiken.

"Aan tafel betalen" configureren

Voordat je "Aan tafel betalen" kunt gebruiken om bestellingen te verwerken, moet je een PIN aan een POS-gebruiker in de backoffice toewijzen. Deze PIN wordt gebruikt voor het aanmelden bij Aan tafel betalen op de terminal. Wij raden je aan een PIN in te stellen voor elke gebruiker die toegang moet hebben tot Aan tafel betalen. Je kunt ook fooien inschakelen, maar dit is volledig optioneel.

Toewijzen van een PIN voor Aan tafel betalen (vereist)

De PIN wordt gebruikt om in te loggen op de terminal voor Aan tafel betalen.

  1. Log in bij de backoffice van K-Series.
  2. Ga naar Configuratie > Gebruikers > POS-gebruikers.
  3. Klik naast de gebruiker die je wilt bewerken op Configureren.
  4. Voer een 4-cijferige PIN in het veld ID voor lokale bestellingen in. De PIN mag niet met een nul beginnen. Als je meerdere gebruikers hebt, raden we je aan voor elke gebruiker een unieke PIN in te stellen.
  5. Klik op Bijwerken.

Fooien geven voor Aan tafel betalen (optioneel)

Om fooien via Aan tafel betalen te accepteren, moet je de volgende twee opties in de backoffice activeren:

  1. Log inbij je backoffice en ga naar Configuratie > Configuraties.
  2. Klik op Bewerken naast het apparaatprofiel dat op je actieve apparaten wordt gebruikt.
  3. Vink onder Tafelbeheer het selectievakje Fooien inschakelen aan.
  4. Vink vervolgens onder Betaalterminal het selectievakje Schakel fooi geven in op terminal, indien ondersteund aan.
  5. Klik op Opslaan.

Verwerken van betalingen via Aan tafel betalen


Met "Aan tafel betalen" heb je maar één apparaat nodig om je klant aan tafel de rekening te laten betalen. Je kunt de betalingen op twee manieren verwerken: in gelijke of ongelijke delen.

Bij een rekening in gelijke delen wordt het te betalen bedrag in gelijke delen opgesplitst tussen het aantal betalende gasten. Gebruik deze optie als alle gasten een even groot bedrag willen betalen of als het volledige bedrag in één keer wordt betaald. Om het totaalbedrag op één rekening te zetten, voer je dus 1 in.

  1. - Tik op Pay at Table (Aan tafel betalen) op de betaalterminal.
Launch-Pay-at-Table-1.png

  1. - Log in met je ID voor lokale bestellingen.
  2. - Tik op Confirm (Bevestigen) of op de knop met de groene cirkel op het toetsenblok.
Enter-PIN-2.png


  1. - Voer het tafelnummer of de tafelnaam in. Om een lijst met alle openstaande orders op het apparaat weer te geven, druk je nogmaals op bevestigen zonder een tafelnummer of -naam in te voeren. Je kunt door de lijst bladeren door op het scherm op Previous page (Vorige pagina) of Next page (Volgende pagina) te tikken.
  2. - Tik op Confirm (Bevestigen) of op de knop met de groene cirkel op het toetsenblok om je selectie te bevestigen.
  3. Enter-1-Pay-at-Table-3.png  Select-Account-Pay-at-Table-4.png

  1. - Nadat je de tafel hebt bevestigd, geeft de terminal je de optie om een rekening te printen. Op de rekening worden de items voor de geselecteerde tafel vermeld en deze kan worden gebruikt om het eventuele opdelen van de rekening te vergemakkelijken. De terminal gebruikt dezelfde lay-out als de backoffice, dus de rekening ziet er hetzelfde uit als een kassabon die op de POS wordt geprint.

  2. - (Optioneel) Als er voor de tafel rekeningen openstaan, geeft het apparaat deze in een lijst weer. Selecteer de rekening die de gast wil betalen door erop te tikken.
  3. - Tik op Equally (Gelijk).
  4. - Voer in over hoeveel gasten de rekening wordt verdeeld. Als de rekening van de tafel door één gast wordt betaald, voer je 1 in.
  5. - Tik op Confirm (Bevestigen) of op de knop met de groene cirkel op het toetsenblok om je selectie te bevestigen.
  6. Enter-2-Pay-at-Table-5.png

- Kies de payment method (betaalmethode) Cash (Contant geld) of Card (Kaart).
Choose-Payment-Method-6.png

- (Optioneel) Als je bij stap 11 Card (Kaart) hebt geselecteerd, voer dan de fooi in en bevestig je selectie. De melding om een fooi in te voeren verschijnt alleen wanneer er met een kaart wordt betaald.
Choose-a-tip-7.png

Ga verder met de betaling.
Present-Card-Pay-at-Table-8.png

- (Optioneel) Als je bij stap 11 Cash (Contant geld) hebt geselecteerd, tik je op Confirm (Bevestigen) nadat je het contant betaalde bedrag hebt verrekend.
Tap-Confirm-Pay-at-Table-9.png

- Kies een van de volgende opties:
  • Next Split (Volgende deelbedrag): ga door naar de volgende betaling van een gesplitte rekening voor deze tafel.
  • Pay later (Later betalen): "Aan tafel betalen" wordt stopgezet. Dit is bijvoorbeeld handig als één gast vertrekt en de rest van de groep wil blijven.
  • Pay remainder (Restant betalen): het resterende bedrag na een gesplitte rekening betalen.
Select-Payment-Option-Pay-at-Table-10.png


Veelgestelde vragen over Aan tafel betalen



Kan ik

"Aan tafel betalen" is beschikbaar voor bepaalde pakketten met K-Series en O-Series. Daarnaast heb je een Lightspeed Payments-account en een ondersteunde betaalterminal (Verifone V400m of Castles S1F2) nodig. Neem contact op met je accountmanager voor meer informatie over het gebruik van Aan tafel betalen.

 

Hoe activeer ik Aan tafel betalen?

Zodra je aan deze voorwaarden voldoet, kun je contact opnemen met Lightspeed-support om "Aan tafel betalen" te activeren.

 

Kan ik Aan tafel betalen op verschillende betaalterminals tegelijk gebruiken?

Ja, dit kan. Je kunt echter niet met meerdere terminals tegelijk betalingen voor dezelfde rekening verwerken.

 

Kan ik de POS en Aan tafel betalen tegelijkertijd gebruiken?

Ja, je kunt de POS gebruiken terwijl je een betaling via "Aan tafel betalen" verwerkt, op voorwaarde dat dit betalingen voor verschillende rekeningen zijn. Als je een betaling voor dezelfde rekening zowel via de POS als een betaalterminal met "Aan tafel betalen" probeert te verwerken, krijgt de betaling op de POS voorrang.

 

Waar kan ik mijn PIN voor

Om een PIN in te stellen ga je in de backoffice naar Configuratie > Gebruikers > POS-gebruikers. Voer vervolgens een 4-cijferige PIN in het veld ID voor lokale bestellingen in. De PIN mag niet met een nul beginnen. Als je meerdere gebruikers hebt, raden we je aan voor elke gebruiker een unieke PIN in te stellen.

 

Kan ik via de betaalterminal een rekening of kassabon printen?

Je kunt op dit moment geen kassabonnen via de terminal printen. Het is wel mogelijk om een rekening te printen als je versie 4.1.47 van K-Series-app of nieuwer hebt. Deze rekening is geen vervanging van de kassabon, wat belangrijk is in regio's met strenge fiscale regelgeving, zoals Duitsland.

 

Is het mogelijk om de rekening te splitten?

Ja, het splitten van de rekening is een functie die je altijd gebruikt op de terminal. Wanneer het betalingsproces voor "Aan tafel betalen" begint, wordt het te betalen bedrag getoond en heb je de optie om:

* De rekening in gelijke delen te splitten. Je geeft op de terminal aan hoeveel klanten aan de rekening meebetalen. Kies deze optie en voer "1" in als één klant de hele rekening betaalt.

* De rekening in ongelijke delen te splitten. Je geeft op de terminal het bedrag aan dat als eerste wordt betaald.

 

Is er een optie om het totale bedrag van de rekening te verwerken?

Om het totale bedrag van de rekening te laten betalen, kies je ervoor om de rekening in gelijke delen te splitten. Vervolgens voer je een "1" in bij het aantal delen waarin de rekening wordt gesplit. Zo weet de betaalterminal dat het hele bedrag in rekening moet worden gebracht.

 

Welke apparaten worden ondersteund voor Aan tafel betalen?

De volgende terminalmodellen worden momenteel ondersteund:

* Verifone V400m

* Castles S1F2

 

Wat zijn de verschillen tussen de ondersteunde betaalterminals?

Wat betreft "Aan tafel betalen" zijn er geen functionele verschillen tussen de S1F2- en de V400m-terminals. Neem contact op met je accountmanager voor meer informatie over de terminals of om er een aan te schaffen.

 

Is het mogelijk om contante betalingen te accepteren met Aan tafel betalen?

Ja. Tijdens een transactie met "Aan tafel betalen" biedt de terminal je de mogelijkheid om een contante betaling te accepteren.

 

Kan ik een rekening splitten op de POS en de gesplitte rekeningen vervolgens bekijken op een Aan tafel betalen-terminal?

Ja. Split eerst een rekening op de POS. Voer vervolgens het tafelnummer in op de Aan tafel betalen-terminal om de gesplitte rekeningen te bekijken.

 

Kunnen mijn klanten een fooi geven via Aan tafel betalen?

Ja, het is mogelijk om bij kaartbetalingen een fooi te geven. Het proces verschilt afhankelijk van de appversie:

* In de versie 4.1.41 of ouder vraagt de terminal altijd om een fooi bij een kaartbetaling.

* In de versie 4.1.42 of nieuwer moet de instelling Schakel fooi geven in op terminal, indien ondersteund in de backoffice van de K-Series zijn ingeschakeld.

 

Kun je alle openstaande rekeningen op een betaalterminal bekijken?

Ja. Begin een verkoop op de terminal om een lijst met openstaande rekeningen te openen. Wanneer de terminal om een tafelnummer vraagt, voer je geen nummer in en tik je gelijk op de knop met de groene cirkel. De terminal toont vervolgens een lijst met alle openstaande rekeningen.



K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


    • Related Articles

    • Lightspeed-K Betalingen en fooien verwerken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over betalingen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K De Lightspeed Restaurant-checklist lanceren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Rekening splitten

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Lightspeed Payments configureren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.