Lightspeed-K Rekening splitten

Lightspeed-K Rekening splitten

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


Rekening splitten

In dit artikel

  1. Geavanceerd splitten van rekeningen configureren
  2. Rekeningen verdelen per stoel
  3. Rekeningen verdelen per couvert
  4. Items verplaatsen tussen rekeningen
  5. Items toevoegen aan reeds gesplitte rekeningen.

Bij het afrekenen van een bestelling, willen je gasten misschien de hele rekening gelijk verdelen of de betaling voor specifieke items verdelen. Om dit gemakkelijk te maken, maakt de Lightspeed Restaurant-app het mogelijk om een rekening in gelijke delen te verdelen per stoel of per couvert.

Voor meer informatie over het inschakelen van geavanceerd splitten van rekeningen en de verschillende manieren om een rekening te splitten, leest je de volgende secties van dit artikel.

Geavanceerd splitten van rekeningen configureren

Voordat je rekeningen kunt splitten op de Restaurant POS, moet je eerst geavanceerd splitten van rekeningen inschakelen in de Lightspeed-backoffice. Volg deze stappen om dit voor de POS te configureren:

  1. Log in op de Lightspeed-backoffice met je beheerdersinloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Configuratie > Configuraties. Je ziet een lijst met je apparaatprofielen.
  3. Selecteer Bewerken naast het apparaatprofiel waarvoor je geavanceerd splitten van rekeningen wilt inschakelen.
  4. Scrol naar beneden naar de sectie Transactiebetaling en selecteer Geavanceerd splitten van rekeningen inschakelen.
  5. Scrol naar de onderkant van de pagina en klik op Opslaan.
  6. Zodra je de instelling vanuit de backoffice hebt ingeschakeld, laad je je apparaatconfiguratie opnieuw om de wijzigingen bij te werken en te synchroniseren.

Je kunt de configuratie van je POS-apparaat op drie manieren opnieuw laden:

  1. Selecteer de pijlen naast de juiste optie voor opnieuw laden in de backoffice. Opmerking: De Lightspeed Restaurant-app moet actief zijn op het POS-apparaat om de prompt om opnieuw te laden te ontvangen.
  2. Je kunt ook vanuit de Lightspeed Restaurant-app een aanvraag voor opnieuw laden van de configuratie versturen. Selecteer hiervoor Opnieuw laden via de drie of vier stippen in de rechterbenedenhoek van de bestelschermen.
  3. Je kunt het opnieuw laden van de configuratie op de POS aanvragen door te tikken op Instellingen > Controlecentrum > Opnieuw laden. Opmerking: deze optie verschijnt als opnieuw laden noodzakelijk is.

lsk-bo-configuration-configurations-edit-transaction_payment-e-ds.png

Rekeningen verdelen per stoel

Als een bestelling in de tafelbedieningsmodus is opgenomen en hierbij items zijn toegewezen aan bepaalde stoelen, kan de rekening worden gesplit op basis van deze stoelen. Zo kun je, als er om aparte betaling wordt gevraagd, voor elke gast een afzonderlijke rekening genereren.

    1. Tik op Tussenrekening splitten rechtsonder in het scherm. Het scherm Tussenrekening splitten wordt geopend.

      pos-register_screen-split_bill-e-ds.png

    2. Split de rekeningen door te tikken op Verdeel per stoel. Elk item wordt dan automatisch op een aparte rekening voor de bijbehorende stoel gezet. Gedeelde items worden automatisch verdeeld over alle stoelen.

      pos-register_screen-split_bill-distribute_by_seat-e-ds.png
      pos-register_screen-split_bill-distribute_by_seat-distributed-e-ds.png

      Opmerking: Gedeelde items die één voor één zijn besteld, worden altijd gelijkmatig verdeeld over alle rekeningen. Als er bijvoorbeeld vier biertjes staan op een tafel met vier gasten, zal de kassa elk biertje in vier delen verdelen. Zo bevat elke rekening 4*0,25 biertjes. Zulke verdelingen kunnen snel verwarrend worden op de rekening. In deze gevallen kan het nodig zijn de itemdelen handmatig op elke rekening te bewerken.
    3. Gebruik zo nodig de volgende stappen 3a-c om de itemdelen te sorteren, zodat die gesplitte items opnieuw worden samengevoegd tot één item. Wijs deze dan toe aan een specifieke rekening.
      1. Klik op Splitten naast het itemdeel dat je wilt bewerken. Je ziet de rekening waarop het deel actief is.

        pos-register_screen-split_bill-distribute-split-e.png

      2. Haal het vinkje weg bij de delen waar deze niet actief moeten zijn. Vink in de query de factuur aan die het deel moet ontvangen, zodat de delen weer worden samengevoegd.
      3. Herhaal stap 3a-b voor elke rekening behalve die met het volledige itemartikel.
      4. Tik op Klaar om te bevestigen.

        pos-register_screen-split_bill-distribute-split-configure_I-e-ds.pngpos-register_screen-split_bill-distribute-split-configure_II-e-ds.png
    4. Je kunt uit verschillende opties kiezen om het splitten van rekeningen te voltooien:
      1. Tik op Printen (printersymbool) bij elke rekening om elk van deze afzonderlijk te printen. Tik vervolgens op Klaar om de rekeningen over te nemen voor verdere bestellingen.
      2. Tik rechtsonder op Printen om alle rekeningen te printen.
      3. Tik op Betalen bij elke rekening om de betaling ervan te verwerken.
      4. Tik op Klaar in de rechterbovenhoek om de rekeningen over te nemen voor verdere bestellingen.

        pos-register_screen-split_bill-distribute-split_ready-e.png

Opmerking: Wanneer je na het splitten van de rekeningen terugkeert naar het Kassascherm, worden de gesplitte rekeningen weergegeven in het besteloverzicht. Bovenaan het besteloverzicht kun je selecteren welke rekening je wilt bekijken of bewerken.

 

Rekeningen verdelen per couvert

Een andere optie is om de rekening in gelijke delen te splitten op basis van de couverts.

Opmerking: Gedeelde items worden altijd verdeeld over de rekeningen, zelfs als het aantal gedeelde items meerdere malen groter is dan het aantal couverts. Als er bijvoorbeeld vier biertjes op een tafel staan met vier gasten, zal de kassa elk biertje in vier delen verdelen. Zo bevat elke rekening 4*0,25 biertjes. Zulke verdelingen kunnen snel verwarrend worden op de rekening voor de gast. De corresponderende itemdelen moeten handmatig op elke rekeningen worden gesplit om dit te voorkomen. Ga naar de optionele stappen 3a-d om te zien hoe je dit doet.

  1. Tik op Tussenrekening splitten rechtsonder in het Kassascherm. Het scherm Tussenrekening splitten wordt geopend.

    pos-register_screen-split_bill_equal-e.png
  2. Selecteer Verdelen per stoel om de rekeningen te splitten op basis van het vooraf ingestelde aantal couverts aan de tafel. Je kunt de rekeningen ook in minder of meer delen splitten, of de optionele manier beschreven in de stappen 2a t/m 2c gebruiken:
    1. Tik op Acties bovenaan de gewenste rekening.
    2. Gebruik de plus of min om het aantal couverts aan de tafel aan te passen.
    3. Tik op Kassabon splitten - X delen om de wijzigingen toe te passen.

      pos-register_screen-split_bill-distribute_equal-e-ds.png
  3. (Optioneel) Gebruik de volgende stappen 3a-3c om de itemdelen te sorteren, zodat ze opnieuw worden samengevoegd en als één item op een specifieke rekening worden vermeld.
    1. Klik op Splitten naast het artikeldeel dat je wilt bewerken.

      pos-register_screen-split_bill-distribute_equal-split-e-ds.png
    2. Haal het vinkje weg bij de delen waar deze niet actief moeten zijn. Vink in de query de rekening aan die het deel moet ontvangen, zodat de delen weer worden samengevoegd.
    3. Herhaal de stappen 3a-3b voor elke rekening, behalve die met het volledige artikel.

      pos-register_screen-split_bill-distribute-split-configure_I-e-ds.pngpos-register_screen-split_bill-distribute-split-configure_II-e-ds.png
    4. Tik op Klaar om te bevestigen.
  4. Kies een van vier opties om het splitten van de rekening te voltooien:
    1. Tik op Printen (printersymbool) bij elke rekening om de rekeningen afzonderlijk te printen. Tik vervolgens op Klaar om de rekeningen over te nemen voor verdere bestellingen.
    2. Tik op Alles printen (knop rechts) om alle rekeningen te printen. Tik vervolgens op Klaar om de rekeningen over te nemen verdere bestellingen.
    3. Tik op Betalen om verder te gaan met de betaling.
    4. Tik op Klaar om de rekeningen over te nemen voor verdere bestellingen.

      pos-register_screen-split_bill-distribute_equal-split_ready-e.png

Opmerking: Wanneer je na het splitten van de rekeningen terugkeert naar het Kassascherm, worden de gesplitte rekeningen weergegeven in het besteloverzicht. Bovenaan het besteloverzicht kun je selecteren welke rekening je wilt bekijken of bewerken.

 

Items verplaatsen tussen rekeningen

Indien nodig kun je de itemdelen sorteren, zodat ze opnieuw worden samengevoegd tot één item. Wijs deze dan toe aan een specifieke rekening. Je kunt dit op twee manieren doen.

Optie 1

  1. Klik op Splitten naast het itemdeel dat je wilt bewerken.
    pos-register_screen-split_bill-distribute-split-e.png
  2. Deselecteer de rekening die het item niet zal betalen. Selecteer vervolgens welke rekeningen er wel voor zullen betalen.
  3. Herhaal de stappen 1 en 2 voor elke rekening behalve die met het volledige itemartikel.
  4. Tik op Klaar om te bevestigen.

    pos-register_screen-split_bill-distribute-split-configure_I-e-ds.pngpos-register_screen-split_bill-distribute-split-configure_II-e-ds.png

Optie 2

  1. Tik op het item dat je wilt verplaatsen.
    Opmerking: je kunt meer dan één item aanvinken.
  2. Tik op Hierheen verplaatsen op de gewenste rekening om het item daarheen te verplaatsen.

pos-register_screen-split_bill-distribute_equal-split_II-e-ds.png

Items toevoegen aan reeds gesplitte rekeningen.

Nadat je de rekeningen hebt gesplit, kun je altijd terugkeren naar het Kassascherm en meer items toevoegen. Wanneer je na het splitten van de rekeningen terugkeert naar het Kassascherm, zul je zien dat de gesplitte rekeningen worden weergegeven in het besteloverzicht. Bovenaan het besteloverzicht kun je selecteren welke rekening je wilt bekijken of bewerken.

 

Volgende stappen

Een gesplitte rekening bewerken of terugdraaien

Gesplitte rekeningen samenvoegen

Rekeningen of gesplitte rekeningen printen

Hoe het kassabonscherm werkt

Kassabonnen e-mailen

Een kassabon bewerken of annuleren

De lijst met betalingen gebruiken

Betalen aan tafel

Facturen voor klanten aanmaken


K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 
    • Related Articles

    • Lightspeed-K Een gesplitte rekening bewerken of ongedaan maken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Betalingen en fooien verwerken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over betalingen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Gesplitte rekeningen samenvoegen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over Lightspeed Payments

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.