Lightspeed-K Inzicht in statistiekgroepen

Lightspeed-K Inzicht in statistiekgroepen

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 

In dit artikel

  1. Statistiekgroepen op omzetgroepen
  2. Statistiekgroep op items

Omzetgroepen zijn een logische sortering van items in groepen met gedeelde instellingen, zoals hetzelfde belastingprofiel (btw) en productiecentrum. Een gebruiker kan bijvoorbeeld de boekhoudgroep "Alcoholische dranken" aanmaken om items met alcohol in één groep met dezelfde instellingen onder te brengen.

Net als omzetgroepen zijn statistiekgroepen ook een manier om items te sorteren, maar een die meer flexibiliteit voor rapportage biedt dan omzetgroepen. In tegenstelling tot omzetgroepen zijn statistiekgroepen niet gekoppeld aan belastingen. In plaats daarvan bieden ze meer een meer gedetailleerde en aangepaste rapportage en kunnen ze worden gebruikt voor items en/of omzetgroepen.

Je kunt zich statistische categorieën voorstellen als het indelen van niveaus die bestaan uit twee factoren:

  • categorie = classificerend niveau
  • waarde = classificerende naam

Een voorbeeld van hoe het classificatieniveau van een statistiekgroep zou kunnen werken op Omzetgroepen en items staat hieronder.

Niveau 0: omzetgroepen (categorieën) en items
Voor dit voorbeeld gebruiken we vier omzetgroepen: alcohol, dranken, warme gerechten en koude gerechten, waarbij aan elke omzetgroep specifieke items worden toegewezen.

Niveau 1: MAJOR Categorie van statistiekgroep
Met de Major categorie kunnen we verschillende omzetgroepen hergroeperen met de waarden (=classificerende naam) die we in deze categorie hebben gecreëerd. De Omzetgroepen "Alcohol" en "Dranken" worden gesorteerd in de Hoofdcategorie "Dranken" en "Warme voeding" en "Koude voeding" worden gesorteerd in de Hoofdcategorie "Voeding".

Niveau -1: MINOR Categorie van statistiekgroep
Met de categorie Minor kunnen we items uit dezelfde omzetgroep scheiden in meerdere statistische groepen met verschillende waarden: Wijn, Bier, Sterke drank, Soft, Koffie & Thee, Pasta, Pizza, Voorgerechten en Desserts.



Statistiekgroepen op omzetgroepen

Als het de bedoeling is meerdere omzetgroepen onder één statistiekgroep te groeperen, kun je een statistiekgroep instellen op omzetgroepen. Bijvoorbeeld, de omzetgroepen "Alcoholische dranken" en "Niet-alcoholische dranken" worden gesorteerd in de "MAJOR"-statistiekgroep "DRANKEN".

  1. Log in op de Restaurant backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Selecteer in het hoofdnavigatiemenu Menubeheer > Omzetgroepen.
  3. Selecteer Bewerken naast de juiste omzetgroep.
  4. Vul de invoervelden "Categorie" en "Waarde" in naast "Statistiekgroepen".
  5. Selecteer de knop Opslaan.


Statistiekgroep op items

Als het je doel is om items binnen een omzetgroep te scheiden in meerdere statistische groepen, kun je statistiekgroepen instellen op specifieke items. Zo kan de omzetgroep "Alcoholische dranken" verder worden uitgesplitst in de statistiekgroep met de categorie "MINOR-GROEPEN" en de waarde "Sterke drank".

  1. Log in op de Restaurant backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Selecteer in het hoofdnavigatiemenu Menubeheer > Items.
  3. Selecteer Bewerken naast het betreffende item.
  4. Vul de invoervelden "Categorie" en "Waarde" in naast "Statistiekgroepen".
  5. Selecteer de knop Opslaan.


K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 

    • Related Articles

    • Lightspeed-K Combo's aanmaken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Items toevoegen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Importeren en exporteren van items

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Items bewerken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over items (Producten)

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.