Lightspeed-K Items toevoegen

Lightspeed-K Items toevoegen

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 

Items toevoegen

In dit artikel

  1. Items snel aanmaken
  2. Items in detail toevoegen
  3. Meerdere items toevoegen
  4. Snel items toevoegen
  5. Items in detail toevoegen
  6. Meerdere items toevoegen

Het toevoegen van een item creëert een product in de inventaris. Voeg individuele items handmatig toe vanuit de backoffice wanneer dat nodig is, zelfs tijdens een werkdag. Om te voorkomen dat items één voor één naar omzetgroepen moeten worden verplaatst, raden wij aan eerst omzetgroepen (categorieën) aan te maken en vervolgens de juiste omzetgroep te selecteren bij het aanmaken van items.

Wij ondersteunen momenteel twee versies van de Items-pagina voor Lightspeed Restaurant K-Series: Items-pagina 2.0 en Items-pagina (oudere versie).

Lightspeed Restaurant-accounts die na maart 2023 worden aangemaakt, hebben standaard Items-pagina 2.0 ingeschakeld. Bestaande accounts zullen de Items-pagina (oudere versie) blijven gebruiken, maar zullen op een later tijdstip worden gemigreerd naar de nieuwere versie.

Om erachter te komen welke versie van de items-pagina je gebruikt, raadpleeg de schermafbeeldingen in dit artikel en controleer of ze overeenkomen met wat er in je backoffice staat.



Items-pagina 2.0

Items snel aanmaken

Als je tijd wilt besparen bij het toevoegen van een enkel item aan je menu, gebruik dan de optie Snel item aanmaken om een venster te openen waarin je snel een item kunt toevoegen met de essentiële informatie zoals Naam, Omzetgroep en Prijs. Sommige gedetailleerde informatie, zoals de kostprijs van het item, kan echter alleen worden toegevoegd als je een nieuw item in detail aanmaakt. Als je extra informatie aan je items wilt toevoegen, zie dan Items in detail toevoegen.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Menubeheer > Items.
  3. Klik op Snel item aanmaken.
  4. Voer de verplichte itemgegevens in op het scherm Snel item aanmakenItemnaamOmzetgroep. Zie Instellingen snel item aanmaken voor meer informatie over de instellingen die je kunt invoeren.
  5. (Optioneel) Voeg het menu toe aan de Lightspeed Restaurant app door een menu te selecteren in de keuzelijst Menu en een Hoofdscherm en Subscherm te selecteren.
  6. Klik op Aanmaken.
    k-series-quick-create-items-2.0.png

Instellingen snel item aanmaken

Naam instellingOmschrijving
ItemnaamDe naam van het item zoals het verschijnt in de backoffice.
OmzetgroepOmzetgroepen sorteren en passen gedeelde instellingen toe op items met vergelijkbare eigenschappen en wijzen items toe aan een specifiek belastingprofiel. Alle omzetgroepen die zijn gemaakt vanuit de backoffice in Menu beheer > Omzetgroepen zijn beschikbaar voor selectie. Zie Over omzetgroepen (categorieën) voor meer informatie.

Prijs (optioneel)

De prijs die in rekening wordt gebracht wanneer het item aan de klant wordt verkocht. Als een item geen gedefinieerde prijs heeft in de backoffice, wordt het een open item en wordt de prijs opgevraagd op de POS.
Menu (optioneel)Bepaalt waar items beschikbaar zijn. Ga voor meer informatie over menu's naar ons artikel Over menu's.
HoofdschermDe knoppen in het midden van het POS-kassascherm. Door de knoppen op het hoofdscherm te selecteren worden orderitemknoppen geopend of extra subschermen die itemcategorieën vertegenwoordigen. Deze optie wordt beschikbaar wanneer je het item hebt toegoevoegd aan een menu.
SubschermEen subcategorie van de hoofdmenuschermen, met extra itemknoppen. Deze optie wordt beschikbaar wanneer je het item hebt toegoevoegd aan een menu.

Items in detail toevoegen

Door items in detail toe te voegen kun je gedetailleerde informatie aan items koppelen, zoals het definiëren van modificatoren en het menu waarin het item moet verschijnen. Daarnaast kun je ook items koppelen aan voorraden als je voorraden hebt aangemaakt in de backoffice via ConfiguratieInstellingen > Voorraad.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Menubeheer > Items.
  3. Klik op Aanmaken >  Eén item.
    create-single-item.png
  4. Voer de vereiste iteminstellingen en -details in via de tabbladen bovenaan het scherm (Details, Rapportage, POS-instellingen, Weergave, Bestelinstructies en Voorraad). Zie de tabellen hieronder voor beschrijvingen van elke instelling.restaurant-creating-detailed-item.png
  5. Klik op Opslaan om de wijzigingen op te slaan.

Details

Naam instellingOmschrijving
ItemnaamDe naam van het item zoals het verschijnt in de backoffice.
SKU (optioneel)SKU's, of Stock Keeping Units, zijn unieke alfanumerieke codes die worden toegewezen aan elk product of item in een winkel. Deze code helpt bij het bijhouden en beheren van de voorraad. Klik op Aangepaste SKU toevoegen om het SKU-veld zichtbaar te maken.
Prijs

De prijs die wordt aangerekend wanneer het item aan de klant wordt verkocht. Als een item geen gedefinieerde prijs heeft in de backoffice, wordt het een open item en wordt de prijs opgevraagd bij de POS. Door op Prijstype bewerken te klikken, kun je de prijsstructuur van het item wijzigen en een keuze maken uit de onderstaande opties.

  • Enkele prijs (standaard):
    Dit item heeft een enkele, vaste prijs.
  • Handmatig ingevoerde prijs:
    De gebruiker voert de prijs van dit item handmatig in op de POS en dit bedrag wordt als winst geboekt. Dit is handig voor items waarvan de prijs varieert op basis van gewicht of hoeveelheid.
  • Handmatig ingevoerde negatieve prijs:
    De gebruiker voert handmatig de prijs van dit item in op de POS en dit bedrag wordt als verlies geboekt. Dit is handig voor items waarvan de waarde varieert, maar als verlies moet worden geregistreerd, zoals een korting of terugbetaling aan de klant.
  • Geen prijs (nulprijs):
    dit item heeft geen prijs dus de prijs wordt op 0 gezet.
  • Meerdere prijzen:
    Dit item heeft een standaardprijs plus alternatieve prijzen die gekoppeld zijn aan specifieke rekeningprofielen. Als je Meerdere prijzen selecteert, verschijnt er een gedeelte "Meerdere prijzen" in het scherm Details. Voer elke alternatieve prijs en elk rekeningprofiel in in de velden Extra prijzen. Stel bijvoorbeeld een lagere prijs in die wordt geactiveerd in de POS wanneer een rekeningprofiel met de naam Happy hour wordt gebruikt voor een bestelling. Multiprijzen zijn ook compatibel met Order Anywhere - ziehet tabblad Order Anywhere en Multiprijzen hieronder voor meer informatie.

Stappen om meerdere prijzen toe te voegen:

  1. Selecteer Meerdere prijzen in het keuzemenu Prijsstructuur.

    multiple-prices-drop-down.png

  2. Kies in het veld Aanvullende prijzen dat verschijnt het rekeningprofiel dat bij de alternatieve prijs hoort.
  3. Voer de gewenste prijs in het beschikbare tekstveld in.

    additional-prices-select.png

  4. (Optioneel) Voeg meer prijzen toe door op het pictogram  te klikken om aanvullende prijsvelden aan te maken, en herhaal dan stap 2 - 3.

Order Anywhere en meerdere prijzen:

Standaard worden voor gebruikers van Order Anywhere automatisch twee extra rekeningprofielen aangemaakt: Op locatie (code: OAOP) en Afhalen (code: OATA).account-profiles-OA.png
Wanneer je een item met meerdere prijzen toevoegt, heeft het selecteren van een van de bovengenoemde rekeningprofielen en het wijzigen van de prijzen invloed op de prijzen die klanten zien wanneer zij een bestelling plaatsen via Order Anywhere. Hierdoor kunnen restaurants de prijs van een item verlagen of verhogen op basis van het feit of een klant Order Anywhere gebruikt om op locatie te eten of om zijn eten mee te nemen.

Restaurants die bijvoorbeeld de kosten van verpakking (zoals afhaaldozen, bestek en sausbekers) willen terugverdienen, kunnen de prijs van meeneemitems verhogen om de extra kosten te compenseren. Of een restaurant kan er de voorkeur aan geven de prijs van meeneemitems te verlagen, omdat het bestellen van afhaalitems niet de extra arbeidskosten van volledige bediening met zich meebrengt.

OA-Take-away.png

Een ander voorbeeld: restaurants kunnen de prijs van op locatie bestelde items verlagen om klanten aan te moedigen op locatie te eten, waardoor meer mogelijkheden ontstaan om klanten extra drankjes of desserts te verkopen.

OA-On-premises.png



  • Prijs als percentage:
    de prijs voor dit item wordt gebaseerd op een percentage van de waarde van de bestelling.
OmzetgroepOmzetgroepen sorteren en passen gedeelde instellingen toe op items met vergelijkbare eigenschappen en wijzen items toe aan een specifiek belastingprofiel. Alle omzetgroepen die zijn gemaakt vanuit de backoffice in Menu beheer > Omzetgroepen zijn beschikbaar voor selectie. Zie Over omzetgroepen (categorieën) voor meer informatie.
POS-menu'sItemknoppen toevoegen en beheren in je POS-menu's. Klik op Item toevoegen aan menu en selecteer vervolgens het menu en subscherm waar deze knop op je POS moet verschijnen. Klik na het maken van je selectie op Aan menu toevoegen om te voltooien.
Archiveren (beschikbaar bij het bewerken van een bestaand item)Klik op Archiveer item Archiveer om een item te verwijderen uit de itembibliotheek en uit menu's, combo's en itemgroepen.

Rapportage

Naam instellingOmschrijving

Statistitiekgroepen

(optioneel)

Statistiekencategorieën bieden een flexibele methode om items te sorteren en erover te rapporteren. Ze kunnen worden gebruikt om aangepaste rapporten te maken door items en/of omzetgroepen zelf te classificeren, zonder gebonden te zijn aan belastingen. Om een statistiekcategorie toe te voegen:

  1. Klik op Statistiekencategorie toevoegen.
  2. Selecteer een Categorie en Label uit het vervolgkeuzemenu of typ een nieuw woord in het beschikbare veld om een nieuwe categorie of tag te maken.
  3. (Optioneel) Voeg meer categorieën en labels toe door op Rij toevoegen te klikken en stap 2 te herhalen.
  4. Klik op Opslaan om te voltooien.

Om meer te leren over statistiekcategorieën, zie ons artikel over Statistiekgroepen begrijpen.

POS-instellingen

Bewerk de POS-instellingen om aan te passen hoe dit item wordt weergegeven als knop op het POS-scherm.
Naam instellingOmschrijving
Naam en kleur van de knopDe naam van het item dat verschijnt voor de gebruiker in het hele POS en de kleur van de knop. Om de kleur van de knop te veranderen, klik je op de tweekleurige Kleurenaanpasser color-customizer-icon.png en kies je uit de beschikbare kleuren.
Maak hier een sub-item van dat niet afzonderlijk kan worden verkocht.Een sub-item verwijst naar een modificator of toevoeging die gekoppeld is aan een primair orderitem. Voorbeelden hiervan zijn toppings of specerijen zoals sauzen, die meestal bij een gerecht worden geserveerd in plaats van apart te worden besteld.
Maak een voorraadteller aan op de POS-knop van het item

Indien ingeschakeld, verschijnt er een teller op de itemknop op je POS, en kun je vanaf je apparaat verkoopbeperkingen op een item toevoegen.

item-counter.png

Als deze instelling is ingeschakeld, stel dan een verkooprestrictie in met behulp van de volgende stappen:

  1. Zoek de knop voor dit item op het POS-apparaat.
  2. Tik op de knop en houd deze ingedrukt totdat de itemdetails verschijnen.
  3. Tik op Verkooprestrictie.
  4. Voer de maximale hoeveelheid in die voor verkoop beschikbaar is.
  5. Tik op Verkooprestrictie toepassen om te voltooien.

Screen_Shot_2022-09-22_at_3.49.21_PM.png

Item beslaat meerdere gangen

Dit item verschijnt op de productiebonnen voor volgende gangen met een opmerking om aan te geven dat het wordt vervolgd. Schakel deze optie in als een item in een gang wordt geserveerd en in de volgende gang wordt voortgezet.

number-of-courses-for-this-item.png

Item is onderdeel van een specifieke gang

Selecteer door middel van het vervolgkeuzemenu aan welke gang dit item wordt toegevoegd. Als een item bijvoorbeeld beperkt is tot de 3e gang, zal het altijd in Gang 3 staan. Als er geen Gang 3 is, zal het POS er een aanmaken wanneer je dit item toevoegt aan een verkoop.

Als deze optie niet is aangevinkt (standaard), wordt het item ingevoegd in de actieve gang.

BereidingstijdVoeg een bereidingstijd toe aan je QSR-automatisering en/of KDS-schermen.
Toestaan dat een item kan worden gesplit en verkocht in verschillende bedragenIndien ingeschakeld, kunnen items in fracties worden gesplit door een getal op het toetsenblok in te voeren, zoals 0,33. De prijs van het item wordt dienovereenkomstig aangepast.
Toestaan dat het item een andere naam krijgtWanneer deze optie is ingeschakeld, zal het toevoegen van dit item aan een verkoop in de Restaurant POS de gebruiker vragen de naam van het item handmatig in te voeren.

Weergave

Je kunt een afbeelding en een gedetailleerde beschrijving toevoegen aan een item die aan de gebruiker kan worden getoond op de POS. De omschrijving en de afbeelding verschijnen als je op het item tikt en het een paar seconden vasthoudt. Het toevoegen van een itemomschrijving kan handig zijn als je klanten ooit meer willen weten over het product, zoals de ingrediënten.

restaurant-onion-rings-item-description.png

Naam instellingOmschrijving
ItembeschrijvingDetails van het item dat op de POS wordt getoond. De naam komt overeen met de naam van het item en het omschrijvingsveld biedt ruimte voor gedetailleerde informatie. De omschrijving kan in verschillende talen worden geschreven. De voorwaarde hiervoor is dat de betreffende talen zijn geactiveerd in de backoffice (Configuratie > Instellingen > Talen van items). Zie Talen van items begrijpen.
ItemafbeeldingEen aangepaste afbeelding van het item dat wordt weergegeven op de POS. Sleep de afbeelding van je computer naar de daarvoor bestemde ruimte of klik op het gestippelde vierkant om door de mappen op je computer te bladeren en de afbeelding te selecteren. Zodra een afbeelding is geüpload, klik je op Afbeelding verwijderen om ongewenste afbeeldingen te verwijderen.
VoedselallergieënGebruik het beschikbare vervolgkeuzemenu en kies mogelijke ingrediënten die dit product zou kunnen bevatten uit een lijst met veelvoorkomende allergenen.

Bestelinstructies

Naam instellingBeschrijving
Itemnaam op productiebonnenStelt de naam in die verschijnt op productiedocumenten die naar de keuken of bar worden gestuurd.
InstructiesKlik op Instructies toevoegen om een keuze te maken uit bestaande productie-instructies. Als je nieuwe productie-instructies moet maken, klik je op Instructies toevoegen Ga naar bestelinstructies.
Instructies groeperen onder één itemregelProductie-instructies worden gegroepeerd wanneer hetzelfde item meerdere keren wordt besteld.
Prijzen in realtime bijwerken

De prijs van dit item wordt verkregen via een externe weegschaal. Je kunt het gewicht van het item echter handmatig invoeren op de POS om de bijbehorende prijs te krijgen, zelfs zonder weegschaal.

Opmerking: schaalintegraties zijn een oude functie en onze supportteams kunnen hier momenteel niet mee helpen.

Gewichten in realtime bijwerken

De hoeveelheid van dit item wordt verkregen via een externe weegschaal.

Opmerking: schaalintegraties zijn een oude functie en onze supportteams kunnen hier momenteel niet mee helpen.

Lightspeed Inventory

Wanneer een item op de POS wordt verkocht, gebruik je de informatie van het voorraadbeheer om te bepalen welke meeteenheid van welke voorraadlocatie wordt afgetrokken. Voorraadbeheer is alleen relevant als een voorraad is ingeschakeld in de backoffice via Configuratie > Instellingen > Voorraad.

Naam instellingBeschrijving
KostprijsDe kosten van de ingrediënten voor dat item.
BarcodeMaak een barcode aan door een barcodestandaard in te voeren die bij je items hoort, zoals UPC of EAN. Deze barcode kan vervolgens worden gescand met een ondersteunde barcodescanner, of tik op het scanpictogram Scan.png vanuit het Kassascherm op de Lightspeed-app om de camera van je iPad te gebruiken om dit item te scannen en toe te voegen aan een verkoop.
QR-codeEen automatisch gegenereerde QR-code die overeenkomt met dit item. Gebruik het vervolgkeuzemenu QR-code downloaden om een PDF, PNG of print van de QR-code te downloaden. Scan deze QR-code met een ondersteunde barcodescanner of tik op het Scan icoon Scan.png vanuit het Kassascherm op de Lightspeed-app om de camera van je iPad te gebruiken om dit item te scannen en toe te voegen aan een verkoop.
Geproduceerd item

Vermeld hier of dit item op je bedrijfslocatie met meerdere ingrediënten wordt gemaakt.

Item bevat ingrediënten (alleen voorraadbeheer)

Geef aan welke items ingrediënten zijn voor dit product. Meer toevoegen:

  1. Klik op Ingrediënt toevoegen.
  2. Selecteer het ingrediënt in het veld Item .
  3. Gebruik in het veld Waarde het vervolgkeuzemenu om een dimensie op te geven, zoals volume, massa of eenheid, en voer dan de waarde in zoals nodig.
  4. (Optioneel) Selecteer een Voorraadlocatie uit het beschikbare vervolgkeuzemenu. Om te leren hoe je nieuwe voorraadlocaties toevoegt, ga je naar Voorraadlocaties begrijpen.
  5. Klik op Ingrediënt toevoegen om te voltooien.
  6. (Optioneel) Klik op het prullenbakicoon  om ongewenste ingrediënten te verwijderen.

Item is een ingrediënt (alleen voorraadbeheer)

Als dit item als ingrediënt in andere items is verwerkt, wordt hier een lijst weergegeven van items die dit ingrediënt bevatten.

Voorraadbeweging (alleen voorraadbeheer)

Voor traceringsdoeleinden kun je instellingen aangeven waarmee je de voorraadniveaus en -waarden kunt bijhouden. Gebruik de beschikbare vervolgkeuzemenu's om wijzigingen aan te brengen.

  • Dimensie - Verwijst naar de dimensies waarmee dit item wordt gemeten, zoals volume, massa of eenheden.
  • Waarde - In de context van dimensies vertegenwoordigt de waarde de specifieke meting binnen de geselecteerde dimensie. Als de dimensie bijvoorbeeld "Volume" is, kan de waarde liters (l), deciliters (dl) of centiliters (cl) zijn, afhankelijk van de gewenste mate van granulariteit.
  • Voorraadlocatie - Dit verwijst naar het aangewezen gebied waar het item is opgeslagen. Om te leren hoe je nieuwe voorraadlocaties toevoegt, ga je naar Voorraadlocaties begrijpen.
  • Geen voorraadmutaties registreren - Als deze optie is ingeschakeld, wordt voorkomen dat voorraadniveaus automatisch worden bijgewerkt wanneer er verkopen plaatsvinden.

Items-pagina (oudere versie)

Snel items toevoegen

Snel items toevoegen is handig als je tijd wilt besparen. Bij het snel toevoegen van artikelen kun je essentiële informatie instellen, zoals de naam van het item, de prijs, de omzetgroep en de statistiekgroep. Gedetailleerde informatie, zoals het menu waarin het item moet verschijnen, kan echter niet worden ingesteld. Als je meer details aan items wilt toevoegen, zie dan de sectie Items in detail toevoegen.


  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Menubeheer > Items.
  3. Klik op Snel toevoegen....
  4. Voer de instellingen voor snel toevoegen in.
  5. Klik op de knop Item toevoegen.

Restaurant-BO-Quick-Add-Items.png

Instellingen voor snel toevoegen

Naam instellingBeschrijving
ItemnaamDe naam van het item zoals het verschijnt in de backoffice.

Itemprijs

(optioneel)

De prijs die in rekening wordt gebracht wanneer het item aan de klant wordt verkocht. Als een item geen gedefinieerde prijs heeft in de backoffice, wordt het een open item en wordt de prijs opgevraagd op de POS.
OmzetgroepOmzetgroepen sorteren items op een logische manier en worden ook wel categorieën genoemd. Alle omzetgroepen die vanuit de backoffice in Menubeheer > Omzetgroepen zijn gemaakt, kunnen geselecteerd worden. Zie Over omzetgroepen voor meer informatie

Statistiekgroepen

(optioneel)

Statistische groepen bieden meer flexibiliteit bij de rapportage dan omzetgroepen, omdat deze gekoppeld zijn aan belastingen. Met statistische groepen kun je meer specifieke en aangepaste rapportage bieden en items sorteren in gedefinieerde groepen.

Items in detail toevoegen

Door items in detail toe te voegen kun je gedetailleerde informatie aan items koppelen, zoals het definiëren van modificatoren en het menu waarin het item moet verschijnen. Daarnaast kun je ook items koppelen aan voorraden als je voorraden hebt aangemaakt in de backoffice via Configuratie > Instellingen > Voorraad.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Menubeheer > Items.
  3. Klik op de knop Item toevoegen.
  4. Voer de vereiste iteminstellingen in: ItemgegevensGegevens POS-knopOmschrijving, en Informatie voorraadbeheer.
  5. Klik op Opslaan om de wijzigingen op te slaan.

Restaurant-BO-Adding-Items.png

Itemgegevens

Naam instellingBeschrijving
ItemnaamDe naam van het item zoals het verschijnt in de backoffice.
Selectievakje: configureer een andere naam om te printen op productiebonnenIndien ingeschakeld, kun je een andere combo-naam invoeren die op de productiebon voor de keuken wordt geprint.
SKUStandaard toegewezen. Als je een aangepaste SKU wilt maken, selecteer jeKlik hier om je aangepaste SKU handmatig toe te voegen en voer je de SKU in.

Prijsstructuur

De prijsinstelling die in de backoffice is ingesteld.

  • Eén prijs (standaard):
    dit item heeft één prijs, die kan worden ingesteld in het veld 'Standaardprijs' eronder.
  • Variabele positieve prijs:
    Een plusbedrag wordt handmatig voor een item ingevoerd door de gebruiker op de POS. Dit bedrag wordt geregistreerd als winst.
  • Variabele negatieve prijs:
    Een minbedrag wordt handmatig voor een item ingevoerd door de gebruiker op de POS. Dit bedrag wordt geregistreerd als een verlies.
  • Geen prijs (nulprijs):
    dit item heeft geen prijs, d.w.z. de prijs wordt op 0 gezet.
  • Meerdere prijzen:
    Dit item heeft een standaardprijs, plus alternatieve prijzen die gekoppeld zijn aan specifieke rekeningprofielen. Voer elke alternatieve prijs en elk rekeningprofiel in de velden Aanvullende prijzen in. Stel bijvoorbeeld een lagere prijs in die wordt geactiveerd in de POS wanneer een rekeningprofiel met de naam Happy hour wordt gebruikt voor een bestelling. Meerdere prijzen zijn ook compatibel met Order Anywhere. Zie het tabblad Order Anywhere en meerdere prijzen hieronder voor meer informatie.
  • Prijs als percentage:
    de prijs voor dit item wordt gebaseerd op een percentage van de waarde van de bestelling.

Standaardprijs

De prijs die in rekening wordt gebracht bij de verkoop van een combo aan de klant. Als een item geen gedefinieerde prijs heeft in de backoffice, wordt het een open item en wordt de prijs opgevraagd op de POS.

Kostprijs (optioneel)

De kosten van de ingrediënten voor dat item.

Omzetgroep

Omzetgroepen sorteren items op een logische manier en worden ook wel categorieën genoemd. Alle omzetgroepen die vanuit de backoffice in Menubeheer > Omzetgroepen zijn gemaakt, kunnen geselecteerd worden. Zie Over omzetgroepen (categorieën) voor meer informatie.

Statistiekgroepen

(optioneel)

Statistiekgroepen kunnen worden gebruikt voor meer specifieke rapportage. De statistiekgroepen hebben als doel erover te kunnen rapporteren.

Productie-instructies

Opmerkingen voor de keuken, zoals 'medium-well' bij het bereiden van een biefstuk. Alle productie-instructies die eerder zijn aangemaakt in de backoffice via Configuratie > Instellingen > Productie-instructies kunnen worden geselecteerd. Zie Over modificatoren voor details.

Tags

Tags zijn trefwoorden die je helpen je items te vinden op de Itemspagina in de backoffice. Je kunt de tag toevoegen in het zoekveld rechtsboven op de Itemspagina.

Selectievakje: dit item is een sub-item.

Een sub-item is een soort modificator. Sub-items zijn bestelitems die aan een hoofditem zijn gekoppeld. Je kunt het sub-item elke prijs geven die je wilt. Bijvoorbeeld: sauzen. Saus bestel je meestal niet op zichzelf, maar hoort bij een gerecht. Sommige sub-items kunnen duurder zijn, dus je kunt de extra kosten hier definiëren door een standaardprijs toe te voegen.

POS-knop details

Naam instellingBeschrijving
POS-naam itemDe itemnaam die voor de gebruiker in de hele POS verschijnt.
KleurBepaalt de kleur van de itemknop in een menu op de POS.
Toevoegen aan menuDe itemknop wordt in het juiste menu geplaatst. Alle menu's die in de backoffice in Menubeheer > Menu's zijn gemaakt, kunnen worden geselecteerd. Zie Over menu's voor meer informatie.
HoofdschermDe itemknop wordt in de juiste menucategorie geplaatst (waar je items op POS kiest). Je kunt menu's bouwen met je POS die bestaan uit visuele categorieën (schermen). De schermen worden gebruikt om de items te sorteren. Zie Over menu's voor meer informatie.

Beschrijving

Je kunt een afbeelding en een gedetailleerde beschrijving toevoegen aan een item die aan de gebruiker worden getoond op de POS. De omschrijving en de afbeelding verschijnen als je op het item tikt en het een paar seconden vasthoudt. Het toevoegen van een itemomschrijving kan handig zijn als je klanten ooit meer willen weten over het product, zoals de ingrediënten. Open de omschrijvingsinstellingen door het + symbool te selecteren.

Naam instellingBeschrijving
Afbeelding van itemEen aangepaste afbeelding van het item dat op de POS wordt getoond. Selecteer het tabblad Afbeelding wijzigen en plaats het gewenste bestand in het gestippelde gebied of kies de knop Bestand kiezen om een itemafbeelding toe te voegen.
ItembeschrijvingDetails van het item dat op de POS wordt getoond. De schermnaam komt overeen met de naam van het item en het omschrijvingsveld biedt ruimte voor gedetailleerde informatie. De omschrijving kan in verschillende talen worden geschreven. De voorwaarde hiervoor is dat de betreffende talen zijn geactiveerd in de backoffice (Configuratie > Instellingen > Talen van items). Zie Talen van items begrijpen.
AllergenenHet veld Allergenen wordt gebruikt om gewone allergenen te selecteren via een keuzemenu. Dit is bijzonder belangrijk voor klanten met allergieën.

Tegoedbon

Telkens wanneer dit item op de POS wordt verkocht, wordt een tegoedbon aangemaakt. Indien ingeschakeld, kun je het bedrag van de bon in lokale valuta bepalen. Dit kan nuttig zijn bij promotionele aanbiedingen.

Details voorraadbeheer

Wanneer een item op de POS wordt verkocht, gebruik je de informatie van het voorraadbeheer om te bepalen welke meeteenheid van welke voorraad wordt afgetrokken. Voorraadbeheer is alleen relevant als een voorraad is gedefinieerd in de backoffice via Configuratie > Instellingen > Voorraad. Een voorraad is een opslagruimte in je restaurant of magazijn waar je voorraad beschikbaar kunt houden voor verkoop.

Naam instellingBeschrijving
AfmetingDe meeteenheid die van de voorraad wordt afgetrokken.
InhoudBepaalt de hoeveelheid en of een meeteenheid als geheel of als percentage wordt afgetrokken.
VoorraadJe kunt een van de voorraden kiezen als je er meerdere hebt. Alle voorraden aangemaakt in de backoffice (Configuratie > Instellingen > Voorraad) kunnen worden geselecteerd.
Selectievakje: voorraadmutaties niet vastleggen.Indien ingeschakeld, is het optellen of aftrekken van voorraden niet zichtbaar op rapporten.

Itemsamenstelling

De samenstelling van het item maakt deel uit van het voorraadbeheer. Je kunt de ingrediënten en hoeveelheden die bij een item horen beheren. Als er bijvoorbeeld een glas wijn wordt verkocht, kun je bepalen welke hoeveelheid per verkoop van de wijnfles moet worden afgetrokken.

Naam instellingBeschrijving
ItemBronitem waarvan de gedefinieerde hoeveelheid wordt afgetrokken.
HoeveelheidHet linker invoerveld bepaalt de hoeveelheid en het rechter de eenheid die van het betreffende bronitem moet worden afgetrokken.
VoorraadbronDe voorraad waarin het bronitem is opgenomen.

Meerdere items toevoegen

Voeg meerdere items tegelijk toe aan backoffice met de optie Handmatig importeren. Met deze methode kun je snel items toevoegen zonder dat je een spreadsheet nodig hebt. Gedetailleerde informatie, zoals het definiëren van de kleur van de knop op de POS, kan echter niet in bulk worden toegevoegd. Om dit te doen:

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Menubeheer > Items.
  3. Klik op Importeren.
  4. Selecteer het tabblad Handmatig importeren.
  5. Voer iteminformatie in zoals NaamPrijsOmzetgroepStatistiekengroep en Scherm. Zie Itemdetails voor beschrijvingen van deze velden. OpmerkingNaam en Omzetgroep zijn verplichte velden.
  6. Klik op +Toevoegen om nieuwe velden te maken en meer items toe te voegen.
  7. (Optioneel) Schakel Nieuwe omzetgroepen maken in als je items toewijst aan omzetgroepen die nog niet bestaan.
  8. Klik op Importeren om te voltooien.
    manual-import-multiple-items.png

Om iteminformatie te importeren met behulp van een CSV-bestand, raadpleeg je ons artikel Items importeren en exporteren.



K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 

    • Related Articles

    • Lightspeed-K Items bewerken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over items (Producten)

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Items in verschillende talen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Importeren en exporteren van items

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Items uitschakelen en weer inschakelen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.