Lightspeed-K Klantfacturen beheren in de backoffice

Lightspeed-K Klantfacturen beheren in de backoffice

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 



Klantfacturen beheren in de backoffice

In dit artikel

  1. Facturen van klanten bekijken
  2. Openstaande facturen afronden
  3. Klanten toewijzen aan niet-gekoppelde transacties
  4. Transacties en facturen per klant exporteren
  5. Wat nu?

Op de backofficepagina Debiteuren worden de facturen van elke klant weergegeven en kun je openstaande facturen voldoen om ze als betaald te markeren, niet-gekoppelde transacties aan klanten toewijzen en een overzicht van de transacties van elke klant exporteren. Deze pagina bevat alle bestellingen die zijn betaald met de betaalmethode IKDEBT en de facturen die voor die bestellingen zijn aangemaakt.

Voor meer informatie over facturen, zie Klantenfacturering configureren en Facturen voor klanten aanmaken.

Inhoudsopgave:

  • Facturen van klanten bekijken
  • Openstaande facturen afronden
  • Klanten toewijzen aan niet-gekoppelde transacties
  • Transacties per klant exporteren

Facturen van klanten bekijken

Bekijk op de pagina Debiteuren voor elk klant de facturen en factuurtransacties die worden verwerkt om te zien van welke bestellingen facturen moeten worden gemaakt, welke facturen wachten op betaling en welke facturen zijn betaald en voldaan.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed Restaurant-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Klanten > Debiteuren > Debiteuren.
  3. Selecteer een optie om transacties of facturen per klant te bekijken. Bekijk de tabel onder de afbeelding voor meer informatie over elke optie.  


  1. OptieBeschrijving
    Transacties die worden verwerktToont bestelbonnen die zijn betaald met een IKDEBT-betaalmethode die gekoppeld zijn aan een klant maar waar nog geen facturen van zijn gemaakt.
    Niet-gekoppelde transactiesToont orderbonnen die zijn betaald met een IKDEBT-betaalmethode die niet aan een klant zijn gekoppeld en waar nog geen facturen van zijn gemaakt. Deze optie is niet beschikbaar voor Duitse rekeningen.
    Openstaande facturenToont facturen die niet zijn voldaan en nog openstaan.
    Voldane facturenToont facturen die zijn voldaan en niet meer openstaan.
  2. (Optioneel) Zoek op klantnaam of filter op kolom om specifieke klanten te vinden.
  3. (Optioneel) Klik op de + naast een klant om details over de transacties of facturen te bekijken en aanvullende acties uit te voeren, zoals het bekijken van een factuur. Bekijk de tabel onder de afbeelding voor meer informatie over elke actie.


  1. OptieActieBeschrijving
    Transacties die worden verwerktExporterenDownloadt de aan de klant gekoppelde transacties in pdf-, CSV- of XLSX-formaat.
    Factuur aanmakenCreĆ«ert een factuur voor de transactie. Ga naar Een klantfactuur aanmaken om te leren hoe dit werkt.
    Openstaande/voldane facturenFactuur tonenOpent een kopie van de factuur in briefindeling op het scherm om deze te bekijken, op te slaan als pdf-bestand of te printen.
    GroepsrapportToont een uitsplitsing van de factuur per omzetgroep.
    Kassabonnen voor factuur tonenDownloadt een kopie van de bestelbon(nen) waarmee de factuur is samengesteld.
    Factuur voldoen (alleen openstaande facturen)Markeert de factuur als voltooid wanneer de betaling is ontvangen. Ga naar Facturen voldoen om te leren hoe dit werkt.

Openstaande facturen afronden

Voldoe openstaande facturen om ze als voltooid te markeren wanneer je betaling van een klant ontvangt. Hierdoor wordt het factuurbedrag van de IKDEBT-betaalmethode die is gebruikt om de factuur aan te maken, overgeboekt naar de definitieve betaalmethode die tijdens de verrekening is geselecteerd. Facturen kunnen ook worden voldaan in de Restaurant POS-app.

Hulp nodig bij het maken van een nieuwe factuur? Ga naar Een klantfactuur maken.

Belangrijk: Duitse rekeningen moeten facturen rechtstreeks vanuit de Restaurant POS-app voldoen.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed Restaurant-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Klanten > Debiteuren > Debiteuren.
  3. Selecteer het tabblad Openstaande facturen.
  4. Klik op de + naast een klant om de openstaande facturen te bekijken.
  5. Klik op Factuur voldoen naast een factuur die de klant heeft betaald.


  1. Selecteer een betaalmethode voor de factuur in het vervolgkeuzemenu.
  2. (Optioneel) Als je met een cadeaubon betaalt, vink je het vakje Alle kaarten ontkoppelen aan om alle cadeaubonnen van de gekoppelde klant te annuleren.
  3. Klik op Ja om de factuur te voldoen en te verplaatsen van de sectie Openstaande facturen naar Voldane facturen.

Klanten toewijzen aan niet-gekoppelde transacties

Niet-gekoppelde transacties zijn transacties die zijn betaald met de IKDEBT-betaalmethode, maar niet aan een klant zijn toegewezen. Als je in de backoffice via het kassabonnenrapport een factuurtransactie aanmaakt, moet je een klant toewijzen aan de niet-gekoppelde transactie voordat er een factuur van kan worden gemaakt.

Belangrijk: Het tabblad Niet-gekoppelde transacties is niet beschikbaar voor Duitse rekeningen, omdat zij geen transacties kunnen aanmaken in de backoffice.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed Restaurant-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Klanten > Debiteuren > Debiteuren.
  3. Klik op het tabblad Niet-gekoppelde transacties.
  4. Zoek en selecteer in het id-vervolgkeuzemenu een klant om aan de transactie te koppelen.


  1. Klik op Ja om de klant te bevestigen en de transactie te verplaatsen van de sectie Niet-gekoppelde transacties naar de sectie Transacties die worden verwerkt.
  2. Volg de stappen hier om een factuur aan te maken van de transactie.

Transacties en facturen per klant exporteren

Exporteer de transacties van een klant om de factuurorders die worden verwerkt of niet-gekoppelde factuurorders en open of voldane facturen buiten de backoffice te bekijken en te analyseren. Kies het pdf-formaat voor een printervriendelijke versie, of selecteer CSV of XLSX voor een spreadsheetbestand.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed Restaurant-inloggegevens.
  2. Selecteer in het navigatiemenu Klanten > Debiteuren > Debiteuren.
  3. Selecteer een optie om bestellingen en facturen per klant te bekijken. Ga naar Rekeningen en facturen van klanten bekijken om te zien wat er in elke sectie staat.
  4. Klik op Exporteren en selecteer een bestandsindeling voor de export. Beschikbare formaten zijn pdf, CSV en XLSX.
  5. Wacht tot de export automatisch naar je computer is gedownload.



K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 
    • Related Articles

    • Lightspeed-K Klantfacturen aanmaken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Door de backoffice navigeren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over klanten

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Klanten toevoegen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K De Lightspeed Restaurant-checklist lanceren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.