Lightspeed-K POS-configuraties beheren en begrijpen

Lightspeed-K POS-configuraties beheren en begrijpen

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 



POS-configuraties beheren en begrijpen


In dit artikel

  1. POS-configuraties bewerken
  2. POS-configuraties beheren
  3. Instellingen van de POS-configuratie begrijpen
  4. Configuraties opzetten en bewerken
  5. Configuratie-instellingen begrijpen
  6. Een configuratie verwijderen

Nadat je een POS-configuratie hebt gemaakt, kun je de instellingen aanpassen aan je bedrijf en workflows. Als je restaurant bijvoorbeeld een POS-apparaat heeft dat uitsluitend wordt gebruikt voor directe verkoop, kun je de configuratie van het apparaat zodanig bewerken dat hulp voor tafels wordt uitgeschakeld om mogelijke fouten van het personeel te voorkomen. Je kunt verschillende instellingen aanpassen met betrekking tot tafelbeheerbetalingen, printen, kassabonnen, productiebonnen, gebruikers en meer.

Sommige instellingen zijn standaard ingeschakeld, afhankelijk van het land en de bedrijfssjabloon die zijn geselecteerd toen je Lightspeed-account werd gemaakt.

We ondersteunen momenteel twee versies van de POS-configuratiepagina voor Lightspeed Restaurant K-Series: Configuraties 2.0 en Legacy-configuraties.

Lightspeed Restaurant-accounts die na 4 oktober 2022 worden gemaakt, hebben standaard Configuraties 2.0 ingeschakeld. Bestaande accounts zullen Legacy-configuraties blijven gebruiken, maar zullen op een latere datum worden gemigreerd naar de nieuwere versie.

Om erachter te komen welke versie van de POS-configuratiespagina je gebruikt, raadpleeg je de schermafbeeldingen in dit artikel en kijk je of deze overeenkomen met wat er in je backoffice staat.


Selecteer de versie van je POS-configuraties om op de juiste installatiestappen te filteren.


Configurations 2.0

POS-Configurations-page-2.png

POS-configuraties bewerken

Bewerk een configuratie om te bepalen welke instellingen gelden voor alle apparaten die die configuratie gebruiken.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Ga in het navigatiemenu naar Configuratie Configuraties.
  3. Zoek de configuratie die je wilt bewerken.
  4. Klik op de naam van de configuratie.

    KSeries-POS-Config.png

  5. (Optioneel) De backoffice toont standaard de Algemene instellingen bij het bewerken van configuraties. Gebruik de tabs bovenaan de pagina om instellingen te vinden die verband houden met een specifieke POS-functie, zoals Betalingen of Printen, of bekijk alle instellingen op één scherm.
  6. Pas de gewenste instellingen toe. Ga voor meer informatie over elke instelling naar de sectie Instellingen van de POS-configuratie.
  7. Klik op Opslaan om je wijzigingen op te slaan, of klik op Niet opslaan om ze te annuleren.

POS-configuraties beheren

Bij het bewerken van POS-configuraties kun je een paar snelle handelingen verrichten om tijd te besparen:

  • Klik op Gekoppelde apparaten bekijken om POS-apparaten te zien die de geselecteerde configuratie gebruiken.
  • Klik op Naam wijzigen om de naam van een configuratie te wijzigen.
  • Klik op Meer acties Dupliceren om nog een configuratie met dezelfde instellingen te maken. Dit is handig als je een POS-configuratie maakt voor een nieuw apparaat dat soortgelijke instellingen nodig heeft, maar met een paar aanpassingen.
  • Klik op Meer acties > Verwijderen om verouderde of ongebruikte POS-configuraties te verwijderen.
    Config-more-actions.png

Instellingen van de POS-configuratie begrijpen

Pas de instellingen en parameters voor elke POS-configuratie aan. Elke instelling wordt op alle POS-apparaten toegepast die onder die configuratie vallen, als een regel of gedrag. Zie de volgende tabel voor beschrijvingen en definities van wat elke instelling doet.

Algemene instellingen

Bestellingsprofielen

InstellingDefinitie
Selecteer bestellingsprofielenSelecteer welke bestellingsprofielen toegankelijk zijn op apparaten met deze configuratie. Grijsgeprinte profielen kunnen niet geselecteerd worden op de POS.
Selecteer bestellingsprofiel voor directe verkoopGebruik het vervolgkeuzemenu om een standaard bestellingsprofiel voor directe verkoop te selecteren.
Selecteer bestellingsprofiel voor bestellen aan tafelGebruik het vervolgkeuzemenu om een standaard bestellingsprofiel voor tafelverkopen te selecteren.
Verplicht gebruikers om een bestellingsprofiel te selecteren voor directe verkoopIndien ingeschakeld, wordt de POS-gebruiker gevraagd een bestellingsprofiel te kiezen wanneer hij een directe verkoop uitvoert en tot betaling overgaat.
Sla bevestiging over bij het selecteren van bestellingsprofiel voor directe verkoop

Zorgt dat er bij het selecteren van een bestellingsprofiel geen OK-knop verschijnt. Wanneer een POS-gebruiker op een bestellingsprofiel tikt, wordt dit direct toegepast op de bestelling.

Opmerking Voordat je deze instelling kunt inschakelen, moet "Verplicht gebruikers om een bestellingsprofiel te selecteren voor directe verkoop" zijn ingeschakeld.
Blijf op de huidige bestelling nadat op verzenden is getikt

Nadat een bestelling naar de keuken is gestuurd, blijft de POS bij het huidige kassascherm in plaats van terug te keren naar het beginscherm. Deze optie bespaart tijd en moeite voor restaurants waar medewerkers bijvoorbeeld drankjes aan een bestelling toevoegen, deze direct naar de bar sturen om te worden bereid, en vervolgens eten aan de bestelling toevoegen.

Deze optie is ook handig voor restaurants met snelle service die bestellingen naar de keuken of bar willen sturen voordat ze de betaling aannemen.

Menu-instellingen

InstellingDefinitie
Selecteer een menu om aan deze POS-configuratie te koppelenKies een menu om aan deze POS-configuratie te koppelen. Om te leren hoe je nieuwe menu's beheert en aanmaakt, ga je naar ons artikel Over menu's.
Geef knoppen op hoofdmenuschermen in hoofdletters weerToont de namen van de hoofdmenuschermen in hoofdletters.
Geef knoppen voor items in hoofdletters weerToont de namen van menuknoppen in hoofdletters.
Toon zoekknop voor items op kassaschermToon de zoekknop bovenaan het kassascherm om snel items op de POS te vinden.

Kortingen en loyaliteitskaarten

InstellingDefinitie
Selecteer kortingenSelecteer kortingen die worden gebruikt in de POS-configuratie. De kortingen in het grijs zijn niet selecteerbaar bij het toevoegen van kortingen aan een bestelling. Om te leren hoe je meer kortingen aan je backoffice kunt toevoegen, ga je naar ons artikel Kortingen toevoegen.
Externe QR-codes accepterenIndien ingeschakeld, kan de POS QR-codes scannen van Lightspeed-integraties van derden.
Loyaliteitskaarten moeten aan een klant worden gekoppeldOm een loyaliteitskaart te gebruiken, moet er een klant aan de bestelling verbonden zijn.

Screensavers

Als beide volgende instellingen zijn uitgeschakeld, zal de POS niet inactief worden of screensavers gebruiken. De POS wordt als inactief beschouwd als er binnen 10 minuten geen actie wordt uitgevoerd.

InstellingDefinitie
Geef een Lightspeed-screensaver weer als de POS inactief isHet Lightspeed-logo verschijnt wanneer de POS niet actief is.
Geef foto's van de POS weer als screensaverAls Lightspeed Restaurant toegang heeft tot foto's die op dit apparaat zijn opgeslagen, zullen die na inschakeling van deze optie afgespeeld worden in een diavoorstelling wanneer het apparaat niet actief is.

Vloerplannen

InstellingDefinitie
Selecteer vloerplannenSelecteer welke vloerplannen beschikbaar zullen zijn op de POS. Vloerplannen in grijs worden uitgeschakeld en zijn niet zichtbaar op het POS-apparaat. Wij raden je aan deze instelling te gebruiken als bepaalde apparaten en configuraties zijn gereserveerd voor specifieke verdiepingen in je restaurant.

kassascherm

InstellingDefinitie
Houd identieke items op kassascherm gescheidenZelfs als hetzelfde item meerdere keren besteld wordt, verschijnt elk item op een aparte regel op de klantenbon en wordt de hoeveelheid naast de naam van het item weergegeven.
Voeg duplicaten met verschillende productie-instructies samen op één itemregel op het kassaschermMet deze optie voeg je items waarvan er meer dan één besteld is samen op één regel, ook als deze verschillende instructies bevatten. Als een klant bijvoorbeeld twee lattes bestelt die op twee verschillende manieren worden bereid, verschijnt "Latte" op één regel met twee afzonderlijke productie-instructies eronder. merge-duplicates.png
Maak automatische transacties aan voor elk itemAls deze optie is ingeschakeld, zal een item nadat het aan een verkoop wordt toegevoegd automatisch naar een productiecentrum gestuurd worden. Vervolgens wordt de transactie voltooid met de betaalmethode van je voorkeur. Om je voorkeursbetaalmethode te wijzigen, bewerk je de instelling "Knop voor snelle betaling".
Toon belastingtarief naast items op kassaschermIndien ingeschakeld, wordt het belastingtarief van een item op de POS naast de naam van het item getoond wanneer die aan een bestelling wordt toegevoegd. We raden aan deze instelling te gebruiken zodat je meer inzicht krijgt in hoe elk item wordt belast.
Gebruikers kunnen alleen het laatst ingevoerde item op de POS verwijderenAls deze instelling is ingeschakeld, kan alleen het laatst ingevoerde item op de POS uit een verkoop worden verwijderd.
Opmerking Deze instelling heeft geen invloed op managers.
Vergrendel kassascherm wanneer kassalade geopend wordtNadat er voor een bestelling betaald is, moet de POS-gebruiker eerst de kassalade sluiten voordat het kassascherm gebruikt kan worden of de volgende verkoop kan worden gestart.
Opmerking Deze instelling vereist een kassalade met een microschakelaar, zoals de Safescan LD-3336.

Rapportage

InstellingDefinitie
Maak nieuw configuratielabel aan of selecteer bestaandeMaak voor rapportagedoeleinden tags aan die gekoppeld zijn aan specifieke configuraties. Vervolgens kun je verkooprapporten filteren op tag om te beoordelen welke verkopen met een bepaalde POS-configuratie werden gedaan.
Voeg itemdetails toe onder de productheader in shiftrapportenIndien ingeschakeld, worden er productverkopen weergegeven wanneer de shiftrapporten via een POS-apparaat bekeken worden. Om deze te zien, open je de Restaurant App en navigeer je naar Instellingen > Rapporten > Shiftrapporten >, selecteer je een rapport en tik je op Volledig rapport tonenShift-report-products.png

Voorraadoverdracht

InstellingDefinitie
Voorraadoverdracht toevoegenVoor bedrijven die voorraadbeheer gebruiken, kun je voorraadoverdrachten toevoegen om te zorgen dat apparaten voorraad van specifieke locaties halen.

Stel bijvoorbeeld dat er een primaire voorraadlocatie is waar alle items worden ontvangen (voorraad A), evenals twee extra voorraadlocaties in je restaurant (voorraad B en voorraad C)Als je bedrijf een bar heeft op de begane grond en een cocktailbar op de tweede verdieping, wil je misschien dat elke bar zijn eigen voorraadlocatie gebruikt. Volg daarvoor deze stappen:

  1. Configureer een unieke POS-configuratie op voor de begane grond.
  2. Ga tijdens het bewerken van de configuratie naar de sectie Voorraadoverdracht.
  3. Klik op Voorraadoverdracht toevoegen.
  4. Kies in het vervolgkeuzemenu Huidige voorraadlocatie je primaire voorraadlocatie: voorraad A.
  5. Kies in het vervolgkeuzemenu Nieuwe voorraadlocatie de voorraad van de begane grond: voorraad B.

Om de voorraadlocaties voor de andere locaties te configureren, herhaal je de bovenstaande stappen voor elke unieke locatie en voorraad.

Tafelbeheer

Tafelbeheer

InstellingDefinitie
Hulp voor tafels uitschakelenSchakelt de mogelijkheid uit om bestellingen aan tafel vanuit de POS te verwerken. Alleen de modus directe verkoop zal beschikbaar zijn.
Hulp voor basis-tafelnummering inschakelenZorgt ervoor dat apparaten met de POS-configuratie bestellingen aan tafel kunnen verwerken met basisinstellingen ingeschakeld.
Volledige hulp voor tafels inschakelenHiermee kunnen apparaten met de POS-configuratie bestellingen aan tafel verwerken en worden de aanpasbare tafelopties weergegeven die in de onderstaande tabel staan.

Tafelopties

InstellingDefinitie
Standaard aantal couverts voor nieuwe bestellingenVoer het standaard aantal zitplaatsen in dat zal worden toegepast op elke bestelling aan tafel.
Opmerking Als in de vloerplaninstellingen "Couvertaantal opvragen" is ingeschakeld, krijgen gebruikers bij het openen van een nieuwe tafel altijd de vraag om couverts te tellen. Dit overschrijft het standaard aantal dat je hier hebt ingesteld. Zie Vloerplannen en tafels toevoegen voor meer informatie over het tellen van het couvertaantal.
Selecteer standaardscherm om na login weer te gevenSelecteer welk scherm wordt weergegeven nadat gebruikers inloggen. Opties zijn KassaTafel en Bestellingen.
Maak directe bestellingen standaard aan

Indien ingeschakeld, zorgt deze instelling ervoor dat gebruikers geen bestellingen kunnen verwerken in de modus Directe verkoop. In plaats daarvan worden alle nieuwe bestellingen gekoppeld aan een account genaamd "Klant #" en staat de POS toe dat gebruikers bestellingen naar productiecentrasturen, zoals de keuken of de bar, voordat ze de betaling aannemen. Wij raden aan deze instelling in te schakelen als je bedrijf tabs voor klanten wil aanmaken of bestellingen wil bewerken nadat ze al naar een productiecentrum zijn gestuurd.

Opmerking Als deze instelling is uitgeschakeld, worden bestellingen die vanuit het kassascherm zijn gestart automatisch geopend in de modus Directe verkoop, waarbij klanten moeten betalen voordat de bestelling naar een productiecentrum kan worden gestuurd.
Sta directe verkoop toeSta workflows voor service aan de bar en direct betalen toe op de POS. Als deze instelling is ingeschakeld, hoef je bestellingen niet aan een tafel of een rekening toe te wijzen om ze te verwerken.
Toon de knop "Gang zenden" op het kassaschermToont de knop voor het zenden van de volgende gang op het POS-kassascherm.
Alleen managers kunnen het aantal couverts wijzigenVoor het wijzigen van het aantal gasten aan een tafel zijn beheerdersrechten nodig. Zie ons artikel Over gebruikersgroepen voor instructies over het instellen van gebruikerstoestemmingen.
Alleen managers kunnen een tabel overdragen aan een andere gebruikerIndien ingeschakeld, zijn beheerdersrechten vereist om tafels van de ene gebruiker naar de andere over te dragen. Zie ons artikel Over gebruikersgroepen voor instructies over het instellen van gebruikerstoestemmingen.
Aantal directe bestellingen om aan te maken
Opmerking Deze optie verschijnt alleen als "Maak directe bestellingen standaard aan" is ingeschakeld.

Stel in hoeveel unieke directe bestellingen beschikbaar zullen zijn. Als dit aantal bijvoorbeeld is ingesteld op 10, wordt de eerste directe bestelling toegewezen aan een rekening met de naam Klant 1, de tweede aan Klant 2, enzovoort. Zodra Klant 10 is bereikt, wordt het aantal opnieuw ingesteld en wordt de 11e directe bestelling toegewezen aan een nieuwe, aparte rekening met de naam Klant 1. Als je dit nummer op 0 zet, zal de POS geen unieke klantnummers bijhouden en in plaats daarvan alle nieuwe bestellingen toewijzen aan een rekening met de naam "Direct".

Betalingen

Betaalmethoden

InstellingDefinitie
Selecteer betaalmethodenSelecteer welke betaalmethoden zijn toegestaan in de POS-configuratie. Betaalmethoden in grijs worden uitgeschakeld.
Knop voor snelle betalingSelecteer een veelgebruikte betaalmethode uit het vervolgkeuzemenu, en er verschijnt een knop om met die methode te betalen naast het numerieke toetsenbord voor snelle toegang. cash-payment-method.png
Tweede knop voor snelle betaling aanmakenSelecteer een tweede veelgebruikte betaalmethode uit het vervolgkeuzemenu, en er verschijnt een knop om met die methode te betalen naast het numerieke toetsenbord voor snelle toegang. second-payment-method.png

Betalingsopties

InstellingDefinitie
Selecteer duur van betaald bedrag-notificatieStel in hoe lang de melding van het betaalde bedrag op het scherm blijft staan na de betaling (tussen 1 en 10 seconden).
Sta verwerking terugbetaling toe op POSGebruikers kunnen met deze configuratie terugbetalingen verwerken op POS-apparaten. Wij raden deze instelling aan voor het verwerken van retouren of workflows die statiegeldretouren op glazen flessen omvatten.
Deactiveer automatisch berekenen van wisselgeld bij contant geldtransactiesIndien ingeschakeld, wordt wisselgeld niet automatisch berekend wanneer werknemers contante betalingen accepteren.
Sla bedragmelding bij betaling overIndien ingeschakeld, zal het betaalde bedrag op het totaalscherm automatisch worden ingevuld met het exacte bedrag. Dit kan tijd besparen wanneer klanten vaak met gepast geld betalen.
Print uiteindelijke bon uit na de kassabonBeperkt het printen van opmerkingen tot na het printen van de orderfactuur door de POS. In deze modus wordt de factuur direct geprint.
Schakel uitgebreid splitten van de rekening inWanneer deze optie is geselecteerd, kunnen gebruikers gemakkelijker rekeningen verdelen en splitten op de POS-app. Zie ons artikel over rekeningen splitten voor meer informatie over deze functie.
Leg handtekening vast op terminal, indien ondersteund

Indien ingeschakeld, maakt deze optie handtekeningen op het scherm mogelijk.

Opmerking Deze functie moet worden ondersteund door de betaalterminal.
Sta alleen gehele bedragen toe via de betalingstoetsenSchakelt de mogelijkheid uit om centen in te voeren op het toetsenbord bij het aannemen van een betaling.
Activeer geld terug voor maaltijdtegoedbonGenereert een QR-code die de eigenaar tegoed geeft voor het verschil tussen zijn totaal en het betaalde bedrag.

Fooi

InstellingDefinitie
Schakel fooi geven in op terminal, indien ondersteundDoor dit in te schakelen kunnen klanten een fooi toevoegen via de betaalterminal bij het betalen van hun bestelling.
Sta fooi geven bij betaling toeIndien ingeschakeld, kunnen obers fooien toevoegen op het betalingsscherm van de POS, zodat de fooien worden meegerekend wanneer het bedrag naar de betaalterminal wordt gestuurd.

Printen

Productiecentra

InstellingDefinitie
Selecteer productiecentra voor printenStel in welke productiecentra orderbonnen kunnen ontvangen van apparaten die de configuratie gebruiken. Die in lichtblauw zijn ingeschakeld, terwijl die in grijs zijn uitgeschakeld. Bewerk of voeg meer productiecentra toe via Configuraties > Printen > Productiecentra. Zie ons artikel Over productiecentra voor meer informatie.

AirPrint

InstellingDefinitie
AirPrint inschakelenDeze functie vereist het gebruik van een AirPrint-compatibele printer.
Gebruik AirPrint voor proforma-rekeningenDeze functie vereist het gebruik van een AirPrint-compatibele printer. Je moet de vorige optie ook inschakelen. Deze instelling is handig als je bijvoorbeeld aangepaste facturen print.

Kassabonnen

Kassabonnen printen

InstellingDefinitie
Standaard printprofiel voor kassabonnenStel het standaard printprofiel in dat zal worden gebruikt voor kassabonnen. Zie voor meer informatie ons artikel Over printprofielen.
Standaard printprofiel voor proforma-rekeningenStel het standaard printprofiel in dat zal worden gebruikt voor proforma-rekeningen. Zie voor meer informatie ons artikel Over printprofielen.
Print kassabon automatisch wanneer bestelling is betaaldDe POS print automatisch een kassabon wanneer een bestelling wordt verwerkt. In Frankrijk moeten ondernemers deze instelling uitschakelen in overeenstemming met de Franse wetgeving.
Print kassabon automatisch wanneer tafelbestelling is betaaldPrint automatisch een kassabon af voor tafelbestellingen na betaling. In Frankrijk moeten ondernemers deze instelling uitschakelen in overeenstemming met de Franse wetgeving.
Print kassabon automatisch wanneer kaartbetalingsbewijs wordt geprintDe POS print automatisch een reguliere kassabon wanneer een creditcardbon wordt geprint. In Frankrijk moeten ondernemers deze instelling uitschakelen in overeenstemming met de Franse wetgeving.
Print kaartbetalingsbewijs automatischPrint automatisch een creditcardbon wanneer een klant met een kaart betaalt. In Frankrijk moeten ondernemers deze instelling uitschakelen in overeenstemming met de Franse wetgeving.
Print kassabon automatisch wanneer leveringsbon wordt geprintDe POS print automatisch een bijbehorende kassabon naast de leveringsbon. In Frankrijk moeten ondernemers deze instelling uitschakelen in overeenstemming met de Franse wetgeving.
Print proforma-rekeningen slechts één keerIndien ingeschakeld, kan een proforma-rekening slechts eenmaal worden geprint. Deze optie wordt gebruikt om papierverspilling te voorkomen. In Frankrijk moeten ondernemers deze instelling uitschakelen in overeenstemming met de Franse wetgeving.
Print kassabon voor elke gedeeltelijke betalingIndien ingeschakeld, print de POS een kassabon voor elke gedeeltelijke betaling op een gesplitste tussenrekening, in plaats van een totale kassabon te printen na de laatste betaling. Als bijvoorbeeld een tafel van vier personen hun hele bestelling in vier delen opsplitst, krijgt elke gast zijn eigen kassabon. In Frankrijk moeten ondernemers deze instelling uitschakelen in overeenstemming met de Franse wetgeving.

Kassabonnen aanpassen

InstellingDefinitie
Geef items zonder prijs weer als gratisIndien ingeschakeld, verschijnen items zonder prijs op kassabonnen. Indien uitgeschakeld, worden items zonder prijs weggelaten van de kassabonnen.
Geef adres van de klant weer

Indien ingeschakeld, verschijnt het adres van de klant uit zijn profiel op de kassabonnen. Dit is handig voor het coördineren van leveringen. Ga naar Een klantprofiel bewerken om te leren hoe je een adres voor een klant toevoegt.

Geef klantnaam weer

Indien ingeschakeld, verschijnt de naam van de klant op de kassabon. Deze functie helpt bij het coördineren van afhaal- en bezorgbestellingen.

customer-name-receipt-config.png
Geef bestellingsprofiel weer

Indien ingeschakeld, verschijnt het rekeningprofiel dat werd gebruikt om de bestelling te plaatsen bovenaan de kassabon.

order-profile-receipt-config.png
Geef totaal zonder btw weerIndien ingeschakeld, toont de kassabon twee totalen: één berekend met belasting en één berekend zonder belasting.
Print transactieregels in grote lettersVergroot de lettergrootte van de itemrijen die op de kassabon voor de klant worden geprint.
Print totaalbedrag in grote lettersVergroot de lettergrootte van het totaal op de klantenbon.
Vermeld leveringsinformatie op geprinte kassabonnenIndien ingeschakeld, bevat de kassabon de bezorginformatie van de klant van Order Anywhere of een bezorgapp van een derde partij.
Vermeld btw-tarief op proforma-rekeningenIndien ingeschakeld, worden de belastingtarieven op proforma-rekeningen vermeld.
Vermeld couvertaantalToont het aantal dinerende klanten voor een bestelling op de orderbon.
Vermeld prijs niet als item ter compensatie is aangeboden aan de klantIndien ingeschakeld, wordt de prijs van items met 100% korting vervangen door het woord "GRATIS" in plaats van 0,00 €/£/$.
Groepeer sub-itemsIndien ingeschakeld, kunnen sub-items op kassabonnen worden gegroepeerd.
Geef elk dubbel item een eigen regelIndien ingeschakeld, wordt elk item op een kassabon op een unieke regel vermeld, zelfs als het vaker dan één keer is besteld. Indien uitgeschakeld, worden items die vaker dan één keer worden besteld, gegroepeerd op één regel op de kassabon met een nummer om het aantal items aan te geven (bv. 2 koffie).
Deel het totaal van de proforma-rekening door het aantal couverts en print dat op de kassabonnenDeel het eindtotaal van de proforma-rekening door het aantal bij de transactie behorende zitplaatsen en print deze informatie op de kassabon.
Groepeer items per zitplaatsIndien ingeschakeld, worden de items op de kassabon gerangschikt volgens de toegewezen zitplaats.

Productiebonnen

Inhoud van bon

InstellingDefinitie
Geef de naam van het vloerplan weerIndien ingeschakeld, wordt de naam van de verdieping waarop de bestelling werd geplaatst op de productiebonnen getoond.
Geef de prijs van items weerToont de prijs van elk item op de productieorderbon.
Toon huidig rekeningprofiel op productiebonDe naam van het rekeningprofiel waarmee de bestelling is geplaatst, verschijnt op de productieorderbonnen.
Toon volledig adres klant op productiebonHet adres uit het profiel van een klant verschijnt op het productieorderbon. Leer hoe je klanten kunt toevoegen door ons artikel Klanten toevoegen te bezoeken.
Toon zitplaatsgegevens op keukenbonIndien ingeschakeld, wordt er naast items op productieorderbonnen weergegeven bij welke zitplaats ze horen.
Geef het aantal couverts weerIndien ingeschakeld, wordt het aantal dinerende klanten dat bij de bestelling hoort op productiebonnen weergegeven.
Geef besteloverzicht op elke vervolgbonIndien ingeschakeld, worden alle gangen geprint volgens je bestelgeschiedenis. Als je bijvoorbeeld de derde gang van een maaltijd zendt, zal de productiebon ook laten zien wat er op de eerste en tweede gang stond. Indien uitgeschakeld, worden eerdere gangen uit de productiebonnen weggelaten.

Bon-opties

InstellingDefinitie
Items scheiden met een tussenschot op productiebonnenToont een regel tussen orderitems.
Print sub-items in rode inktPrint sub-items in rood af (boodschappen, bijgerechten en extra's).
Opmerking: deze instelling vereist een compatibele printer met een rood inktlint.
Print alleen items en sub-items die aan een productiecentrum toegewezen zijnDruk alleen items af die zijn ingesteld om te worden geprint in specifieke productiecentra. Bezoek ons item Items bewerken voor meer informatie over het toewijzen van items aan specifieke productiecentra.
Sorteer items op alfabetische volgorde van omzetgroepSorteer regels op orderbonnen alfabetisch van A tot Z op basis van hun omzetgroep.
Eén item per productiebon printenIndien ingeschakeld, zal elk item dat naar een productiecentrum wordt gestuurd zijn eigen orderbon printen. Wij raden deze instelling aan als meerdere voorbereidingsstations één productiecentrum gebruiken voor verschillende menu-items.
Verdeel productiebonnen onder in afzonderlijke gangenProductieorderbonnen worden gescheiden per gang. De POS zal bijvoorbeeld de eerste en tweede gang van een maaltijd op afzonderlijke orderbonnen printen.
Voeg dubbele items op productiebonnen samenIndien ingeschakeld, voegt deze optie items die meerdere keren zijn besteld samen op één regel op orderbonnen en wordt het aantal items weergegeven.
Productiebon printen bij het verplaatsen van een tafelWanneer een tafel wordt verplaatst, wordt in het productiecentrum een orderbon geprint om het keuken- of barpersoneel op de hoogte te stellen.
Verkort regels op productiebonnenIndien ingeschakeld, worden de regels op de orderbonnen die naar de keuken of de bar worden gestuurd, ingekort om ruimte te besparen.

POS-gebruikersinstellingen

Regels voor POS-gebruiker

InstellingDefinitie
Gebruikers die zijn toegestaan in deze configuratieSelecteer welke POS-gebruikersgroepen toegang krijgen tot deze configuratie. Gebruikersgroepen in het grijs zijn uitgeschakeld. Hoe je nieuwe gebruikersgroepen aanmaakt en bestaande beheert, lees je in ons artikel Over gebruikersgroepen.
Sta managers toe verzonden items te annulerenIndien ingeschakeld, kunnen POS-gebruikers met managerrechten bestellingen annuleren die al naar productiecentra zijn gestuurd, zoals de bar of de keuken.
Managers kunnen geen nieuwe of bestaande bestellingen versturenLeden van de gebruikersgroep POS Manager kunnen geen nieuwe tafels voor bestellingen aanmaken.
Verstuur open bestellingen bij het uitloggenWanneer een gebruiker uitlogt, worden zijn open en niet-verzonden bestellingen automatisch naar de productiecentra gestuurd.
Geef kassabonnen die door andere gebruikers zijn aangemaakt weer op het kassabonschermIndien ingeschakeld, kunnen gebruikers kassabonnen zien die door andere gebruikers op de POS zijn aangemaakt, wanneer zij kassabonnen selecteren in het navigatiemenu.
Gebruikers moeten de betaling van openstaande bestellingen afronden voordat zij uitklokkenIndien ingeschakeld, kunnen gebruikers niet uitloggen met nog openstaande bestellingen. In plaats daarvan worden gebruikers bij het afmelden gevraagd hun bestellingen over te dragen aan een andere ingeklokte medewerker.
Beveilig een deel van de menuknoppen met een manager-pincode

Indien ingeschakeld, kunnen werknemers Managerstoegang-knoppen uit het menu selecteren, maar zal de POS vragen om een manager-pincode voordat ze verder kunnen gaan. Als deze instelling niet is ingeschakeld, krijgen medewerkers een foutmelding bij het selecteren van deze knoppen.

Automatisch uitloggen

InstellingDefinitie
Stel tijd in voor automatisch uitloggen van gebruikers van de POSGeef met het vervolgkeuzemenu aan hoe lang de POS inactief blijft voordat de gebruiker automatisch wordt afgemeld.
Log gebruiker uit nadat bestelling is bijgewerktIndien ingeschakeld, worden gebruikers automatisch uitgelogd uit het Bestelscherm na het verwerken van een transactie.


Legacy Configurations
Screen_Shot_2022-09-19_at_3.30_1.png

Configuraties opzetten en bewerken

Bewerk nieuw toegevoegde configuraties om de instellingen te bepalen die gelden voor apparaten die die configuratie gebruiken.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Ga in het navigatiemenu naar Configuratie > Configuraties.
  3. Klik op Bewerken naast de configuratie die je wilt wijzigen.
  4. Pas de gewenste instellingen toe. Zie Instellingen van de POS-configuratie begrijpen voor meer informatie over elke beschikbare instelling.
  5. Klik op Opslaan om de wijzigingen op te slaan.
  6. Restaurant-BO-Edit-Configurations.png

Configuratie-instellingen begrijpen

Bij het bewerken van configuraties vertegenwoordigt elke instelling een gedrag of regel die wordt toegepast op de POS-app die deze configuratie gebruikt.

Opmerking: Instellingen met een sterretje (*) geven standaardinstellingen voor de configuratie aan. De standaardinstellingen kunnen per regio of bedrijfstype verschillen.

Tafelbeheer

In dit gedeelte kun je tafels inschakelen voor gebruik in de POS of deze functie uitschakelen als deze niet nodig is.

InstellingDefinitie
Hulp voor tafels uitschakelenAls het restaurant geen 'hier opeten' of bediening aan tafel aanbiedt, selecteer dan Hulp voor tafels uitschakelen. Dit betekent dat POS-gebruikers transacties kunnen verwerken wanneer klanten bestellen, ook wel balieservice genoemd, maar dat ze die bestellingen niet aan een fysieke tafel kunnen toewijzen.
Volledige hulp voor tafels inschakelen *Sta volledige tafelondersteuning toe als bestellingen standaard aan een tafel moeten worden toegewezen. Als deze optie is geselecteerd, verschijnen er aanvullende instellingen voor het configureren van bestellingen aan tafel in het onderdeel Tafelbeheer. Zie Tafelbeheer (vervolg) voor meer informatie over deze instellingen.


Tafelbeheer (vervolg)

Deze extra instellingen voor tafelbeheer verschijnen alleen als volledige hulp voor tafels is ingeschakeld. Als zodanig zijn deze instellingen het meest geschikt voor tafelbediening- of 'hier opeten'-workflows.

InstellingDefinitie
Geen toegang tot open rekeningen in gebruik bij andere medewerkers *Beperkt het opnemen van bestellingen tot de gebruiker die aan de tafel is toegewezen.
Toon besteloverzicht op keukenbon *Als een bestelling meerdere gang heeft, worden de items van elke gang geprint op een productieorderbon wanneer die gang wordt gestart. Als deze instelling is uitgeschakeld, wordt alleen het nummer van elke gang geprint.
Bestellen per zitplaats inschakelen (specificeer de gast voor elke transactieregel)Biedt de mogelijkheid om bestellingen toe te wijzen aan bepaalde gasten op basis van hun zitplaats aan tafel. Bijzonder handig voor shift- en betalingstoewijzingen.
Sta fooi geven bij betaling toeHiermee kan de gebruiker fooien toevoegen bij de betaling.
Fooi wordt verstrekt na betalingHiermee kunnen POS-gebruikers fooien invoeren vanuit het betalingsscherm nadat de kassabon is betaald.
Altijd een directe standaardrekening aanmakenBestellingen die in de directeverkoopmodus worden gestart, krijgen automatisch de naam Direct. Standaard hebben bestellingen geen naam, tenzij ze aan een tafel zijn toegewezen of handmatig een naam hebben gekregen met de knop rekeningnaam.
Directe rekening opnieuw laden na elke bevestigingTelkens wanneer een bestelling wordt verzonden, wacht de kassa standaard op een nieuwe bestelling. Door deze functie te activeren wordt de boekingsbestelling opnieuw aangeroepen en wacht deze op nieuwe boekingen. Dit is handig voor bedrijven die goederen en/of diensten aanbieden alvorens om betaling te vragen.
Verkopen zonder rekening (directeverkoopmodus) toestaanAan bestellingen die in de directeverkoopmodus worden gestart, hoeft geen naam of tabel te worden toegewezen.
Rekeningen met nul couverts toestaanIndien ingeschakeld, hoeft een gebruiker het aantal gasten voor de tafel niet in te voeren.
Een beheerder kan geen nieuwe tafel aanmakenLeden van de gebruikersgroep Manager van POS kunnen geen nieuwe tafels voor bestellingen aanmaken.
Alleen managers kunnen het aantal couverts wijzigenAlleen managers kunnen het aantal klanten wijzigen.
Alleen managers kunnen tafels verplaatsenAlleen managers mogen tafels overdragen tussen werknemers.
Standaard aantal couverts voor nieuwe bestellingenVoer het aantal zitplaatsen in dat je standaard aan elke tafel wilt toewijzen.
TafelknopmodusSelecteer de weergave die verschijnt als je op Tafels tikt naast het numerieke toetsenbord op het kassaschermOpen tafelsVloerplanTafellijst of Afhaallijst.
Standaard scherm na inloggenBepaalt het scherm dat automatisch verschijnt nadat een gebruiker zich heeft aangemeld bij de Restaurant POS-app: Kassa (standaard), Tafel of Bestelling.

 

Transactie-instellingen

De volgende instellingen hebben betrekking op het verwerken van transacties en verkopen in deze configuratie.

InstellingDefinitie
Vraag om rekeningprofiel tijdens directe verkoopIndien ingeschakeld, moet de gebruiker een rekeningprofiel selecteren voor de verkoop, zoals Happy hour of Meenemen.
Profielselectie direct maken wanneer er naar een profiel wordt gevraagdVerwijdert de OK-knop van de melding over het rekeningprofiel. Wanneer een POS-gebruiker op een rekeningprofiel tikt, wordt dit automatisch toegepast op de bestelling.

Deze instelling is alleen van invloed op de POS wanneer ook Vraag om rekeningprofiel tijdens directe verkoop is ingeschakeld.

Toestaan dat huidige transactie in de wachtstand wordt geplaatst

Voegt een wachtknop toe aan de POS waarmee gebruikers actieve bestellingen die nog niet aan een tafel gebonden zijn, kunnen pauzeren. Als een klant bijvoorbeeld zijn portemonnee in de auto vergeet, zet hij zijn bestelling in de wacht totdat hij terugkeert om te betalen.

Houd elk item op de klantenbon gescheidenZelfs als er meerdere bestellingen van hetzelfde item zijn, verschijnt elk item als een aparte regel op de klantenbon.
Regels samenvoegen bij bereidingswijze toestaanMaakt het mogelijk om meerdere bestelde items met productie-instructies samen te voegen op dezelfde regel. Als een klant bijvoorbeeld twee lattes bestelt die op twee verschillende manieren worden bereid, verschijnt Latte op één regel met daaronder twee afzonderlijke productie-instructies.
De transactie na elk item verzenden (één item per transactie)Als deze optie is ingeschakeld, zal een item nadat het aan een verkoop wordt toegevoegd automatisch naar een productiecentrum gestuurd worden. Vervolgens wordt de transactie voltooid met je "standaard betaalmethode".
Terugbetalingen activeren (voor transacties en kassabonnen)Gebruikers kunnen terugbetalingen verwerken op de POS. Dit is handig voor het verwerken van retouren en statiegeld op glazen flessen.
Toon de knop Gang zenden op het hoofdschermToont de knop voor het zenden van de volgende gang op het POS-kassascherm.
Werkelijk btw-tarief tonen naast itemnaamOp het kassascherm van de POS wordt een belastingtarief weergegeven naast de naam van het orderitem.
Annuleren van geproduceerde items toestaan voor managerManagers kunnen reeds naar de productiestations (bar/keuken) verzonden bestellingen annuleren.
Beveiligde retailmodusAls deze modus is ingeschakeld, kan je alleen het laatst ingevoerde item op de POS verwijderen als je items uit een verkoop wil verwijderen. Opmerking: dit heeft geen invloed op managers.

 

Betaling transactie

Dit gedeelte bevat instellingen met betrekking tot het betalingsproces van de bestelling.

InstellingDefinitie
Deactiveer wisselgeld geven bij contante transactiesAls deze functie is ingeschakeld, wordt het wisselgeld niet automatisch berekend voor contante betalingen.
De gebruiker toestaan om de bedragvraag over te slaan tijdens de betaling *Indien ingeschakeld, wordt het totaal van de bestelling vooraf geselecteerd als het Ontvangen bedrag in het scherm Betalingen. Indien uitgeschakeld, moet de POS-gebruiker het Ontvangen bedrag handmatig selecteren of invoeren.
Activeer de actie eindcontroleZorgt dat opmerkingen pas geprint worden nadat de factuur is geprint. In deze modus wordt de factuur direct geprint.
Schakel uitgebreid splitten van de rekening inIndien geselecteerd, kunnen gebruikers gemakkelijker rekeningen verdelen en splitten op de POS-app. Let op: het apparaat moet op versie 4.1.9 van de POS-(K)-app of later draaien om deze functie te kunnen gebruiken.

Gebruiker uitloggen (sectie in Betaling transactie)

Bepaal wat er met POS-bestellingen gebeurt nadat een betalingstransactie is verwerkt.

InstellingDefinitie
De huidige transactie automatisch verzenden bij het uitloggenInschakelen dat de ingevoerde bestelling automatisch naar de juiste productiestations wordt gestuurd als de gebruiker uitlogt voordat de items zijn verstuurd.
Automatisch uitloggen van gebruiker als transactie is geslaagdIndien ingeschakeld, worden gebruikers automatisch uitgelogd uit het kassascherm na het verwerken van een transactie.


Kassabon (sectie in Betaling transactie)

Pas de instellingen voor het printgedrag van kassabonnen aan.

InstellingDefinitie
Klantenbon printen bij betaling van de rekeningDe POS print automatisch een kassabon wanneer de rekening wordt afgesloten en betaald.
Forceer het printen van een kassabon voor tafelrekeningenPrint automatisch een kassabon voor tafelbetalingen na betaling.
Forceer het printen van een kassabon wanneer deze een betalingsstrookje bevat *Print automatisch een kassabon wanneer ook een kaartbetalingsbewijs wordt geprint.
Betalingsstrookjes altijd printenDe POS print automatisch een betalingsbewijs als de betaling door de POS wordt verwerkt.
Forceer het printen van een kassabon wanneer deze een leveringsstrookje bevatDe POS print automatisch een bijbehorende kassabon naast de leveringsbon.
Zorg dat de leveringsinformatie op kassabonnen wordt geprintIndien ingeschakeld, worden de leveringsgegevens van de klant toegevoegd aan de kassabonnen.
Een betalingsbewijs printen voor gedeeltelijke betalingenDeze POS print voor elke gedeeltelijke betaling een kassabon, in plaats van dat er nadat alle gedeeltelijke betalingen voor een gesplitte rekening zijn voldaan een totaalbon geprint wordt.

Kassalade (sectie in Betaling transactie)

InstellingDefinitie
Het scherm vergrendelen wanneer de kassalade is geopendIndien ingeschakeld, wordt het POS-scherm vergrendeld wanneer de kassalade wordt geopend.

 

Betaalterminal (sectie in Betaling transactie)

Pas betaalterminalinstellingen aan.

InstellingDefinitie
Fooi inschakelen op de betaalterminal (indien ondersteund)Als het op je digitale betaalterminal mogelijk is om rechtstreeks fooi toe te voegen, kun je daarvan gebruikmaken door deze functie in te schakelen.
Handtekening vastleggen op het scherm (indien ondersteund) *Indien ingeschakeld, wordt het mogelijk om handtekeningen op het scherm te zetten (indien ondersteund door de betaalterminal).

 

Gebruikersinterface (sectie in Betaling transactie)

Configureer instellingen met betrekking tot de gebruikersinterface van de POS-app.

InstellingDefinitie
Splits de betaalknop in twee delen (contante en andere betalingen) *Indien ingeschakeld, kan een tweede methode worden ingesteld voor de betaalknop. De knop zal in twee delen worden gesplitst die de contante en andere betaalmethoden weergeven.
Een bannerscherm tonen nadat de transactie is voltooidHet bedrag wordt weergegeven als een banner in de POS na het selecteren van de betaalmethode.

 

Printopties

Klantenbonnen (sectie in Printopties)
Informatie over kassabonnen voor klanten aanpassen.

InstellingDefinitie
Vergroot de transactieregels op de klantenbonVergroot de grootte van de itemrijen die op de kassabon voor de klant worden geprint.
De naam van de ober in groot lettertype tonen op de klantenbonToont de naam van de medewerker voor de gast.
Toon het totaal op de klantenbon in grote lettersVergroot de grootte van het totaalbedrag op de klantenbon.
Items zonder prijs op de klantenbon tonenMet deze functie worden items die na korting gratis zijn op de kassabon aangegeven met de prijs GRATIS in plaats van 0,00 €/£/$.
Btw-informatie tonen op proforma-rekeningenOm de btw op de proforma-rekeningen weer te geven (de rekening staat nog open).
Organiseer kassabon per zitplaatsHiermee kun je items per klant groeperen.
Toon het aantal couverts op de klantenbonToont het aantal klanten voor deze bestelling.
Houd elk item op de klantenbon gescheidenDupliceert de regels die overeenkomen met hetzelfde item op de kassabon voor de klant (bv. voor twee bestelde kopjes koffie wordt elk kopje op een regel zichtbaar).
Toestaan dat sub-items worden samengevoegd op de klantenbonIndien ingeschakeld, kunnen sub-items op kassabonnen worden gegroepeerd.
Toon naam klant op kassabon *Handig en/of noodzakelijk voor afhaalmaaltijden en leveringen. Toont de naam van de klant.
Toon alle adresgegevens van klant op kassabonHandig en/of noodzakelijk voor leveringen. Toont het klant- of leveringsadres.
Toon naam huidig rekeningprofiel op klantenbonGeef het rekeningprofiel (bestellingstype) weer op de kassabon voor de klant.
Uitsluitend één proforma-rekening per rekening toestaanOm onnodige verspilling te voorkomen, kan een proforma-rekening slechts eenmaal worden geprint.
Print eindproforma-rekening met het totaal gedeeld door het aantal zitplaatsen *Deel het eindtotaal van de proforma-rekening door het aantal zitplaatsen op de transactie en print deze informatie op de kassabon.
Prijs niet printen wanneer een bedrijfskorting is toegepast *Als deze optie is ingeschakeld, wordt er geen prijs of informatie geprint achter een item met 100% korting.
Totaal vóór belastingen op kassabon tonenMaakt het mogelijk de prijs zonder belasting op de klantenbon weer te geven.


Productiebonnen (keukentickets) (sectie in Printopties)

Instellingen aanpassen voor keukenorderbonnen, ook bekend als productiebonnen.

InstellingDefinitie
Toon itemprijs op keukenbon/barbon *Toont de prijs van de items op de productieorderbon.
Voeg een regel toe tussen items op de keukenbon *Toont een regel tussen orderitems.
Sub-regels printen in rood

Print sub-items in rood (boodschappen, bijgerechten, extra's).

Opmerking: deze instelling vereist een compatibele printer met een rood inktlint.

Print geen sub-regel als het een andere productielocatie betreftWanneer een combo items bevat die aan meerdere productiecentra zijn toegewezen, print elk productiecentrum alleen de specifieke items af die eraan zijn toegewezen.
Regels op de bon sorteren *Sorteert items op orderbonnen op alfabetische volgorde.
Samenvoegen items op keukenbon *Staat toe dat meerdere items op één regel worden weergegeven op bestelorderbonnen, in plaats van afzonderlijk.
Regels afbreken op keukenbon *Indien ingeschakeld, kunnen de regels op de bestelorderbon worden ingekort.
Toon zitplaatsgegevens op keukenbonDe POS print het zitplaatsnummer naast het item af indien deze aan een zitplaats is toegewezen.
Toon het aantal couverts op de keukenbon *Geeft het totale aantal plaatsen op de bestelorderbon weer.
Naam vloerplan printen op keukenbon *Print de naam van de vloerplan op de bestelorderbon.
Toon volledig adres klant op productiebonPrint de naam en het adres van de aan een bestelling toegewezen klant op alle productieorderbonnen voor de bestelling.
Toon huidig rekeningprofiel op productiebonPrint de naam van het aan de bestelling toegewezen rekeningprofiel af op alle productieorderbonnen voor de bestelling.
Bonnen knippen tussen gangenMaakt een enkele bestelorderbon voor elk item.

 

Overig (sectie in Printopties)

Schakelt de AirPrint-functionaliteit van je POS-systeem in.

InstellingDefinitie
AirPrint inschakelenDeze functie vereist het gebruik van een AirPrint-compatibele printer.
Gebruik AirPrint voor proforma-rekeningenDeze functie vereist het gebruik van een AirPrint-compatibele printer. Je moet de vorige optie ook inschakelen. Deze instelling is handig als je bijvoorbeeld aangepaste facturen print.

 

Overige opties

Configureer aanvullende diverse instellingen voor deze configuratie.

InstellingDefinitie
QR-codescanner inschakelenSchakelt de ondersteuning van een externe QR-code scanner in.
Zoekknop items tonen *Om snel items op de POS te vinden, toon je de zoekknop voor items onderaan je kassascherm.
Toon kassabonnen gemaakt door andere gebruikers in het kassabonnenschermHiermee kunnen POS-gebruikers de kassabonnen van andere gebruikers bekijken.
Alle bedragen zijn afgeronde bedragen (geen centen)Toont geen opties voor het invoeren van centen op het toetsenbord
Klantenkaarten moeten aan een klantdossier gekoppeld wordenVereist dat je loyaliteitskaarten koppelt aan een klant.
Activeren geld terug voor maaltijdvouchers *Genereert een QR-code om eigenaar tegoed te geven voor het verschil.
Namen in hoofdletters tonen voor groepsknoppenToont de namen van de hoofdschermen van het menu in hoofdletters.
Namen in hoofdletters tonen voor itemknoppenToont de namen van menuknoppen in allemaal hoofdletters.
Logt de gebruiker automatisch uitSpecificeer een tijdstip waarop een gebruiker automatisch wordt afgemeld bij de POS.

 

Rapportage (sectie in Diverse opties)

Bewerk de rapportage-instellingen voor deze configuratie.

InstellingDefinitie
Toon itemstatistieken in rapporten *Print op POS-rapporten de naam, hoeveelheid en waarde van de verkochte items af.
Uitklokken van personeel blokkeren wanneer er open tafels worden gevonden *Indien ingeschakeld, moeten openstaande bestellingen worden afgehandeld voordat een shift wordt afgesloten.

 

Screensaver (sectie in Overige opties)

Als je een screensaver nodig hebt voor de POS, dan ben je hier aan het juiste adres.

InstellingDefinitie
Een zwarte screensaver tonen wanneer de POS inactief is *Het scherm is zwart als het apparaat inactief is.
Foto's uit het camera-album gebruiken voor de screensaverIndien ingeschakeld, toont de screensaver foto's die op het POS-apparaat staan.

 

Doorsturingen voorraad

Standaard zal het voorraadniveau van een item afnemen in de voorraadlocatie die aan dat item is toegevoegd wanneer het item wordt verkocht. Met voorraadomleidingen kun je wijzigen welke voorraadlocatie wordt beïnvloed wanneer items vanuit een specifieke voorraadlocatie worden verkocht. Om een voorraadomleiding in te stellen, klik je op de + en maak je selecties in de relevante vervolgkeuzemenu's.

De blikjes drinken van een restaurant zijn bijvoorbeeld toegewezen aan de voorraadlocatie Koelkast, maar bevinden zich ook in een aparte ruimte aan de bar. Wanneer je blikjes drinken bestelt op een POS-apparaat met de configuratie Barkassa, wil je dat de voorraadniveaus in de voorraadlocatie Bar afnemen. Een voorraadomleiding van Koelkast naar Bar zorgt ervoor dat de voorraadniveaus van items die zijn toegewezen aan de Koelkast in plaats daarvan afnemen in de Barlocatie.

 

Verbindingen

Pas instellingen aan die de print- en rekeningprofielen, het menu, kortingen, betaalmethoden en productiecentra regelen die met de configuratie worden gebruikt.

InstellingDefinitie
Standaard printprofiel voor klantenbonnenPrintprofiel gebruikt voor geprinte kassabonnen.
Te gebruiken menu met deze configuratieMenu gebruikt op de POS.
Standaard printprofiel voor notitiesPrintprofiel gebruikt voor notities.
Standaard rekeningprofielRekeningprofiel dat automatisch wordt toegepast op alle bestellingen.
Te gebruiken profiel voor tafels of rekeningenRekeningprofiel automatisch toegepast op bestellingen die aan een tafel zijn begonnen en op bestellingen die zijn aangemaakt via de knop Rekeningnaam.
Bevoegde medewerkers in deze configuratiePOS-gebruikers die toegang hebben tot het POS-apparaat. Niet-geselecteerde gebruikers verschijnen niet op de kassa en kunnen niet in- of uitklokken of zich aanmelden.
Toegestane kortingen binnen deze configuratieKortingen die kunnen worden toegepast. Niet-geselecteerde kortingen verschijnen niet op de POS voor selectie.
Toegestane betaalmethoden binnen deze configuratieBetaalmethoden die geaccepteerd kunnen worden. Niet-geselecteerde betaalmethoden verschijnen niet op de POS voor selectie.
Standaard betaalmethodeEerste betaalmethodeknop die verschijnt op het kassascherm onder de knop Tafels.
Alternatieve betaalmethodeTweede betaalmethodeknop die verschijnt op het kassascherm onder de knop Tafels.
Toegestane verkooppunten (tafels) in deze configuratieBeschikbare vloerplannen om te gebruiken. Niet-geselecteerde vloerplannen verschijnen niet op de POS om te bekijken of tafels te starten.
Toegestane profielen binnen deze configuratieBeschikbare rekeningprofielen die op bestellingen kunnen worden toegepast. Niet-geselecteerde rekeningprofielen verschijnen niet op de POS voor selectie.
Afdrukken inschakelen voor de volgende productielocatiesProductiecentra die op de POS worden gebruikt.
Labels om toe te passen op de transacties afgegeven door de apparaten die deze configuratie gebruikenVoeg toe en selecteer aangepaste rapportagelabels die automatisch worden toegepast op bestellingen. Deze labels verschijnen als filters in de meeste backofficerapporten.


Een configuratie verwijderen

Als een configuratie verouderd en niet langer nodig is, kun je deze archiveren vanuit de backoffice.

Opmerking: de standaardconfiguraties en de actief aan POS-apparaten toegewezen configuraties kunnen niet worden verwijderd.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed-inloggegevens.
  2. Deactiveer alle apparaten die momenteel gebruikmaken van het profiel of de configuratie die je wilt verwijderen. Zie POS-apparaten deactiveren voor gedetailleerde stappen.
  3. Ga in het hoofdnavigatiemenu naar Configuratie > Configuraties.
  4. Selecteer Verwijderen naast een configuratie om deze te verwijderen.
  5. Bekijk het pop-upbericht en klik op Verwijderen om te bevestigen.
  6. Restaurant-BO-Delete-Configurations.png

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 

    • Related Articles

    • Lightspeed-K POS-apparaten bewerken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over POS-configuraties

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Inzicht in POS-apparaten

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over POS-apparaten

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over apparaten

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.