Lightspeed-K Veelgestelde vragen over Lightspeed Payments

Lightspeed-K Veelgestelde vragen over Lightspeed Payments

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


Veelgestelde vragen over Lightspeed Payments


In dit artikel

  1. Accountbeheer
  2. Hardware
  3. Transacties verwerken
  4. Rapportage
  5. Batches en aanbetalingen
  6. Terugboekingen
  7. Overig

Lightspeed Payments is de geïntegreerde betalingsverwerker van Lightspeed. Met Lightspeed Payments kun je verschillende betaalmethoden rechtstreeks in je Lightspeed K-Series POS accepteren, waaronder creditcards, betaalkaarten en contactloos betalen. Lightspeed Payments biedt ook functies en diensten zoals geïntegreerde rapportage en terugboekingsbeheer. Lightspeed Payments is ontworpen om het verwerken van betalingen te vereenvoudigen en de kassa-ervaring van je klanten te stroomlijnen.


Accountbeheer

Wat is Lightspeed Payments?
Lightspeed Payments is een voor Lightspeed POS ontworpen betalingsverwerker. In tegenstelling tot andere betalingsverwerkers is Lightspeed Payments met Lightspeed POS te integreren, waardoor je je bedrijf en transacties binnen één naadloze Lightspeed-ervaring kunt beheren.

Hoe meld ik me aan voor Lightspeed Payments?
Voordat je kunt beginnen met het verwerken van kaartbetalingen met Lightspeed Payments, moet je een aanvraag invullen. Nadat je met ons verkoopteam hebt gesproken, ontvang je een link naar de aanvraag via de mail. Het verzekeringstechnische team van Lightspeed is wettelijk verplicht om bepaalde informatie over je bedrijf te verzamelen en procedures te volgen. Dit moet voordat wij je aanvraag kunnen goedkeuren en Lightspeed Payments-account kunnen activeren.

Kan ik Lightspeed Payments gebruiken met mijn huidige betalingsverwerker?
Nee. Lightspeed Payments kan niet met andere betalingsverwerkers of POS-systemen geïntegreerd worden.

Hoe kan ik mijn Lightspeed Payments-accountgegevens wijzigen?
Om wijzigingen aan te brengen in je wettelijke bedrijfsnaam of belastinggegevens, of in het geval van verandering van eigendom, moet je een nieuwe Lightspeed Payments-aanvraag invullen. Neem voor meer informatie contact op met je salesaccountmanager. Als je de bankrekening wilt wijzigen die gekoppeld is aan je Lightspeed Payments-account, neem dan contact op met payments.resolution@lightspeedhq.com.

Is Lightspeed Payments verplicht?
Om vooraanstaande ondersteuning en technologie te kunnen leveren en om je bedrijf soepel te laten draaien, vereisen we nu van eigenaren dat ze Lightspeed Payments gebruiken. Voor eigenaren die gebruikmaken van andere betaaloplossingen dan Lightspeed Payments zullen er maandelijkse externe verwerkingskosten in rekening worden gebracht. Om deze verwerkingskosten te vermijden, moet je voor het einde van je opzegtermijn een Lightspeed Payments-aanvraag indienen om over te stappen vanaf je huidige verwerker. Neem voor vragen over deze veranderingen contact op met je salesaccountmanager.

Hoe kan ik hulp krijgen met Lightspeed Payments?
Neem voor vragen over Lightspeed Payments of voor hulp bij het oplossen van problemen contact op met Lightspeed Support, via de chat of per telefoon.

Hoe kan ik mijn Lightspeed Payments-account annuleren?
Mocht je je Lightspeed Payments-account willen annuleren, neem dan contact op met je salesaccountmanager.


Hardware

Welke betaalterminals zijn compatibel met Lightspeed Payments?
De compatibiliteit van betaalterminals hangt af van het land waar je zaken doet. Bekijk ons artikel Lightspeed Payments instellen voor meer informatie. Lightspeed Payments-betaalterminals moeten rechtstreeks bij Lightspeed worden aangeschaft. Betaalterminals die zijn aangeschaft via externe leveranciers worden niet ondersteund. De volgende terminals zijn compatibel met Lightspeed Payments:
* Verifone e280
* Verifone e285
* Verifone P400
* Castles S1F2
* Verifone V400m

Kan ik een mobiele lezer gebruiken met Lightspeed Payments?
Ja. Je kunt de Mobile Tap-kaartlezer gebruiken. Bekijk ons artikel over het instellen van Mobile Tap met Lightspeed Payments voor meer informatie.


Transacties verwerken

Welke betaalmethoden worden geaccepteerd met Lightspeed Payments?
De meeste gangbare creditcards worden standaard geaccepteerd en automatisch ingeschakeld voor gebruik met Lightspeed Payments. Voor sommige externe apps en betalingstypen kan het echter nodig zijn om ze te activeren. Meer informatie vind je in ons artikel Optionele betalingsmethoden inschakelen voor Lightspeed Payments.

Een klantbetaling is twee keer in rekening gebracht, wat moet ik doen?
Als een klantbetaling twee keer in rekening is gebracht, kun je één van de oorspronkelijke transacties in de POS terugbetalen, zie Een kassabon bewerken of annuleren. Als je denkt dat de dubbele aanrekening komt door een systeemfout, neem dan contact op met Lightspeed Support.

Kan ik toeslagen toevoegen aan mijn transacties?
Het toevoegen van toeslagen aan Lightspeed Payments wordt in bèta-versie getest in Canada en de Verenigde Staten, en is alleen beschikbaar voor bepaalde accounts. Neem om te weten of je hiervoor in aanmerking kunt komen contact op met je salesaccountmanager. Meer informatie vind je in ons artikel Lightspeed Payments en toeslagen.

Hoe verwerk ik een standalone-betaling of niet-geïntegreerde transactie via mijn terminal?
Zodra de betaalterminal is ingesteld voor standalone-betalingen, kun je een betaling initiëren door de waarde van de transactie in te voeren op de terminal en deze vervolgens aan de klant te overhandigen om de transactie te voltooien. Meer informatie vind je in ons artikel Standalone-betalingen.

Hoe verwerk ik handmatige betalingen met Lightspeed Payments?
Om handmatig ingevoerde betalingen te kunnen accepteren, moet je eerst de betaalmethode Lightspeed Payments - Adyen handmatige invoer met sleutel inschakelen in je Lightspeed-backoffice. Zodra de betalingsmethode is ingeschakeld, kun je handmatig ingevoerde betalingen verwerken door de volgende instructies op te volgen:
1. Voeg in het Bestelscherm alle items en kortingen toe aan de verkoop.
2. Tik op Betalen.
3. Tik op het betalingstype Lightspeed Payments handmatige invoer.
4. Voer op de terminal het creditcardnummer en de vervaldatum in en voltooi de transactie.


Rapportage

Welk soort rapportage is er beschikbaar met Lightspeed Payments?
Er zijn twee rapporten beschikbaar voor Lightspeed Payments-ondernemers:
* Betalingstransactierapport: Het betalingstransactierapport biedt een overzicht van alle betalingstransacties die met Lightspeed Payments zijn gedaan. Gebruikers kunnen zoeken naar transacties op datum, op de laatste vier cijfers van het kaartnummer of op betalings-ID.
* Rapport Afgeronde betalingen: Met het rapport Afgeronde betalingen kun je bijhouden wanneer je transacties worden verwerkt en op je bankrekening worden gestort.

Je kunt ook gebruikmaken van automatische rapportage voor het genereren en rechtstreeks naar je e-mail verzenden van dagelijkse Lightspeed Payments-rapporten. Lees voor meer informatie ons artikel Geautomatiseerde rapportage met Lightspeed Payments.

Hoe lees ik mijn rapporten?
Om te begrijpen hoe je de Lightspeed Payments-rapporten moet lezen, kun je de volgende artikelen raadplegen: Inzicht in het betalingstransactierapport en Inzicht in het rapport Afgeronde betalingen.


Batches en aanbetalingen

Wanneer ontvang ik de storting van creditcardtransacties?
In het algemeen worden betalingen twee werkdagen na de oorspronkelijke transactie op je bankrekening gestort. Een aantal omstandigheden kan deze termijn echter beïnvloeden. Zie voor meer informatie over stortingen ons artikel Betalingen ontvangen.

Hoe kan ik een transactie betwisten of fraude melden?
Als je vermoedt dat er in je winkel een frauduleuze transactie is verwerkt, neem dan direct contact op met Lightspeed Support. Hoewel het niet altijd mogelijk is frauduleuze transacties te voorkomen, raden wij aan de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen. Lees voor meer informatie ons artikel Terugboekingen voorkomen.

Hoe kan ik mijn bankgegevens bijwerken of wijzigen?
Neem voor het wijzigen van de bankrekening die aan je Lightspeed Payments-account is gekoppeld contact op met payments.resolution@lightspeedhq.com


Terugboekingen

Wat is een terugboeking?
Een terugboeking vindt plaats wanneer een kaarthouder een betaalkaart- of creditcardtransactie op zijn rekening betwist en de bank van de kaarthouder de transactie terugdraait. Zodra een klant een geschil opent, worden het betwiste bedrag en een terugboekingstoeslag onmiddellijk van de rekening van de eigenaar afgeschreven. Zie voor meer informatie ons artikel Handleiding voor het terugboekingsproces.

Hoe betwist ik een terugboeking?
Zodra een kaarthouder een geschil heeft geopend zal ons Lightspeed Payments-team per e-mail contact met je opnemen om de volgende stappen te bespreken. Om de terugboeking te betwisten, moet je bewijs verstrekken dat de betaling legitiem is. Ons Lightspeed Payments-team zal je door het terugboekingsproces leiden.

Hoe kan ik terugboekingen voorkomen?
Terugboekingen zijn een normaal onderdeel van creditcardverwerking, en het is moeilijk om ze volledig te vermijden. Door PCI-compliance te handhaven en preventieve maatregelen in je dagelijkse bedrijfsvoering op te nemen, kan je het aantal terugboekingen dat je ontvangt echter aanzienlijk verminderen. Een lijst van preventieve maatregelen die je kunt nemen om het aantal geschillen met klanten te verminderen vind je in ons artikel Terugboekingen voorkomen.

Hoe ga ik om met terugboekingen?
Als er een geschil tegen je wordt geopend, neemt het Lightspeed Payments-team via e-mail contact met je op om de volgende stappen te bespreken. Je kunt ervoor kiezen om de terugboeking te betwisten of te accepteren. Meer informatie over het omgaan met terugboekingen vind je in ons artikel Terugboekingen voorkomen.


Overig

Welke veiligheidsmaatregelen zijn er getroffen om de betaalgegevens van mijn klanten te beschermen?
De door Lightspeed Payments geleverde hardware en software is PCI-conform. Je zult echter enkele stappen moeten ondernemen om ervoor te zorgen dat je veilig met gevoelige kaartinformatie omgaat. Meer informatie over PCI-compliance en het beschermen van betaalgegevens van klanten vind je in ons artikel Over PCI-compliance.


K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 
    • Related Articles

    • Lightspeed-K Veelgestelde vragen over cadeaubonnen 2.0

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over Lightspeed Payments

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Lightspeed Payments configureren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Aan tafel betalen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Probleemoplossing Lightspeed Payments voor Restaurant POS

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.