Einde dag controleren
Stap 1
Zorg ervoor dat alle kamers in LodgeGate op check in staan. Kamers die nog niet zijn aangekomen maar die je wel verwacht zet je eveneens op check in. Mochten deze toch niet komen kan je ze de volgende dag tegenboeken.
Stap 2
Kijk goed of alle rekeningen van de gasten die zijn uitgecheckt ook zijn verwerkt in Lodgegate (voorzien van betaalwijze en check out)
Voor dat u de Dagafsluiting (Night Audit) doet dient u het volgende te controleren.
Ga in LodgeGate naar Rapportage (Reporting), Rapporten (Reports).
Kies het rapport Posting journals totals.
Voorbeeld:
First posting |
Last posting |
Department Code |
Debit |
Credit |
Balance |
|
||
Code |
Description |
GLN |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12-07-2009 |
12-07-2009 |
810 |
Keuken |
|
111,00 |
0,00 |
111,00 |
|
12-07-2009 |
12-07-2009 |
820 |
Dranken laag |
|
21,00 |
0,00 |
21,00 |
|
12-07-2009 |
12-07-2009 |
830 |
Dranken hoog |
|
45,00 |
0,00 |
45,00 |
|
Total |
|
177,00 |
0,00 |
177,00 |
|
Wanneer op 810/820 en 830 bedragen staan dan weet je dat het doorboeken naar de kamers is gelukt.
Stap 3
Op de posting Journal Total tref je een overzicht van alle betaalwijzen die de receptie heeft verwerkt (pin, cc, cash, debiteuren etc.). Controleer deze met de werkelijke betaalwijzen (receptie lade, pinslip en debiteuroverzichten).
Stap 4
Controleer de totalen van de doorboekingen van hotelgasten.
Het totaal bedrag is belangrijk, dit dient gelijk te zijn aan het totaalbedrag van de Gastrofix betaalwijze HOTEL (op rekening)
Om het totaal bedrag uit de Gastrofix te halen ga je naar de Z afslag en kijk je welk bedrag er bij de betaalmethode Hotel. De omzet code 899 moet altijd op 0 staan (of er niet tussen).
Indien er een bedrag bij 899 staat is er een PLU code die wel in de kassa bestaat maar niet in LodgeGate. Als de bedragen van de Z afslag en LodgeGate gelijk zijn kan je verder gaan.
Stap 5
Controleer aan de hand van de X uitdraai van Gastrofix of de betaalwijzen kloppen. Corigeer waar nodig de betaalwijzen alvorens je verder gaat.
Stap 6
Wanneer alles klopt kan je de kassa afsluiten. Alle omzet en bijbehorende betaalwijzen worden nu doorgezonden naar kamer 9999.
Stap 7
Controleer of de omzet en betaalwijzen zijn doorgestuurd naar kamer 9999
Wanneer dit zo is en het saldo op 0 staat is de actie succesvol verlopen.
Wanneer de omzet en betaalwijzen niet worden doorgestuurd is er een fout waar jullie niets aan kunnen doen. Boek dan handmatig de omzet vanuit de kassa op Gastrofix food (810), Gastrofix drankenk laag (820) en Gastrofix dranken hoog (830) op kamer 9999 (kassa). En boek dit tegen met de juiste betaalwijzen.
Verwittig Gastrofix Nederland direct zodat wij dit probleem voor u kunnen nakijken.
Stap 8
Voer nu de einde dag procedure in LodgeGate uit.