Lightspeed-K Fooien aangeven

Lightspeed-K Fooien aangeven

K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 


Fooien aangeven

In dit artikel

  1. Waarom fooien aangeven?
  2. Aangeven van fooien inschakelen
  3. Fooien op de POS aangeven
  4. Rapporten voor aangegeven fooien

Met de functie om belasting aan te geven kunnen werknemers het totale bedrag aan fooien opgeven dat ze aan het einde van een gebruikersshift mee naar huis nemen. Het aangiftebedrag is belangrijk voor belasting- en salarisdoeleinden, vooral als het afwijkt van de totale fooien die bij de bestellingen in de Restaurant POS-app zijn gegeven (bijvoorbeeld wanneer bedienend personeel fooien verdeelt onder andere medewerkers). Medewerkers met POS-toegang voor de tijdklok die niet in de bediening werken, zoals keukenpersoneel, kunnen ook fooien aangeven die aan hen zijn betaald door collega's.

Na het inschakelen van het aangeven van fooien voor een gebruikersgroep in de backoffice, stuurt de Restaurant POS-app gebruikers een melding om fooien bij het uitklokken aan te geven. De aangegeven fooibedragen zijn beschikbaar in de backoffice- en POS-rapporten.

Belangrijk: De belastingwetgeving is in elke regio anders en kan op elk moment veranderen. Wij raden je aan een belastingadviseur te raadplegen voor specifiek advies over het aangeven en rapporteren van fooi in jouw regio.

Inhoudsopgave:

  • Waarom fooien aangeven?
  • Aangeven van fooien inschakelen
  • Fooien op de POS aangeven
  • Rapporten voor aangegeven fooien

Waarom fooien aangeven?

Belangrijk: De belastingwetgeving is in elke regio anders en kan op elk moment veranderen. Wij raden je aan een belastingadviseur te raadplegen voor specifiek advies over het aangeven en rapporteren van fooi in jouw regio.

In veel regio's zijn werknemers wettelijk verplicht de totale fooi die zij mee naar huis nemen aan te geven en dit bedrag aan de belastingdienst te melden. De voorschriften zijn per land verschillend, dus het is belangrijk dat je de specifieke regels voor je regio onderzoekt. Bezoek bijvoorbeeld de website van de IRS (Verenigde Staten) of CRA (Canada) voor advies over het bijhouden en rapporteren van fooien in die landen.

Lees onze blog Should I Be Claiming All Of My Tips? Advice for Restaurant Servers voor meer informatie over het opgeven van fooi in de VS.

Aangeven van fooien inschakelen

Schakel het aangeven van fooien in de backoffice in voor specifieke POS-gebruikersgroepen om gebruikers in die groepen te vragen het totaalbedrag aan ontvangen fooien in te voeren bij het uitklokken op de POS.

  1. Log in op de backoffice met je Lightspeed Restaurant-inloggegevens.
  2. Ga in het navigatiemenu naar Configuratie > Gebruikers > POS-gebruikersgroepen.
  3. Klik in de kolom Acties op de pijl omlaag en selecteer Configureren naast een gebruikersgroep.
  4. Activeer de instelling Gebruikers kunnen fooien aangeven bij het uitklokken in de sectie Instellingen voor startkassa gebruiker.
    Zie Rollen voor gebruikersgroepen toevoegen voor meer informatie over de andere beschikbare instellingen voor de startkassa van gebruikers.
  5. Klik op Opslaan om de wijzigingen op te slaan.
  6. (Optioneel) Herhaal stap 1-5 om de functie voor extra gebruikersgroepen in te schakelen.
    k-series-back-office-user-group-declare-tips-setting.png

Fooien op de POS aangeven

Nadat je het aangeven van fooien hebt ingeschakeld, vraagt de Restaurant POS-app medewerkers in de relevante POS-gebruikersgroepen een fooibedrag aan te geven bij het uitklokken. Medewerkers in de bediening moeten de totale fooi invoeren die ze via alle betaalmethoden hebben ontvangen en, na een eventuele verdeling van de fooien onder het andere personeel, mee naar huis nemen. Medewerkers die niet in de bediening werken, voeren het totale fooibedrag in dat ze hebben ontvangen.

Om de fooien te bekijken die een gebruiker in de Restaurant POS-app heeft verwerkt, ga ja naar de lijst Betalingen of print je een gebruikersrapport voordat je uitklokt. Dit bedrag kan afwijken van het werkelijke bedrag dat een gebruiker moet aangeven als de gebruiker fooien buiten de POS-app heeft ontvangen of fooien aan andere medewerkers heeft uitbetaald.

  1. Tik in de Restaurant POS-app op In- en uitklokken op het home-scherm.
  2. Selecteer de gebruiker die gaat uitklokken.
  3. Als daarom wordt gevraagd, voert de gebruiker een pincode in of scant de QR-code.
  4. Tel en sluit de startkassa als daarom wordt gevraagd. Ga naar het artikel Een startkassa tellen voor gedetailleerde stappen.
  5. Tik op Ja om uit te klokken en de gebruikersshift te beĆ«indigen.
  6. Voer het fooibedrag dat je wilt aangeven in en tik op Klaar, of tik op Overslaan om nul in te vullen.
    Belangrijk:
    • Het aangegeven bedrag moet de totale fooi weergeven die de werknemer via alle betaalmiddelen heeft ontvangen en mee naar huis heeft genomen, na een eventuele uitbetaling van fooien aan ander restaurantpersoneel.
    • Keukenpersoneel, hosts en andere werknemers die fooien ontvangen van het bedieningspersoneel moeten het totaal ontvangen bedrag invullen.
    • Fooien kunnen alleen bij het uitklokken worden aangegeven en deze bedragen kunnen later niet worden gewijzigd.
    restaurant-pos-tip-declare-enter-amount.png
  7. Tik op Ja of Nee om te beslissen of je een overzicht van de shift van de gebruiker wilt printen.
    Dit overzicht, ook wel het gebruikersrapport genoemd, bevat informatie over de shift van de gebruiker, waaronder de aangegeven fooien, in Restaurant POS verwerkte fooien, verkopen, betalingen en andere details.
  8. Meld aangegeven fooien aan de belastingdienst in je regio in overeenstemming met de voorschriften. Zie Waarom fooien aangeven? voor meer informatie.

    Belangrijk: De belastingwetgeving is in elke regio anders en kan op elk moment veranderen. Wij raden je aan een belastingadviseur te raadplegen voor specifiek advies over het aangeven en rapporteren van fooi in jouw regio.

Rapporten voor aangegeven fooien

Aangegeven fooien zijn beschikbaar in twee verschillende Lightspeed-rapporten: het gebruikersrapport in de Restaurant POS-app en het personeelsrapport in de backoffice. Bekijk voor meer informatie over elk rapport de volgende artikelen:

Wat nu?

Verkoopmedewerkers met toegang tot het Kassascherm hebben ook toegang tot bepaalde gebruikersinstellingen, afhankelijk van hun gebruikerstype. Zie Inzicht in de gebruikersinstellingen voor meer informatie.


K-Series Support
Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten!
Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app
Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 298 03 83
Of dien een supportverzoek in (voor verder contact per e-mail) via https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/360056758213-Contact-us
Nieuwsgierig naar de nieuwste updates? Check https://features.lsk.lightspeed.app 
    • Related Articles

    • Lightspeed-K Inzicht in betalingstypen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Betalingen en fooien verwerken

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Lightspeed Payments configureren

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Over betalingen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...
    • Lightspeed-K Aan tafel betalen

      K-Series Support Helpcentrum: https://k-series-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/ Chat via de Restaurant App: Ga naar Instellingen < Support < Nu Chatten! Chat via de backoffice: https://manager.lsk.lightspeed.app Bel ons op: +31 20 241 8714 / +32 9 ...

    Remote Support

    Heeft u hulp op afstand nodig en heeft u een sessie code van onze support ontvangen? Voer deze hier in zodat wij met u op afstand op uw scherm kunnen meekijken.