Over de OpenTable-integratie
Om de OpenTable-integratie te gebruiken heb je een OpenTable-account nodig. Als je nog geen account hebt aangemaakt, ga dan naar OpenTable om er een aan te maken.
OpenTable is een reserveringsplatform dat je helpt bij het beheren en plaatsen van reserveringen in je restaurant. Zo kun je wachttijden verkorten en de capaciteit van je restaurant maximaal benutten.
De OpenTable-integratie met Lightspeed Restaurant synchroniseert de gast- en reserveringsgegevens van OpenTable met Lightspeed en stuurt financiële gegevens terug naar OpenTable.
Wanneer je een reservering in OpenTable plaatst, verschijnt deze op je tafelindeling in Lightspeed Restaurant. De status van de reservering wordt in OpenTable gedurende de maaltijd bijgewerkt totdat de kassabon in Lightspeed Restaurant volledig is betaald. De tafelstatus wordt in de volgende volgorde bijgewerkt: aanwezig, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert, betaald.
De functies van de OpenTable-integratie
- Meer gegevens: met de OpenTable-integratie kun je alle informatie over de eetervaring van een gast aan de reserveringen in OpenTable koppelen.
- Vloeiende overgangen: zodra een gast plaatsneemt in OpenTable, wordt de informatie over de gast en de reservering meteen aan de POS doorgegeven.
- Updates over de tafelstatus verzenden: de functie Course Mapping werkt de actuele status van een tafel continu bij op het OpenTable-vloerplan.
De OpenTable-integratie configureren en gebruiken
Veelgestelde vragen
Abonnement
- Moet ik betalen voor de OpenTable-integratie?
Nee, de
OpenTable-integratie is gratis voor ondernemers met bestaande Lightspeed- en
OpenTable-accounts.
Configuratie
- Wat moet ik doen als de OpenTable-integratie als
Als je de
OpenTable-integratie vóór december 2022 hebt uitgeschakeld, moet je OpenTable
verbinden en verzoeken om de integratie uit hun systeem te verwijderen voordat
je deze opnieuw activeert in de backoffice van Lightspeed.
- Hoe werkt het OpenTable-rekeningprofiel?
Wanneer de
instelling voor het automatisch aanmaken van rekeningen is ingeschakeld, worden
alle rekeningen standaard toegewezen aan dit rekeningprofiel, zelfs als er een
ander rekeningprofiel is gepland.
Om te voorkomen dat het geplande bedragprofiel wordt overschreven, schakel je
het automatisch aanmaken van rekeningen uit in de backoffice.
Om het standaard rekeningprofiel voor rekeningen die zijn geopend door
OpenTable in de backoffice te wijzigen, ga je naar de bedrijfslocatie
onder Integratie > Online bestellen > Reserveringen.
- Kan ik hetzelfde apparaat gebruiken voor de
OpenTable- en Lightspeed-applicatie?
We raden ten
zeerste aan om Lightspeed Restaurant POS open te houden op een van je apparaten
om vertragingen bij het openen van rekeningen op de POS te voorkomen. Het
apparaat dat is toegewezen om bestellingen voor reserveringen te ontvangen, kan
worden ingesteld in de backoffice voor de bedrijfslocatie onder Integratie
> Online bestellen > Reserveringen.
De Restaurant POS-app moet tijdens de shift actief zijn op je hoofdapparaat,
maar je kunt schakelen tussen applicaties op andere apparaten.
Reserveringen
- Welke klantinformatie wordt overgedragen naar de
POS?
De
OpenTable-integratie draagt de volledige naam, het e-mailadres en het
telefoonnummer van de gast over van OpenTable naar de Lightspeed POS-app.
- Wat gebeurt er als ik een tafel gedeeltelijk toewijs
in OpenTable?
Als het
automatisch aanmaken van rekeningen is ingeschakeld, wordt de rekening geopend
wanneer de groep is gemarkeerd als gedeeltelijk toegewezen in OpenTable.
- Wat gebeurt er als ik twee tafels samenvoeg voor een
reservering in OpenTable?
Als het
automatisch aanmaken van rekeningen is ingeschakeld, wordt er een rekening
geopend bij de tafel met de laagste numerieke waarde wanneer je twee tafels
samenvoegt voor een reservering.
- Kan ik aankomende reserveringen bekijken in de
Restaurant POS-app?
Het bekijken
van aankomende reserveringen wordt momenteel niet ondersteund door de
OpenTable-integratie.
- Hoe gaat de OpenTable-integratie om met annuleringen
van reserveringen?
Wanneer er een
reservering wordt geannuleerd in OpenTable, wordt de overeenkomstige rekening
geannuleerd in de POS en wordt de tafelstatus bijgewerkt in OpenTable.
- Kan ik de integratie gebruiken om wachtlijsten te
beheren?
Het beheer van
wachtlijsten wordt momenteel niet ondersteund door de OpenTable-integratie.
Bestellingen
- Kan ik de integratie gebruiken om bestellingen van
OpenTable naar het Kitchen Display System (KDS) te versturen?
Het versturen
van bestellingen van OpenTable naar het Kitchen Display System wordt momenteel
niet ondersteund door de OpenTable-integratie.
- Hoe gaat de integratie om met wijzigingen van
bestellingen?
Eventuele
wijzigingen die worden aangebracht aan een bestelling in OpenTable worden niet
gesynchroniseerd met de POS. Om de bestelling bij te werken, moet je deze
handmatig bijwerken in de Restaurant POS-app.
- Wat gebeurt er als er twee items met verschillende
tafelstatusmappings worden verzonden voor dezelfde gang?
Als er twee
items met verschillende tafelstatusmappings worden verzonden voor dezelfde
gang, zal de meest recente tafelstatus worden gebruikt. Bijvoorbeeld: het ene
item heeft als statistiekgroep Salade en heeft de status Voorgerecht toegewezen
gekregen, terwijl een ander item als statistiekgroep Burger heeft en de
status Hoofdgerecht toegewezen heeft gekregen. Als beide items
in dezelfde gang worden verzonden, zal de tafelstatus in OpenTable worden
ingesteld op Hoofdgerecht.
Rekeningen
- Hoe gaat de integratie om met het splitten van
rekeningen?
Als het
automatisch aanmaken van rekeningen is ingeschakeld, worden alle rekeningen die
zijn gesplit vanaf de eerste rekening weergegeven in OpenTable.
- Hoe gaat de integratie om met geannuleerde
rekeningen?
Geannuleerde
rekeningen worden weergegeven naast de oorspronkelijke rekening in het
OpenTable-gastenboek.
- Waarom ontvangen sommige gasten een rekening na hun
maaltijd?
Als een gast
een rekening na de maaltijd ontvangt, betekent dit dat e-mailnotificaties zijn
ingeschakeld. Om e-mailnotificaties uit te schakelen, moet je deze instelling
uitschakelen in de backoffice.
- Waarom moet ik rekeningen handmatig sluiten in
OpenTable nadat ik ze heb gesloten in de Restaurant POS-app?
Automatische
sluiting van rekeningen wordt momenteel niet ondersteund door de
OpenTable-integratie. Je moet rekeningen handmatig sluiten in OpenTable om de
tafel vrij te maken.
- Wat gebeurt er als ik tussen tafels schakel in
OpenTable wanneer het automatisch aanmaken van rekeningen is ingeschakeld?
Als je tussen
tafels schakelt in OpenTable wanneer het automatisch aanmaken van rekeningen is
ingeschakeld, blijft de synchronisatie van rekeningen werken. Je moet de
rekening dan echter automatisch naar de nieuwe tafel verplaatsen.
- Wat gebeurt er als er een fooi wordt toegevoegd na
betaling in de Restaurant POS-app?
Fooien die na
betaling in de Restaurant POS-app worden toegevoegd, worden niet weergegeven op
de rekening die in OpenTable te zien is.
Probleemoplossing
- Waarom zie ik geen geopende rekeningen in de
Restaurant POS-app nadat ik gasten heb geplaatst in OpenTable?
Er zijn twee
mogelijke redenen waarom geopende rekeningen niet in de POS verschijnen na de
plaatsing in OpenTable:
Je tafelnummers in OpenTable komen niet overeen met je tafelnummers in de POS.
Als je tafelnummers alfanumeriek zijn gelabeld in OpenTable (bijvoorbeeld, T5),
dan worden ze niet toegewezen aan de POS. Om dit probleem op te lossen,
controleer je je tafelnummers in de POS-taken en bewerk je ze
dienovereenkomstig. Zorg ervoor dat ze hetzelfde zijn in beide systemen.
De Restaurant POS-app is niet geopend op het apparaat dat is geconfigureerd om
reserveringen te ontvangen. Om dit probleem op te lossen, zorg je ervoor dat de
Restaurant POS-app actief is op je hoofdapparaat.